Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

åååå vad mycket man lär sig..... visste ni som gör hemmaförsök /heminseminationer att de första dropparna är viktigast och att de sista ska man undvika?????

Det här hittade jag:

De olika ejakulatfraktionerna ("stötarna") är mycket olika varandra. I de första kommer de flesta spermierna och sekret (vätska) från prostata (blåshalskörteln) medan de sista två tredjedelarna av ejakulatet innehåller mycket få spermier och framför allt sekret från sädesblåsorna. Det är proteiner från sädesblåsorna som koagulerar och enzymer från prostata som får koaglet att lösa upp sig om de olika delarna blandas och förvaras tillsammans. Sädesblåsesekretet är negativt för spermierna (sämre rörlighet, sämre överlevnad och sämre skydd för arvsmassan) men vid samlag blir det ingen blandning utan spermierna kan simma in i livmoderhalssekretet för att ta sig upp till ägget och befrukta det. Just för att första delen av ejakulatet innehåller flest spermier är "avbrutet samlag" en mycket dålig metod att undvika graviditet, och för män som går igenom barnlöshetsutredning är det speciellt viktigt att fånga upp början av ejakulatet för att få en rättvis bild av hur bra hans spermier är.

• slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-09-04 18:07:17 följande:
    Jag hade satsat på (höhö...) dagen före ÄL och gärna ÄL-dagen också om det går Skrattande. Förhoppningsvis lever spermierna 2-3 dagar och då har ni täckt in de viktigaste dagarna!

Anne F & Fjällis: jag fattar nog inte riktigt heller men tolkar det precis som Fjällis.
    det är ju lite svårt att få in dagarna före ägglossning då jag tydligen ägglossar lite oregelbundet... men jag satsar (hehe) på att vi får till det i dag ohc fyra dagar i rad.... jag är på dag 10 nu och ägglossar senast på dag 14... har en liten stegring i dag på ÄL-test men inte fullt.. ingen glad gubbe på CB-digital alltså....men vår maskin är på laddning och sprutorna är redo
  • slemtorsk i din bralla

Nu får ni hjälpa mig så jag inte håller på o "tjuvtestar" denna månaden.. det ruinerar oss *S*....

Troligtvis har jag ägglossning i morgon... har inte testat i dag för jag har hört att man inte ska ta ägglossningstest med morgonurin (??) men jag hade en liten stegring i går... vi körde en insemination i går men eg var det mest för att "tömma" lite eftersom han inte tömmer något under månaden... och jag blir så impad.. i går gick det på fem minuter liksom haha...Min karl börjar bete sig som en "oskadad" man helt plötsligt ....

Sen får vi se om vi fixar varje dag fram till ägglossning... fick inte med mig några stickor och jag ska vara på stan till 17 i dag och sen en dryg timma hem... kanske hoppar jag in på apoteket och köpernågra av deras egna ägglossningstester..vill ha hemma några till nästa månad också ifalll att vi inte kommit i gång med allt kring ivf då...det rullar väl kanske inte igång direkt.

Vi har ju tid 26/9 och där omkring har jag BIM...hur gör man liksom om man testat positivt.... bara för att det är positivt på morgonen betyder ju inte det att man har en bebis nio månader senare.. ska man hålla tyst om det och hoppas det stannar ????

• slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-09-05 08:16:13 följande:
    Men Slemmis, varför köper du Apotekets dyra tester?! Köp Testlagrets eller billiga testers, de kostar ju 3 spänn styck eller nåt sånt! Och morgonurin är väl alltid det bästa. Eftersom ni har den situation ni har så hade jag nog sett till att pricka med hjälp av tester.
    testlagrets tycker jag suuuuger.. jag fick aldrig någon stegring på dem.. det var bara jämt resultat hela tiden hela månaden trots att jag tre månader i rad var o gjorde vul som såg att det var ägglossning. Köpte från Billigatester nu senast och kompletterar (för säkerhets skull om jag är osäker på att det verkligen ÄR ägglossning) med CB... men nu glömde jag testerna hemma så jag tänkte köpa apoteket hjärtats som inte är såååå dyra... de var iaf betydligt billigare än RFSUs och de andra märkena som finns på marknaden..
  • slemtorsk i din bralla

Kalimero.. usch.. vad jobbigt... tyvärr är det ofta så med oss överviktiga också... även om JUST JAG av någon orsak lyckats slippa det så har jag en vän som efter att ha gått ner över 20 kg (fortfarande lite mullig men har alltid sen hon var liten gått till samma läkare så denne borde veta) och sökte för sina menssmärtor och att hon hade hemorojder och fick svaret att "tja så är det när man är överviktig, bara att försöka pressa ner vikten lite så ska du se att det blir bättre......"

Det är så OFINT att bara hitta en ursäkt istället för att verkligen lyssna på oro och ta reda på..visst kan det vara ålder eller övervikt som är orsaken men det kan man ju inte bara ta för givet så där....usch o fy.....

• slemtorsk i din bralla

här sitter jag o dricker kaffe... har hört att man inte ska det när man vill bli gravid men det är luuuuugnt kaffet tog slut i morse när jag bryggde gubbens "i-bilen-kopp" så det blev typ en halv kopp över som jag fick mikra varm nyss trots att den stått i termos *S*

Testade hallonbladste häromkvällen och herrejävlar vad gott det var. Jag vägrar dricka te utan honung och mjölk annars men testade detta med bara en pyttepyttedroppe honung....den kunde jag klarat mig utan. Det var supergott...förstår inte hur jag ska kunna skippa det sen.. För man ska ju inte dricka det i tidig graviditet så man får väl bara dricka det fram till konstaterad ägglossning antar jag??????

Fler frågor från mig då......

När man ägglossningstestar har jag hört att man inte ska ta morgonurin, men hur länge bör man ha hållit sig då?
    Jag testar med digitala tester nu denna gång faktiskt.... och har inte fått positivt ännu fast jag borde fått det i går.. (kanske blir idag) men när jag drar ut stickan från hållaren så ser man ju två streck och i går uppfattade jag det som att teststrecket var svagare än i förrgår....Har isf inte missag ägglossning iaf för vi har kört it två dagar i rad nu så isf har vi prickat precis....men man undrar ju....Är det fyra timmars hållning som gäller även för ÄL-tester (tror jag hade hållt mig 3 timmar sisådär)?

• slemtorsk i din bralla

så fick man glada gubben på ägglossningstestet i dag då Bra att ha inseminerat två dagar före redan då....hoppas gubben orkar prestera i minst två dagar till

Jag lägger märke till att mitt högra bröst ömmar... så som det gjort sista månaderna och jag har satt det samman med BIM snarare och varit skengravid så det skriker om det...haha... Nu har jag blivit mer uppmärksam på min kropp och inser att bröstet minsann ömmar redan nu...så det så :-P
    Så nu behöver jag inte hänga upp mig på det.... bara 14 dagar till nästa BIM nu då...suck.. men jag har så himla mycket inplanerat framöver så jag hinner förhoppningsvis inte grubbla så mycket...

I morgon ska jag få en make-over men klippning och färgning på salong, har inte färgat håret på salong sen jag var 17 år så det är ju några år sen, jag HAR däremot haft håret konstant färgat utom när jag var gravid så det ska bli jätteskoj att bli lite ompysslad, hinner jag i morgon ska jag även fixa mina naglar annars gör jag det senare den här månaden.

Sen ska jag ta körkort (förhoppningsvis) det är andra gången i livet jag försöker, förra gången körde jag upp fyra gånger... på tok för tidigt och det slutade med en större skräck för bilar än jag hade före.. nu älskar jag att köra så jag hoppas det ska funka.. har körlektion (har bara kört hemma hittills förutom tre lektioner förra våren) nästa vecka och halkan veckan efter det....kör upp i oktober..

Så det är teoriplugg, övningskörning och skolan då så klart... i en enda röra...men jag älskar när det händer massor för då har man inte tid att grubbla....

• slemtorsk i din bralla

usch blir så ledsen..... kanske inte har så mycket med detta att göra, men jag har en vän som verkligen missunnar mig och sambon bebis... inte medvetet men eftersom hon som ensamstående inte har rätten att få insemination i Sverige utan måste "bryta mot lagen" som hon säger så tycker hon det är fel att vi dels får rätt som är "så gamla och redan har barn" (jag har ju ett)  och dels så är min sambo handikappad (hur ska han kunna tex köra vagn och ta hand om bebis) och dels att vi fått hjälp så fort... (vårdgarantin kanske?!?!)

Hon har skaffat en "privat" spermadonator och slåss nu mot soc för att få uppge fader okänd....något som jag vet att de inte går med på bara i ett nafs så där men hon menar att det ska dem skita i.

Jag då som läst utvecklingspsykologi vet hur viktigt det är att barn vet sitt ursprung, lever man inte i en relation och gör insemination ska man åtminstone vara ärlig om det tycker jag....främst för barnets skull...

Nu satt hon på en chatt och gapade om att jag var ego som inte ville skriva på hennes protestlista som gick ut på att dels göra singelinseminationer lagligt i Sverige och dels att det ska vara okej att uppge fader okänd....singelinseminationer kan jag faktiskt ha viss förståelse för men jag vet också väldigt många som skulle hoppa på en sak utan att ha tänkt igenom saken riktigt och det skulle bli många barn som blev födda utan att ha rätt förutsättningar till ett okej liv.....Sen finns det SÅ KLART ensamstående som skulle bli helt suveräna mammor (mycket bättre ensamma än med män) men det finns ju inseminationsmöjligheter i Danmark också.. som dessutom är billigare än i Sverige....

Jag förstår att man är ensam och längtar ihjäl sig efter barn..absolut..been there liksom.. men hennes tänk går bara ut på att tänka på sig själv och inte se alla dem som absolut inte har täckt in allt vad det innebär att bli gravid...det räcker väl med alla oönskade graviditeter som redan är!?!?!

Svamlar jag nu ...trampar säkert någon i tråden på fötterna och det är absolut inte min mening men jag känner ju tjejen i fråga också.. hon har ett barn redan med en annan pappa som enligt henne lämnade henne när hon var gravid, men enligt andra så lurade hon till sig graviditeten med en kille hon hade en tillfällig relation med.....Killen är gift och har så varit i MASSOR av år (är mycket äldre än henne) och under några månader så separerae han o frun på "försök" och då lade den här tjejen an på honom ... hon har sagt att han hade bra gener så det gör inget att han lämnade henne ensam med barnet för det var barn hon ville ha mer än honom.........

Nu sitter hon o spyr galla över mig o sambon då...."jag skulle aldrig våga lämna mitt barn ensamt med en handikappad..tänk om han tappar barnet....." alltså han sitter ju i rullstol så tappar han barnet är det ju kortare väg till marken än det är med mig....om man nu ska se det så :-/

"Det är konstigt att ni får hjälp så fort....ni borde ju utredas extra eftersom ni är så gamla och han är handikappad.. och jag menar ni HAR ju redan barn..vore det inte bättre att du gick ut på krogen en kväll o raggade upp nån som gjorde dig gravid"...alltså PÅ ALLVAR har hon sagt så.......

• slemtorsk i din bralla
    No Ka Oi skrev 2011-09-08 12:59:31 följande:
    Slemmis, är du säker på att du fortfarande vill ha henne som en vän... Hon verkar inte riktigt klok...
    Nää det är ju ingen jag umgås med direkt... vi har varit vänner när vi växte upp men hon var underlig redan då....hon betalade en kille för att ta hennes oskuld...???? Samma kille är i dag gay, vet inte om det har något med saken att göra *ASG*

Hennes mamma var lika underlig hon men det kan inte ligga i generna då den här tjejen är adopterad utan det är väl en grej hon fått med miljön antar jag.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?