• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fahlvik
    Zinfandel skrev 2011-01-15 10:11:21 följande:
    Det där med autoimmuna sjukdomar har jag snöat in på och fördjupat mina hjärnceller i men det går tyvärr inte att förankra bland läkare, som inte har något som helst intresse för att det med stor sannolikhet påverkar fertiliteten. Många har haft en autoimmun sjukdom i sin barndom, en del dras tom med två olika men det tas det inte hänsyn till.

Att värdena dessutom kan krocka med hormonerna, att värdena svajar så pass att man de facto hamnar utanför referensramen för graviditet under ruvning och att man kan ha samtliga symtom trots optimala värden intresserar sig inte svenska fertilitetsläkare heller för ("det finns det inga belägg för") vilket är högst anmärkningsvärt! Glöm inte T3, T4 & binjurar som tom kan vara viktigare än TSH. 

Ja, vad tråkigt detta blev ;) men tyvärr är det så........ 
    Ja, allt är värt att kollas upp. Eftersom det var sköldkörteln i mitt fall så tar jag bara upp TSH och Fritt T4 (T3 hade jag glömt namnet på men de hör ju ihop med Levaxinbehandling) och det är så lätt att kolla upp. Bara ett blodprov och de flesta (alla?) vårdcentraler har möjlighet att utföra testet och ge svar.

Hur kollar man upp binjurar?
  • Fahlvik
    Inanna Li skrev 2011-01-15 16:19:39 följande:
    Tar du Levaxin eller man kan ju själv medicinera med munkpeppar.
    Vad är munkpeppar?
  • Inanna Li
    Fahlvik skrev 2011-01-15 19:23:45 följande:
    Vad är munkpeppar?
    Munkpeppar är också känt under namnet Agnus Castus. Något jag läste om i en annan tråd idag. Det är en örtmedicin som finns att köpa på hälsokosten. Det hjälper mot klimakteriebesvär, PMS, kan förlänga lutealfasen och sänka sköldkörtelvärdet. Man ska inte ta det när man är gravid.
  • En liten en

Lördagstips, titta på BBC Knowledge går just nu, "A child against all odds" handlar om par som provat IVF länge och nu går vidare mot andra nya möjligheter, spännande! Handlar om lite äldre par också.

• Inanna Li
    Zinfandel skrev 2011-01-15 21:01:46 följande:
    Munkpeppar är egentligen medicin till hästar... ;)
    Oj SkrattandeFörvånad!
  • Snösport

Innan68:
    Munkpeppar eller hästmedicin äter jag inte hi,hi,hi!!
    Jag tar levaxin sedan mitten av februari 2010 då medicinerade jag redan för min andra IVF och fått från vårdcentralen att mitt TSH var bra och normalt...efter jag kom hem fr skidresa är ett brev i lådan som säger att jag borde äta medicin och att jag nog ligger lite högre om man villbli gravid. Men mina värden har gått upp och ner  och inte stabilliserats om det är för jag gjort IVFer eller om det är för det annars också skulle påverkats av IVF synarelan det vet vi ju inte och åldern gör ju att jag kan inte vänta, utreda och vänta.

Jag väntar på TSH speciallistens besked ska ringa läkarhuset imorgon och kolla varför jag inte fått svar än...min mage är nämligen väldans trög  fortfarande då och då om det är min kropp som skapar progesteron då och då som verkar vara stoppande för mej eller om det är ngt annat, blir som sagt lite orolig när magen är si och så och jag mår ju illa, yr och smärtor flera ggr/ månad...kan ju inte hålla på att ta magmedicin varje dag, tar det bara ngndag varannan vecka nu. Inte den oroliga typen men också släktingar som haft canser i tarmar mm så jag vill ju bli undersökt iaf.

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-01-15 14:28:26 följande:
    Det är ju perfekta graviditetstecken även om det är lite tidigt ännu. Men den borde ju ha fäst nu så man vet ju aldrig Solig !
    Vill man hoppas, men kan vara PMS också, dock lite för tidigt kan jag tycka.
  • turlid70
    Fahlvik skrev 2011-01-15 19:14:34 följande:
    Glömde fråga om det men vi resonerade som så att den ger säkert pengarna tillbaka om det inte kommer till användning hos oss. I sommar kommer bara 2011 finnas till salu för nästan dubbla priset och det är bara ett par små detaljer som skiljer årsmodellerna åt.

Lycka till med ruvningen, är det dag 4 nu?
    Var köpte ni vagnen?

Jag vet inte hur man räknar, det är dag 5 eller 6 (beroende på om insättningsdag är 0 eller 1) från insättning av 6-dagars odlat embryot på dag 5 efter ÄL, krånglig matematik.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?