• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Selfish Geene

2

mr me skrev 2014-02-08 20:35:59 följande:
    Så du menar att det är fritt fram att slå ihjäl unga människor eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern? Och de med utvecklingsstörningar eller hjärnskador, dem kan man slå ihjäl när man vill? Eller vad menas med en "fungerande hjärna"? Man kan upptäcka hjärnaktivitet hos ett foster från sjätte graviditetsveckan och ett rudimentärt, men självständigt, hjärta med blodomlopp finns redan från vecka 5. Det du och många med dig håller på med känns lite som halmstrån i syfte att definiera livets början vid en tidpunkt som gör att man kan hitta något slags moral i de åsikter och ställningstaganden man gör. Och sådant där religiöst kvacksalveri är riktigt skrämmande och farligt eftersom det inte dröjer länge innan man börjar pådyvla andra sina religiösa åsikter.

När "livet" börjar är inte intressant för abortfrågan, inte heller när hjärnan är FULLT utvecklad. en utvecklingsstörning eller andra hjärnskador innebär inte att hjärnan är oförmögen att tolka känslor, men en hjärndöd människa är inte längre skyddsvärd det är helt riktigt (detsamma gäller för foster som ännu inte har utvecklat en koppling mellan ryggmärg och hjärnbark och således inte heller kan tolka upplevelser)
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:43:55 följande:
    När "livet" börjar är inte intressant för abortfrågan
    Säger vem? Du? Bara sådär? Oh, jag är övertygad... Drömmer

Som sagt. Religiösa argument från en fanatiskt troende. Vår tids statsreligion...
  • Selfish Geene

E

mr me skrev 2014-02-08 20:35:59 följande:
    Så du menar att det är fritt fram att slå ihjäl unga människor eftersom hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man är i 25-årsåldern? Och de med utvecklingsstörningar eller hjärnskador, dem kan man slå ihjäl när man vill? Eller vad menas med en "fungerande hjärna"? Man kan upptäcka hjärnaktivitet hos ett foster från sjätte graviditetsveckan och ett rudimentärt, men självständigt, hjärta med blodomlopp finns redan från vecka 5. Det du och många med dig håller på med känns lite som halmstrån i syfte att definiera livets början vid en tidpunkt som gör att man kan hitta något slags moral i de åsikter och ställningstaganden man gör. Och sådant där religiöst kvacksalveri är riktigt skrämmande och farligt eftersom det inte dröjer länge innan man börjar pådyvla andra sina religiösa åsikter.

Hur ställer du dig själv i frågan? När är en människa värd att skydda mot att tex dödas?
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:48:28 följande:
    Säger vem? Du? Bara sådär? Oh, jag är övertygad... Som sagt. Religiösa argument från en fanatiskt troende. Vår tids statsreligion...

Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:49:59 följande:
    E
    Hur ställer du dig själv i frågan? När är en människa värd att skydda mot att tex dödas?
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan.

Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:53:39 följande:

Du är fri att inte hålla med mig (och om du vill att jag ska ändra ståndpunkt: motivera varför jag har fel) (Och så var det ju det här med tonen)
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:58:23 följande:
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan. Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.
    Men jag har ju redan sagt vad jag tycker? Jag anser att ett liv definieras av att det är en organism med ett mänskligt genom. I princip blir en människa till vid befruktningen.

vems ansvar är det att alla ägg som befruktats in vitro planteras in i en livmoder?
  • KristenTjej84
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 20:08:42 följande:

Varför tror du att de som är i himlen antar skepnaden av ALLA mänskliga utvecklingsstadier UTOM just blastocys-stadiet?
    Dom är ju inte längre i magen, varför skulle de leva där o springa omkring och se ut som vecka 10 bebisar för? tror inte föräldrarna skulle känna igen dem i himmelen om så var fallet. Jag vet ju förstås inte exakt hur det är  i varje fall, då jag inte sett så många visioner om himmelen, bara någon enstaka och då såg de ut som vanliga barn fast de dött i missfall, det var några kusiner som dött i mf har ju bara dem som exempel av personlig erfarenhet av personliga observationer.
    jag väljer bara att tro att de ser ut som människor i himmelen, då de har levande själar från första början och det är den delen av människan som lämnar kroppen då han/hon dör.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:03:50 följande:

vems ansvar är det att alla ägg som befruktats in vitro planteras in i en livmoder?
    Troligen ingens? Men om du undrar om jag anser att dessa befruktade ägg har ett skyddsvärde, så ja, absolut! Jag tycker inte att man ska befrukta ägg i laboratorium för skojs skull eller använda abort som ett preventivmedel...
  • Selfish Geene
    mr me skrev 2014-02-08 20:58:23 följande:
    Jag anser att en människa är värd att skyddas från (godtyckligt) dödande ända från befruktningen. Men jag är trots det för en fri aborträtt. Man kan ju faktiskt ha en annan åsikt än jag har i frågan. Sedan får vi väl hoppas att vi någon gång i framtiden får en fri aborträtt i Sverige, inte bara frihet till abort utan även frihet FRÅN abort. Men det lär inte ske så länge feminismen är så stark som den är. Tyvärr.

Hur kan du vara FÖR fri abort bara för att "man kan ha en annan åsikt i frågan"?? Det finns de som vill döda småbarn och otrogna partners, men det ska såklart inte vara lagligt att göra det ändå. om du anser att abort är likställt med att döda en människa men ändä är för fri abort måste du även vara för rätten att döda sin 5-åring (iaf om du vill vara konsekvent i ditt resonemang)
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:13:57 följande:

Hur kan du vara FÖR fri abort bara för att "man kan ha en annan åsikt i frågan"?? Det finns de som vill döda småbarn och otrogna partners, men det ska såklart inte vara lagligt att göra det ändå. om du anser att abort är likställt med att döda en människa men ändä är för fri abort måste du även vara för rätten att döda sin 5-åring (iaf om du vill vara konsekvent i ditt resonemang)
    Ja, det är klart att en abort avslutar ett människoliv. Men det är också ett liv som levs på väldigt speciella premisser. Och i och med att det råder ett så pass stort stöd för aborter och det är en så känslomässigt laddad fråga, så kan jag anse att det är acceptabelt.

Trots det kan jag inte bortse från de faktiska implikationerna, nämligen att man avslutar ett människoliv. Och då frågar jag mig hur man kan begränsa skadan, få ned antalet aborter eller hjälpa kvinnor som blivit oönskat gravida och känner sig tvingade att genomgå en abort.

Däremot tror jag inte att det finns något stort eller utbrett stöd för barnamord i Sverige. Men rent principiellt skulle jag kunna tänka mig att man fick rätt att döda sina egna barn om det fanns ett väldigt stort folkligt stöd för en sådan lag. Det gör det inte, lyckligtvis.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?