• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mary73

Då har jag börjat ta Progynon inför FET, känner inte av några biverkningar ännu, men har bara tagit dem i 3 dgr. Nu vill jag att tiden går fort så vi får sätta tillbaka ett litet embryo! Vi har bara 2 st blastocyster (på 2 strån) i frysen, så det känns lite oroligt med upptiningen! Någon som vet hur vanligt det är att embryona inte klarar sig?

• pp08

Mary73: jag tror att det är 75%som klarar upptiningen. Jag hade 2st i frysen från IVF3. Den första som tinades upp 2år senare var fint, samma kvalitet som innan frysningen, blev dock inte gravid. Den andra klarade inte upptiningen (eller frysningen). Har inte tidigare haft något till frysen så jag har ingen vidare statistik. Nu kör vi ny IVF(nr5)  och hoppas vi får något fint tillbaka och till frysen!

• oceanney
    turlid70 skrev 2011-01-16 18:58:34 följande:
    Aha, vad skönt, men jag minns inte att jag lämnade något urinprov innan IVF. Men jag har käkat penicillin flera gånger, minst 3 ggr för halsfluss bara, under åren, det borde väl ta död på alla infektioner i kroppen tycker man, fick bla svamp pga det.

Hu mår du annars, det är inte länge kvar till förlossningen. Hur har ni planerat den? Har du också köpt någon barnvagn? Så spännande att veta hur går det för er, berätta. Kram!
    Du har rätt! Jag kom ihåg fel. Inget urinprov. Det var blodprov på mig och sambon samt dessutom kollades klamydia i spermaprovet. Jag kommer ihåg en plastmugg, men det var alltså spermaprov, inte urinprov.

Jag minns det för att jag kommer ihåg att det nästan kändes lite komiskt. Jag hade ju redan gjort ett klamydiaprov i den ursprungliga fertlitetsutredningen, plus ett från livmodertappen till i samband med cellprovtagning.

Jag blev lite nyfiken på varför detta enorma fokus på klamydia så jag googlade lite och hittade en förklaring: eftersom man stökar runt en hel del i dessa regioner i samband med IVFen vore det inte alls bra med en infektion.

Så återigen, har du gjort IVF har du med allra största sannolikhet inte klamydia, bara ett litet anfall av hypokondri (tell me about it... :)!

Här går det sakta framåt. Kaggen är stor men sitter fortfarande väldigt högt upp så det är nog inte nära förestående. Fyra veckor kvar till BF, men jag räknar med fem så att jag inte blir besviken om det dröjer. I Frankrike f.ö. är BF 40+3 dagar, inte 40 veckor.

Barnvagn och bilbarnstol ska inhandlas denna vecka! Våra vänner börjar bli nervösa för att bilbarnstolen inte är monterad. :)

Håller alla tummar och tår för din ruvning!! Du har en lång vecka framför dig.

• Snösport

oceanney: hi,hi,hi! sätt dit barnbilstolen omgående så får du eller pappan sitta i baksätet i 4 veckor till!
    Lycka till de 4-5 veckor som är kvar!!

• linköping68

Grattis Turlid och Kryddan 71! Vad roligt!

Har inte gett upp hemmaförsöken utan fortsätter kämpa. Har inhandlat munkpeppar, rosenrot och bidrottninggelé. Dessa piller borde väl göra susen och låta en liten bygga bo i mig Hoppas iaf. Ska även börja ringa runt igen och "terrorisera" klinikerna ang IVF.

Kämpa på alla fina här!

• turlid70
    pp08 skrev 2011-01-17 10:47:32 följande:
    Mary73: jag tror att det är 75%som klarar upptiningen. Jag hade 2st i frysen från IVF3. Den första som tinades upp 2år senare var fint, samma kvalitet som innan frysningen, blev dock inte gravid. Den andra klarade inte upptiningen (eller frysningen). Har inte tidigare haft något till frysen så jag har ingen vidare statistik. Nu kör vi ny IVF(nr5)  och hoppas vi får något fint tillbaka och till frysen!
    IVF5, det var inte illa, vad ni kämpar. Jätte, jätte, jätte lycka till! Kram.
  • turlid70
    Skruttefia skrev 2011-01-17 09:57:15 följande:
    pp08 - håller tummarna att det ska lyckas denna gång!

turlid - hur går det?
    Jo då, det går. Väntetiden är nästan som tortyr, men vänta med test ska jag till på lördag.

TPA=ingen spotting, ingen mens, hade reelt ömma bröst i natt, värker i magen men kan inte påstå att det är på samma sätt som mensvärk. Har inbildat mig att må lite illa igår kväll och hade konstig smak i munnen, ej metall dock. Tempen ligger på 37,1 i flara dagar nu. Är dessa mina skensymptom tro?
  • oceanney
    turlid70 skrev 2011-01-17 16:52:52 följande:
    Jo då, det går. Väntetiden är nästan som tortyr, men vänta med test ska jag till på lördag.

TPA=ingen spotting, ingen mens, hade reelt ömma bröst i natt, värker i magen men kan inte påstå att det är på samma sätt som mensvärk. Har inbildat mig att må lite illa igår kväll och hade konstig smak i munnen, ej metall dock. Tempen ligger på 37,1 i flara dagar nu. Är dessa mina skensymptom tro?
    Heja, heja! Det låter lovande. Speciellt tempen. Svårt att inbilla sig 37.1 :)
  • oceanney
    Snösport skrev 2011-01-17 11:36:07 följande:
    oceanney: hi,hi,hi! sätt dit barnbilstolen omgående så får du eller pappan sitta i baksätet i 4 veckor till!
    Lycka till de 4-5 veckor som är kvar!!
    Tack!! Ja det är väl lika bra att vänja sig vid att sitta i baksätet... Skrattande Vad är 4-5 veckor hit och dit... Eller 2-5 veckor kanske man ska säga eftersom vecka 38 inte är helt omöjligt heller...
  • sushikatten

Turlid: Det var absolut inte meningen att oroa dig med klamydia. Jag läste i en missfallstråd att det var viktigt att kolla klamydia för det kunde ligga gömt. Och när jag tänker efter så har kliniken absolut testat klamydia. Du kan fråga bara. Det låter alldeles jätte lovande med dina symptom och jag håller tummarna. Jag vet man är ju helt nojjig när man håller på med det här.

Mary73: Vad härligt att göra FET och det brukar vara minst 80procent som klarar sig. Då håller jag alla tummar.

Linköping68: Skönt att se dig här. Ja man får satsa en del på lite allt möjligt för vad ska man ju göra annars?

PP08: ja härligt att sätta igång! Har du kört med menopur innan? Jag kör det för första gången och tycker att det är lite krångligt. Dessutom så får jag tar sprutan två gånger som dosen är 375. Sprayar också för första gången.

Det var absolut inte meningen att oroa några med de där med klamydian. Stämmer nog bättre överens när man bara har problem med missfall. De personerna som skriver på de trådarna försöker väl utesluta allt och det är väl inte dumt. Och problemet som jag upplever är att inte alla är insatta i problematiken. Alltså läkarna. Jag fick själv be om trombyl, innohep och prednisolon som är väl en kortisol tablett. Just nu tar jag inga tabletter. Kommer att börja med trombyl och innohep vid äggutag. Många läkare är emot att sätta in dessa mediciner för det inte finns tillräckligt med forskning. Dock i USA, England och några andra länder som är kända att vara duktiga med ivf rekommenderar det. Jag vet att det inte skadar med trombyl och innohep så varför inte. Prednisolon är väl mycket luriga och läkarna brukar verkligen inte vilja skriva ut det. Jag har gjort så många försök så jag testar allt för tillfället. Vet inte om det är bra men får se. Har inte bestämt mig hur jag ska göra med prednisolon. Sprutorna är också mycket jobbiga för det är ganska tjock nål och man ser inte som ett blåbärsskog runt navel. Näää nu blev det lite långt.

Vinkar till er alla andra;)))))

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?