• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • Skuld
    MxMeNow skrev 2014-10-13 22:50:41 följande:

För ett par år sedan hade jag lätt svarat ja, abort är mord, men nu inser jag att det inte är så enkelt. Jag personligen är emot abort, men jag är inte emot att andra gör abort. På vissa villkor dock. Så mina åsikter i ämnet är en stor grumlig zon där svart och vitt inte finns.

Här måste jag hålla med. Jag är emot abort på ett personligt plan, men för rätten till abort.
  • Aniiee
    jonatanm28 skrev 2014-10-15 09:37:58 följande:

Styrs lagen av majoritätens åsikt?

Om vi ska hårddra det, så... ja! Det är faktiskt så med de flesta lagar vi har. Plus, i många fall, empiri, men inte i alla fall.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Anonym (utilitarism är inte sanningen)
    mr me skrev 2014-02-08 22:11:13 följande:
    Med andra ord har du ett värdeobjektivistiskt synsätt då du hävdar att det finns en gud eller annan högre makt som bestämt att abort är rätt, men att döda ett barn eller en vuxen människa är fel? Och du råkar bara ha turen att leva i en tidsålder och i ett land där dina åsikter stämmer överens med landets och tidsålderns åsikter och dessa råkar dessutom vara de universella, enda rätta åsikterna och de åsikter som man ska slåss för?

Drömmer

Du är alltså en slags taliban...
    Selfish Geene tror inte på Gud. Han är Gud.
  • Johan75
    Anonym (utilitarism är inte sanningen) skrev 2014-10-16 07:01:21 följande:
    Selfish Geene tror inte på Gud. Han är Gud.
    Förutom att det är en hon då.
    Behold, i come as a thief.
  • jonatanm28

Bara en fundering. 

Har en känsla av att det är alldeles för lätt att göra abort att det till och med sägs att det använts som preventivmedel. De som gör det kan ha gjort det t.o.m. flera gånger. 

Har inte kollat exakt statistiken men har nånstans i bakhuvudet att det är tusentals aborter i landet. 

Hur skulle statistiken se ut om abort skulle kriminaliseras och jämställas med mord? 

Eventuellt enbart möjligt för våldtäkts graviditet. 

Jag tror att statistiken skulle sjunka direkt och att ansvar kring preventiv medel från båda dera könen skulle öka, att det där slarvet skulle skippas och kvinnans hälsa skulle vara bättre. (iochmed risker vid abort). 

• Johan75
    jonatanm28 skrev 2014-10-18 15:07:53 följande:

Bara en fundering. 

Har en känsla av att det är alldeles för lätt att göra abort att det till och med sägs att det använts som preventivmedel. De som gör det kan ha gjort det t.o.m. flera gånger. 

Har inte kollat exakt statistiken men har nånstans i bakhuvudet att det är tusentals aborter i landet. 

Hur skulle statistiken se ut om abort skulle kriminaliseras och jämställas med mord? 

Eventuellt enbart möjligt för våldtäkts graviditet. 

Jag tror att statistiken skulle sjunka direkt och att ansvar kring preventiv medel från båda dera könen skulle öka, att det där slarvet skulle skippas och kvinnans hälsa skulle vara bättre. (iochmed risker vid abort). 

Ja, det är väl inte omöjligt. Men många tycker nog inte det är en förändring som är tillräckligt bra för att motivera kvinnans minskade rättigheter över sin egen kropp.

Varför skulle abort vara tillåtet vid våldtäkt? Är det mer ok att "mörda" det oskyldiga fostret för att någon annan man begått ett brott? Nä - ska abort vara "mord" då får man fan stå för att det är mord, och då kan man inte tillåta det vid vissa tillfällen. 
    Behold, i come as a thief.
  • mr me
    Selfish Geene skrev 2014-02-08 22:37:41 följande:

Som jag förstod saken menade du att objektiv moral förutsätter en högre makt som dikterar vad som är "moraliskt" respektive "omoraliskt", jag hävdar att objektiv moral existerar och är fullt möjlig att fastställa med hjälp av logiskt resonemang och någon högre makt inte alls är nödvändig. Vilkendel var det jag missförstod?
    Du menar att man kan deducera "objektiv moral" ur "logik" (dvs din märkliga uppfattning av vad logik är) och att du med hjälp av sådan deduktion kommit fram till de absoluta sanningarna som alla måste underkasta sig?

Du verkar vara en ordentligt farlig och ruggig typ...
  • Dms

Abort är mord. Det kunde varit du eller jag som inte fått en chans att leva. Alla borde svara ja som själva vill leva.

Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?