Selfish Geene skrev 2014-02-08 21:13:57 följande:
Hur kan du vara FÖR fri abort bara för att "man kan ha en annan åsikt i frågan"?? Det finns de som vill döda småbarn och otrogna partners, men det ska såklart inte vara lagligt att göra det ändå. om du anser att abort är likställt med att döda en människa men ändä är för fri abort måste du även vara för rätten att döda sin 5-åring (iaf om du vill vara konsekvent i ditt resonemang)
Ja, det är klart att en abort avslutar ett människoliv. Men det är också ett liv som levs på väldigt speciella premisser. Och i och med att det råder ett så pass stort stöd för aborter och det är en så känslomässigt laddad fråga, så kan jag anse att det är acceptabelt.
Trots det kan jag inte bortse från de faktiska implikationerna, nämligen att man avslutar ett människoliv. Och då frågar jag mig hur man kan begränsa skadan, få ned antalet aborter eller hjälpa kvinnor som blivit oönskat gravida och känner sig tvingade att genomgå en abort.
Däremot tror jag inte att det finns något stort eller utbrett stöd för barnamord i Sverige. Men rent principiellt skulle jag kunna tänka mig att man fick rätt att döda sina egna barn om det fanns ett väldigt stort folkligt stöd för en sådan lag. Det gör det inte, lyckligtvis.