Zinfandel skrev 2011-01-15 10:11:21 följande:
Det där med autoimmuna sjukdomar har jag snöat in på och fördjupat mina hjärnceller i men det går tyvärr inte att förankra bland läkare, som inte har något som helst intresse för att det med stor sannolikhet påverkar fertiliteten. Många har haft en autoimmun sjukdom i sin barndom, en del dras tom med två olika men det tas det inte hänsyn till.
Att värdena dessutom kan krocka med hormonerna, att värdena svajar så pass att man de facto hamnar utanför referensramen för graviditet under ruvning och att man kan ha samtliga symtom trots optimala värden intresserar sig inte svenska fertilitetsläkare heller för ("det finns det inga belägg för") vilket är högst anmärkningsvärt! Glöm inte T3, T4 & binjurar som tom kan vara viktigare än TSH.
Ja, vad tråkigt detta blev ;) men tyvärr är det så........
Ja, allt är värt att kollas upp. Eftersom det var sköldkörteln i mitt fall så tar jag bara upp TSH och Fritt T4 (T3 hade jag glömt namnet på men de hör ju ihop med Levaxinbehandling) och det är så lätt att kolla upp. Bara ett blodprov och de flesta (alla?) vårdcentraler har möjlighet att utföra testet och ge svar.
Hur kollar man upp binjurar?