Eviglängtan skrev 2011-01-08 13:29:32 följande:
Måste börja att med att gratta Fahlvik, jippi, tjoho, nu kan ni slappna av och njuta av graviditeten, glöm inte att njuta nu, lova mig det. Kram och lycka till.
Jag njuter mellan kväljningarna
Jag tänkte absolut på adoption medan vi försökte skaffa syskon men trodde vi var för gamla (jag är 40). Det hade kanske blivit aktuellt om vi inte lyckats med IVF. Man kan ju ansöka så ärendet kommer "i rullning" medan man fortsätter försöka...
När jag var yngre trodde jag inte jag skulle kunna knyta an till en katt ens, trots att jag är djurvän (barn kunde jag inte tänka mig att ha). Sedan när jag skaffat katt tvekade jag om vi verkligen skulle funka ihop men det gick knappt en vecka innan jag hade gjort allt för honom. Så det blev en till, utan tvekan. Han var totalt tvärtom mot den första kissen men jag älskade honom lika mycket. Därifrån kanske tanken växte att jag kanske kan älska ett barn lika mycket. Det tog 10 år men när vi bestämde oss men var det inte anknytningen jag oroade mig för, snarare de vanliga rädslorna.
Jag kom att tänka på denna låmgsökta historia eftersom någon kanske är rädd för ifall man kan känna samma kärlek för ett adopterat barn som sitt eget och det tror jag absolut. Varför skulle man inte det? Prat om gener mm kan jag tänka mig att man tror på tills man verkligen erfarit att det inte spelar någon roll i praktiken.