• Anonym (Fråga)

Kan en abort jämställas med ett mord?

Jag är nyfiken på vad Familjelivs medlemmar anser i denna fråga med tanke på det stora mostståndet mot samvetsfrihet för barnmorskor. Jag misstänker att de flesta kommer att rösta nej.

Själv är jag för en fri aborträtt men anser att varje abort är ett mord på en människa eftersom man dödar ett mänskligt liv med en unik DNA-kod, vilket borde vara själva definitionen av ett mord.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?
  • yodi

det blev det sista alternativet då jag har lite motstridiga  åsikter och känslor kring det hela.

jag är inte emot att vi har abort, tycker att det är jätte bra att den valmöjligheten finns och ser absolut inte ner på kvinnor som väljer att göra abort eller anser att dom har mördat sina barn.

men däremot så skulle jag aldrig själv göra en abort, då det för mig skulle kännas som att jag hade mördat mitt barn.

• DenNamnbitne

Jag är inte för ett abortförbud men däremot striktare lagar. Redan idag har vi ju en begränsning och bebisen är självklart en egen varelse och inte bara en del av någon annans kropp. Och ja, abort är mord, liksom avlivning av djur och dödshjälp osv. är mord.

• camus

Ja du TS,
    Varje cell i kroppen är mänskligt liv med full DNA-uppsättning, så med din definition behöver vi starta en mordutredning så fort någon kliar sig på armen. 

Sedan är det så att varannat befruktat ägg fastnar aldrig i livmodern utan försvinner ut, så om abort är så hemskt finns det en förfärlig massa foster som också borde räddas. Motståndet mot abort är inte vetenskapligt och sällan moraliskt grundat, utan handlar om gammalt religiöst kvinnoförtryck.

• Mamma0911

Nej det är inte mord, men man ska inte snvända abort som p-medel.
    Men skulle man bli gravid å inte kan ta hand om barnet så tycker jag man har rätt å ta bort barnet å de finns som som blir gravid trots dom har nått sort p-medel

• ROTFL

Det är intressant att en majoritet av dom som röstar tycker att det inte är mord att abortera foster som inte är livsdugliga. Fullt livsdugliga foster är alltså inte lika OK.

• Prutt

Det kan absolut jämställas med mord tycker jag. Men då tänker jag inte på de aborter som utförs lagligt i Sverige, utan t.ex. illegala aborter av fullgångna, friska barn (vilket ju tyvärr inte är ovanligt i exempelvis Kina). 

• Prutt
    saltgurka skrev 2014-02-01 17:57:05 följande:
    Så ett foster som har ett hjärta som slår, är inte det ett liv?
    Vad är din poäng? Parasitmaskar har också ett hjärta som slår - är det då mord att behandla sig om man får mask?
  • MalinEddie

Nej, självklart inte. Om så var skulle jag ha suttit bakom lås och bom då jag har gjort en abort i tonåren.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Kan en abort jämställas med ett mord?