• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-01-15 09:39:30 följande:
    Synd att det inte funkade i sänghalmen denna gång heller :(  men nu hoppas vi för fullt att din ÄL kommer som den ska och FET 2 blir av i februari. 
    Tack Turlid! Hur går det med ditt ruvande? Kanske för tidigt att känna några symptom än?
  • Zinfandel

Det där med autoimmuna sjukdomar har jag snöat in på och fördjupat mina hjärnceller i men det går tyvärr inte att förankra bland läkare, som inte har något som helst intresse för att det med stor sannolikhet påverkar fertiliteten. Många har haft en autoimmun sjukdom i sin barndom, en del dras tom med två olika men det tas det inte hänsyn till.

Att värdena dessutom kan krocka med hormonerna, att värdena svajar så pass att man de facto hamnar utanför referensramen för graviditet under ruvning och att man kan ha samtliga symtom trots optimala värden intresserar sig inte svenska fertilitetsläkare heller för ("det finns det inga belägg för") vilket är högst anmärkningsvärt! Glöm inte T3, T4 & binjurar som tom kan vara viktigare än TSH. 

Ja, vad tråkigt detta blev ;) men tyvärr är det så........ 

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-01-15 10:07:05 följande:
    Tack Turlid! Hur går det med ditt ruvande? Kanske för tidigt att känna några symptom än?
    Det går väl bra, TPA - ingen blod, men det är för tidigt att vänta mens än, borde dyka upp senast nästa lördag om jag ska litar på senaste statistiken. Har lite ömma bröst emellanåt och lite värk i magen, har haft det så i några dagar, men det kan lika väl vara min vanliga PMS.
  • sushikatten

Turlid: Hur går det med ruvningen? Jag längtar själv dit! håller nu tummarna. det är väl långtidsodlad?

Fahlvik: Underbart att köpa barnvagn. Ja det gäller att kolla runt .

Angående TSH så håller jag med er och det är väl så att man ska hålla sig under 2 och det är faktiskt inte helt klart att kliniken tänker på det.  3 är ganska normalt och det gjorde faktiskt inte något förrän jag sa till. Ja kolla upp och fråga. så funderar jag även på klamydia, det sägs att det kan ligga gömd och påverka. Jag har tagit trombyl och sprutat samt kortesol förra gången. Funderar på att köra samma sak denna gången men är så osäker med alla mediciner.

Ja så har jag läst att många får mens och kommer att sätta igång snart.  Ja den ständiga väntan och alla minus då man gör hemmaförsök gör en knäpp. Själv har jag börjat igen och kör denna gången med menopour. Det är lite krångligt med alla vätskor men man vänjer sig. Mannen är så raroch hjälper till.

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-01-15 10:46:49 följande:
    Det går väl bra, TPA - ingen blod, men det är för tidigt att vänta mens än, borde dyka upp senast nästa lördag om jag ska litar på senaste statistiken. Har lite ömma bröst emellanåt och lite värk i magen, har haft det så i några dagar, men det kan lika väl vara min vanliga PMS.
    Det är ju perfekta graviditetstecken även om det är lite tidigt ännu. Men den borde ju ha fäst nu så man vet ju aldrig Solig !
  • Inanna Li

Eftersom jag har dålig koll på autoimmuna sjukdomar googlade jag det för att läsa på lite. Jag tror inte att jag har eller har haft det. De enda sjukdomar jag haft förutom barnsjukdomarna är en virusinfluensa som varade ca 3 veckor när jag gick i gymnasiet. Könssjukdomar har aldrig drabbat mig. Jag har heller aldrig haft problem med min hälsa eller legat på sjukhus men man vet ju inte vad som kan ligga latent.

Jag ska fråga min läkare om mina värden nästa gång. Jag skulle gärna ta Levaxin om det visar sig att jag har lite för högt TSH-värde. I den här åldern vill man ju göra allt för att förbättra sina chanser.

Jag har bara gjort två försök så det kanske är för tidigt att sia om orsaker till misslyckande ännu. Kromosomproblem är ju ändå alltid huvudorsaken pga äggens ålder. Polyperna har jag lyckats få bort och sambons spermaproblem blir ju löst med ICSI. Men om jag inte lyckas efter två försök till vill jag nog försöka utreda andra orsaker också.

• Snösport

Innan68: IVF kliniken i Fakun gpår jag hos bara vid IVF så jag har trott att de har haft koll om mitt väårde som jag sagt för TSH är ..men de har inte sagt att oj nu har du egentligen för högt...inte en enda gång faktiskt och eftersom min gyn inte tyckte mitt TSH på 4,5 var för högt så trodde jag det var ok och gjoprde min första IVF med det och den andra också men då var jag nyss medicinerad sedan verjar som sagt perfekta värdet vid 3 :e inte ha hållt kasnke men insåpg inte färrän jag gjorde 4:e att det måste vara TSH värdet som gör min kropp så dålig och även sista gången urflippad psykiskt...testade här och ja så var det högt igen...dvs jag har gjort 4 IVFer utan att IVF kliniken sagt till mej att jag har för högt men som sagt det är väl min gyn som skulle sagt ngt men eftersom alla blodprov inför IVFen görs och bedöms av Falun kan jag tycka att de borde ge mej tips.

Nu går jag ju hos en speciallist och inte fått svar från blodtagningen i mitten av dec än...men jag har sagt att jag inte gör en IVF till om synarelan som IVFläkaren tror drar upp mitt TSH värde . Nu mår jag bra så vi kollar alltså bara opm T3 och T4 sammarbetar rätt.
    Ska testa korta varianten om mina värden är ok men med så få ägg som jag får till så har jag inte så¨stort hopp alls men kasnke?

Lycka till alla. Har man inga stora proböem och fått ner TSH under 3 vid normal och under 2 för oss som medicineras så ska man nog inte bli för nervid för värdena hit ich dit. Medicinerar man ska man öka 25% om man blivit gravid sa min speciallist till mej och gå på regelbundna kontroller av v'ärdet..

• Inanna Li

Det är kanske så att IVF-kliniken helt enkelt inte bryr sig om att TSH-värdet är lite högt. Det känns konstigt då det borde påverka ens graviditetschanser. Det verkar löna sig att ta upp frågan med sin läkare så jag får väl göra det. Det enda värde jag fått en siffra på är ju mitt AMH och bara muntligt att de andra värdena är OK men vad som menas med OK kan ju variera.

• Snösport

Innan68<. ja vem vet vad ok betyder ...jag fixar nu mitt TSH själv men mer läkare vill jag inte vara.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?