• ALLIEVERDO

Roliga förlossningshistorier?

Hej, jag ska om nån månad gå igenom min första förlossning. För att inte bara vara nervös så tänkte jag hitta så mycket positivt som möjligt..förutom den sjäålvklaraste :) ett litet underverk..
    Läste i en tidning där folk skickat in roliga historier från deras förlossningar. Är det nån som har nån att dela med sig?:)

• Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?
  • Våtmark
    Linis8 skrev 2013-08-17 13:56:34 följande:
    Själva min förlossning var väl inte så kul. Men efteråt låg vi på neonatal för vår son var så tagen efter en tuff förlossning och behövde sondmatas. Dock var jag ju så bestämd att jag skulle amma så för att mjölken skulle rinna till var jag tvungen att använda amningspump. Den var inställd på 15min program. Vilket ju betyder 30min för bägge brösten, drygt tänkte jag! Orkar väl inte sitta här i en halvtimme. Så jag satte en på vare tutte å körde igång. Mannen som satt å sondade sonen skrattade gott å tyckte jag liknade en mjölkande ko!
    Just när jag sitter där i sängen å "mjölkas" knackar det på dörren å in kommer en läkare å två sköterskor för att göra ronden. Vilken syn! Hrm försöker att koncentrera mej på vad de har att säga men ganska svårt med bröstpumpen på brösten naken överkropp. I nästa stund knackar det på dörren igen å in kommer vaktmästaren för han ska fixa avloppet i vårt handfat. Då ville jag bara sjunka under jorden. Vilken bild han måste fått! Läkaren insåg det pinsamma å bad honom återkomma! Tack!!
    Antar att han fick något att berätta om på fikarasten sen!
    Ha ha =) Vilken rolig syn!
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

Satt och pratade med min sambo om vår Dotters förlossning igår det är nog första gången vi verkligen hunnit prata om den Jag hade helt glömt bort hur knäppt det blev. i vanliga fall är jag världens lugnaste person men under mina förlossningar blir jag ett monster.

Vi hade vart och handlat en ny madrass på ikea och min sambo uttryckte en önskan om att få åka ut och jaga på kvällen och undrade om jag orkade med att göra kväll själv då jag jobbat över 4 timmar dagen innan och sedan haft hemska förvärkar under natten.men visst var det bäst att han passade på innan bebisen kommer

Så han åkte (tar ca 30 min dit) efter att sonen somnat gick vattnet.

Jag Ringde till förlossningen och sa att vattnet gått och att jag hade värkar med 5 min mellanrum medan jag satt och skurade golvet. Damen sa att jag troligen räknat värkarna fel och att jag skulle ta 2 Alvedon och gå till sängs.

Ringde sambon och sa att han måste komma nuuuuuuu! för nu hade jag krystvärkar. Ringde åter igen in till förlossningen och sa att jag stod och krystade i hallen och behöver ambulans ( var tydligen samma dam igen för hon sa att jag inte skulle oroa mig utan att det blir mycket värkar i början som avtar.

"Herregud kvinna det är mitt andra barn och jag vet hur det känns att föda! eller så kommer jag att skita på mig utav bara helvete snart! och då får DU komma hit och moppa för jag ska fan föda barn!!!!! vrålade jag till tjejen på andra sidan luren" men fick ändå inte komma in.

Packade med mig barnstolen,hålslagaren(?) och en massa mikropopcorn i en ica påse och sedan när sambon äntligen kom hem ville han byta kläder och duscha! "men vafan jag står ju och föder i hallen kör mig till BB!" så han fick snopen åka i kamouflagekläder och kängor själv åkte jag i badrocken och foppatofflor.

Väl inne mötte vi en nyutbildad tjej som gjorde sin första "riktiga" vecka. Jag joggade in i BB rummet kastade mig upp i sängen och började inhalera lustgas '(ej ännu påslagen) samtidigt som jag vrålade att jag skulle föda nuuuu och när barnmorskan sedan  bekräftade att jag var fullt öppen så rykte jag tag i sambon med pupiller stora som tefat (sambons ord)  och halvskrek honom i ansiktet "där ser du att jag fan inte var skitnödig!!"

10 min senare sa bm "Här var det hår allt" och jag fräste ilsket tillbaka att det är då inte så jävla lätt att raka sig när man inte ser vart man ska sätta hyveln" Att hon syftade på barnets huvud förstod jag inte just då.

sen ploppade dottern ut innan Bm han ringa på förstärkning... stackars Bm han knappt med och i förvirringen fyllde hon i att vi fått en Pojke på 50 g och 2300 cm

• Linnéa S
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-08-18 21:53:34 följande:
    Satt och pratade med min sambo om vår Dotters förlossning igår det är nog första gången vi verkligen hunnit prata om den Jag hade helt glömt bort hur knäppt det blev. i vanliga fall är jag världens lugnaste person men under mina förlossningar blir jag ett monster.

Vi hade vart och handlat en ny madrass på ikea och min sambo uttryckte en önskan om att få åka ut och jaga på kvällen och undrade om jag orkade med att göra kväll själv då jag jobbat över 4 timmar dagen innan och sedan haft hemska förvärkar under natten.men visst var det bäst att han passade på innan bebisen kommer

Jag Ringde till förlossningen och sa att vattnet gått och att jag hade värkar med 5 min mellanrum medan jag satt och skurade golvet. Damen sa att jag troligen räknat värkarna fel och att jag skulle ta 2 Alvedon och gå till sängs.

Ringde sambon och sa att han måste komma nuuuuuuu! för nu hade jag krystvärkar. Ringde åter igen in till förlossningen och sa att jag stod och krystade i hallen och behöver ambulans ( var tydligen samma dam igen för hon sa att jag inte skulle oroa mig utan att det blir mycket värkar i början som avtar.

"Herregud kvinna det är mitt andra barn och jag vet hur det känns att föda! eller så kommer jag att skita på mig utav bara helvete snart! och då får DU komma hit och moppa för jag ska fan föda barn!!!!! vrålade jag till tjejen på andra sidan luren" men fick ändå inte komma in.

Packade med mig barnstolen,hålslagaren(?) och en massa mikropopcorn i en ica påse och sedan när sambon äntligen kom hem ville han byta kläder och duscha! "men vafan jag står ju och föder i hallen kör mig till BB!" så han fick snopen åka i kamouflagekläder och kängor själv åkte jag i badrocken och foppatofflor.

Väl inne mötte vi en nyutbildad tjej som gjorde sin första "riktiga" vecka. Jag joggade in i BB rummet kastade mig upp i sängen och började inhalera lustgas '(ej ännu påslagen) samtidigt som jag vrålade att jag skulle föda nuuuu och när barnmorskan sedan  bekräftade att jag var fullt öppen så rykte jag tag i sambon med pupiller stora som tefat (sambons ord)  och halvskrek honom i ansiktet "där ser du att jag fan inte var skitnödig!!"

10 min senare sa bm "Här var det hår allt" och jag fräste ilsket tillbaka att det är då inte så jävla lätt att raka sig när man inte ser vart man ska sätta hyveln" Att hon syftade på barnets huvud förstod jag inte just då.

sen ploppade dottern ut innan Bm han ringa på förstärkning... stackars Bm han knappt med och i förvirringen fyllde hon i att vi fått en Pojke på 50 g och 2300 cm
    Haha, rolig historia :)
    Men väldigt knäppt att du inte fick komma in trots att du var omföderska med vattenavgång och värkar! 
  • tvetalan
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2013-08-18 21:53:34 följande:

Satt och pratade med min sambo om vår Dotters förlossning igår det är nog första gången vi verkligen hunnit prata om den smile2.gif Jag hade helt glömt bort hur knäppt det blev. i vanliga fall är jag världens lugnaste person men under mina förlossningar blir jag ett monster.

sen ploppade dottern ut innan Bm han ringa på förstärkning... stackars Bm han knappt med och i förvirringen fyllde hon i att vi fått en Pojke på 50 g och 2300 cm smile2.gif

Hehe! 50 gram tung och 2300cm :D ?
  • gröna L

Haha, Livetärenbiltvätt, den var ju klockren! Fick lov att ha högläsning för mannen

• AX87

Min förlossning var väl inte hemskt rolig. Men i slutet så hände de komiska att de hade skrivit in någon annans namn som pappa till mitt barn i journalen, sen tidigare.
    Bara att den personen de skrivit in har varit min arbetskollega. Tur att jag inte har jobbat med honom på länge annars kanske min man hade börjat undra.....

Annars råkade jag ut för liknande som som Livetäenbiltvättmenjaharencyckel. de trodde inte att vattnet hade gått när jag sa att de hade troligtvis gått. Men när vi väl kom in hade jag värkar med två till tre minuter mellanrum. När jag sa det till sköterskan som möte oss. Såg hon tvivlande ut.
    Och frågade men hur ofta har du sammandragningar?
    Jag;Va, varannan minut har jag värkar.
    Hon; Ja, men hur ofta har du sammandragningar?
    Jag; Va, inga, el jag har ju värkar varannan minut.

(alltså, måste säga att enligt mitt tycke hade jag inte en enda sammandragning. Bara värkar. ont i mage och rygg, men kände aldrig under fram födandet att det drogs ihop, utom lite grann vid krystvärkarna möjligtvis.)

• SB2011

Jag blev igång satt när jag väntade sonen och de tog 3 dygn så man kan säga att jag va rätt trött på de hela när de väl var dags för han att komma ut!

Under sista dagen var de nån försäljare som höll på och ringde till makens mobil hela tiden och maken bara klicka han och när de väl var 1h kvar tills sonen väl kom ut fick jag nog på de konstanta ringandet så jag släppte min bäste vän herr lustgas och slet luren ur makens hand och svarade "nu får du för helvete sluta ringa, fattar du inte att jag faktiskt håller på att föda barn här" sen slängde jag luren i golvet så delarna flög! Kan säga att dom ringde inte fler gånger!

Den bm jag hade förmiddagen den sista dagen var rätt brysk och jag gilla inte henne alls så jag var så glad när de bytade av och jag fick samma bm som tog emot mig när dom flyttade mig till förlossningen dagen innan! Efter många misslyckade försök att lägga EDA och den bara tog på ena sidan och pumpen krånglade gick min bm ut för att rådfråga läkarna hur dom skulle göra och efter en stund kom den den bm som hade haft mig på morgonen in till mig! Och jag fråga henne "va fan sa jag inte till dig att gå hem?!" Hon skratta gott och sa att jo hon va på väg men hon va ju tvungen att hjälpa mig lite först sen lova hon att gå hem! Hon fixa pumpen så jag fix en Max dos av EDAn och för en liten stund blev jag smärt fri och då var hon helt plötsligt min bästa vän och jag skulle älska henne för alltid och hon fick aldrig lämna mig!

Hon tyckte jag va rätt rolig, hon kom och hälsa på mig på bb nån dag efter och sa att jag gjort hennes dag den dagen!

Sen när de väl var dags att krysta skulle läkaren sätta in en sugklocka för jag var helt slut vid de laget! Och när han håller på så gör de så jävla ont så jag kläcker ur mig, "fy faaan va jag tycker synd om din fru! Så jävla hårdhänt som du är!" Vilket fick alla att brista ut i gap skratt i rummet!

• moooish

Fantastisk tråd verkligen!

Nu har jag fött, det gick snabbt på bb och det var ju bra men då kände jag bara hur intensivt det var, jag fick ingen paus.

Halvroliga saker som jag kommer på var att när jag använde lustgasen vid ett tillfälle fick jag sådana varma känslor för min bm, både hon och den som tog emot oss på morgonen var helt fantastiska för övrigt, jag tänkte att jag måste ju småprata lite med henne. Jag tänkte fråga henne hur länge hon arbetat som barnmorska, om hon gillade sitt jobb och sådant men det kom en sådan kraftig värk innan jag ens tänkt klart, hade enligt bm mycket kraftiga värkar, och nästa värk kom så tätt inpå så när de var över vågade jag inte öppna munnen för att jag var rädd att nästa värk skulle komma mitt i samtalet.

Jag bad även min man testa lustgasen för jag ville att han skulle känna effekten, han testade och sa att han kände sig skrattig. Just då kom en värk och jag började själv suga i mig, många gånger tyckte jag inte att de än hjälpte så bra så när min man började fnissa lite blev jag skitförbannad på honom hur fan kunde han skratta när han såg att jag hade ont, sekunden efteråt kom jag på att han också just dragit i sig lustgas och han hade ju ingen smärta att förtränga !

Annars kommer jag ihåg att bm frågade mig om jag ville känna barnets huvud när de var på väg ut och jag röt NEJ!!, jag var så trött och ville bara att hon skulle komma ut. Bm tog det bra och uppmanade mig att fortsätta kämpa. Som ngn här skrev tidigare så blev även jag bara förvånad när lillan kom ut.

Även jag trodde att jag skulle gråta en tår men jag var bara förvånad över att få ett barn på bröstet. Nu är hon fyra dagar gammal och jag har aldrig känt mig mer lycklig och harmonisk( vi får se hur länge harmonin håller i)

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?