Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

kattenizze skrev 2011-09-29 14:07:33 följande:
    Oceanny: Det du skriver om barnlöshet är väldigt klokt. Jag satt och funderade (ja, jag har mycket tid till det nu) och för mig så var IVF-behandlingarna inga problem, jag gjorde de mera av bara farten. Men nu efteråt känner jag hur reaktionen kommer, om tio år hoppas jag att jag slutat fundera på det här med IVF, men nu är jag inte där. Nu måste jag bearbeta min infertilitet, att jag aldrig har kunnat få barn på naturlig väg någonsin, att jag är helt steril utan assisterad befruktning, och att jag med största sannolikhet alltid varit det, även när jag var 20 år. Jag börjar också spana runt i min släkt och ser att barnlöshet/infertilitet är ett återkommande problem på min pappas sida, min syssling fick göra ÄD efter en massa fruktlösa IVF:er t ex. Det är så fruktansvärt hårt att inte kunna få barn på naturlig väg, det vet vi alla härinne. Det påverkar hela ens själ och identitet som människa, oavsett vilket kön man har.
    Sen undrar jag en sak som ni kloka kvinnor härinne kanske vet; i artikeln som Kalimero länkade till stod det att förändrade sexvanor har bidragit till att öka infertiliteten. Har nån en aning om vad det kan tänkas vara?
    Man har pratat om papilomvirus... (eller vad det nu heter) som en tänkbar orsak till nedsatt fertilitet.. .även klamydia så klart (men det känner väl alla till vid det här laget) Det finns också en del oidentifierade sexuellt överförbara virus som man funnit men som man inte kunnat se vad de egentligen GÖR..... där kan man ju fundera lite.....

Papilomvirus vet man ju är orsaken till livmoderhalscancer och cellförändringar, men man tror även att det kan ställa till det med fertiliteten.

Eftersom man vet att vi i dag har sex med flera och att man dessutom har andra sexvanor mer utbrett, tex oral och analsex finns det även en del som pratat om att bakterier som överförts kan rubba saker o ting...

Jag har dock inte läst NÅGON artikel ännu som är vetenskapligt baserad utan mest reflektioner och funderingar kring saken- vet heller inte om det finns någon pågående forskning....

BY the way..såg "barn till varje pris" I går på kunskapskanalen och jag höll på att somna... tyckte inte den gav en rättvis bild alls utan mest massa flum och extrema varianter...var finns "vi vanliga" par, hetero eller homo som vill få barn, var finns FAKTA....jag störde mig enormt på en mening i programmet..."Enligt WHO är ju tydligen barnlöshet en sjukdom".....

Det där lilla ordet "TYDLIGEN" fick mig att bli förbaskad....det lät så spydigt....kommer nog inte se det igen.
  • slemtorsk i din bralla

ENYA vad roligt..grattis

och jag stämmer in i kritiken kring "Barn till varje pris".....känns luddigt och som att öppna för fördomar kring ofrivillig barnlöshet...

• slemtorsk i din bralla
    mamman030 skrev 2011-09-30 18:46:45 följande:
    Ja det är det jag är rädd för, har börjat blöda nu men har inte super ont, men om jag skulle få det skulle jag ta mig till akuten på en gång.
    men ska du inte åka in ändå i nuläget.. bättre att ringa / åka in en gång för mycket tycker ju jag.. ta hand om dig vännen.......

Jag blir så engagerad i er här inne att mannen frågar om jag känner er IRL... ibland pratar jag om er som att ni vore nära vänner *S* Tänk vad nätet påverkar en.....

I övrigt... jag har preciiiiiiiiis beställt och betalat min brudklänning.....he he he...jag skiter i om jag fortfarande är tjock när jag gifter mig (igen) men jag ska ändå ha den mest fantastiska klänning jag någonsin sett. Gifter mig ju för andra gången och förra gången var det uniforsbröllop med vit prinsessklänning...det blir det inte denna gången... och det bästa är....att det KAN faktiskt vara så att när jag gifter mig så har jag en liten knodd i magen.......man hoppas ju iaf
  • slemtorsk i din bralla

tassar in här igen.... 2 november börjar jag spraya och har i dag börjat med bidrottninggele för att boosta mig sista hemmaförsöket.

Pratade med killen i hälsokosten och han påpekade att han inte trodde det var någon bra idé att äta dem under behandlingen men han sa också att ni tjejer (jag nämnde att jag hängde i en tråd på ett forum) förmodligen har mer koll än han.. Älskar den hälsokostbutiken för han utger sig inte för att kunna något han inte kan... dessutom fick jag lära honom lite om ryggmärgsskador OCH om blodsockernivåer...fick höra att det är viktigt att man har en jämn blodsockernivå när man försöker bli gravid så jag gick o köpte mig en blodsockermätare, den kostade bara 50 kr (inkl 10 stickor, sen kostar stickorna typ 200 spänn för 50 st) och det tyckte jag inte var något att gnälla om..

Visar sig att jag har ett väldigt jämnt blodsocker så här långt.. med tanke på min vikt (runt 90 kg i dag.. men har legat på 117 och över 100 iaf större delen av mitt vuxna liv), att jag har diabetiker i familjen (både typ 1 och 2) och att jag faktiskt är lite slarvig med maten (kan äta mitt första mål vid 14 på dagen). Jag har legat mellan 3.7 och 5.8 hela tiden jag har mätt oavsett tidpunkt och förhållande till matintag

Jag har inte riktigt orkat vara aktiv i tråden, förklarade det kort i ett mail jag fick från en av er (och det betyder jättemycket att man är saknad).. det har varit oerhört mycket runt mig med en tenta som var fruktansvärd.. på bara 7,5 poäng men som kändes som en helterminare... fick resultatet i går och var godkänd på 2 av 3 frågor och får komplettera....Kan låta som ett nederlag men jag är skitnöjd eftersom jag var bombis på att få göra en omtenta och kursen vi går nu är ganska jobbig med mycket obligatorisk närvaro och mycket jobb....

Sen har jag haft en lite känslomässig dipp... jag har funderat mycket på om jag har pressat min sambo in i detta... han liksom bara nämnde i förbifarten att han kunde tänka sig barn och en vecka senare var vi hos min gyn och skrev en remiss.....Det brukar bli så när jag engagerar mig.. det händer saker fort. Han är inte alls sån så jag började tvivla... plus att vår lilla kris låg i bakhuvudet.. Häromdagen pratade jag över nätet med en av hans flirter..hon svarade mig äntligen. Har pratat med några av de andra men just denna tjejen var han ganska djupt involverad med (om så bara på nätet) och det betydde jättemycket att hon faktiskt efter mycket om o men erkände samt la alla korten på bordet... Hon var ärlig och kom till och med med lite relationsråd *S* det lustiga var att de råd hon kom med hade jag redan lagt upp för sambon när krisen inträffade och vi har redan pratat igenom det. Samtalet med henne var jobbigt men väldigt givande och hon avslutade med att "På ett underligt sätt var detta trevligt och du får jättegärna höra av dig igen om du känner att det är något du vill få svar på"...........

NU känner jag att jag verkligen kan stänga dörren om den krisen ....det var inte så allvarligt men eftersom vår relation inte var så bra så blev allt så stort och ohanterligt...nu är det utrett...

PLUS att när sambon kom hem ville jag direkt berätta att jag pratat med henne så jag satte mig ner och försökte inleda en konversation och han märkte ju direkt att det var något jag ville berätta...... till saken hör att min mens var jättekonstig denna månaden, jag blödde liksom inte utan hade en rejäl flytning som var blodblandad så min barnmorska rådde mig att ta ett test trots att jag blödde. Testet blev jättekonstigt och jag skickade bild till barnmorskan som skrattande ringde upp och frågade om hela universum var emot mig.. finns nog bild på det i mitt galleri.... så jag skulle ta ett till under dagen och min sambo blev så "besviken" när jag sa att jag pratat med "Henne"... inte för att jag pratat med henne utan för att han trodde att jag skulle berätta att jag var gravid.... och det fick mig att inse att han verkligen vill detta med barn.

Ja.. det var en liten uppdatering..hoppas det har blivit många plus under min "frånvaro"...

• slemtorsk i din bralla
    Nu Syskon skrev 2011-10-21 12:46:30 följande:
    Tänker på er idag Myran och Kalimero, tummarna är blå.

Slemmis, vad du är duktig med vikten, skit bra! Jag en paus i min viktnedgång men snart orkar jag ta tag i det igen.

Själv har jag varit hemma från jobbet denna veka och hämtat mig. Jag var ute på en jättepromenad igår ca 30000 steg. Jag gick nästan hela dagen. Så jag är lite mör idag men på väldigt gott humör. Röra på sig och sol gör susen Så  nu är jag redo för nya tag så snart jag blött färdigt och kommit tillbaks till normala HCG värden.
    har inte gått ner något alls sen i sommras...utan har stått still, men läkaren tyckte att det räckte så här.. hon vill inte att fokus ska ligga på vikten just nu utan på behandlingen. Känns bra.
  • slemtorsk i din bralla
    Mags skrev 2011-10-21 13:49:09 följande:
    Hej alla,
    Jag är 41 (fyller 42 i dec) och genomgick min första IVF för ett par veckor sen. Gjorde grav-testet i morse och det blev positivt! Så ni som är äldre, ge inte upp! Cool
    häftigt.. grattis... Hoppas det smittar av sig då
  • slemtorsk i din bralla
    myran6801 skrev 2011-10-21 17:03:09 följande:
    Slemmis, priset för Ivf är 17500 dkr o ja de är inte så åldersgixerade. Gräns är 46 år och att man har regelbunden mens.
    wow... det var ju lite skillnad mot sverige... hmm tål att tänkas på när gratisförsöken är slut.. om man inte lyckats då alltså.
  • slemtorsk i din bralla
    Maryhe skrev 2011-10-22 21:03:36 följande:
    Jaaaaa hurrraaa för Jessica!!!Glad

Lycka till med FET Mamma Gås!

Slemmis: Såg att du frågat om bidrottninggelé. Jag har tagit det sen vi började försöka få barn. Min menscykel har inte rubbats, alltid 28 dagar (förutom när jag blev sjuk). När jag berättade på kliniken att jag tog bidrottninggelé sa de till mig att lugnt fortsätta även under hormonbehandlingen. Jag har hela tiden haft jättetjock och fin slemhinna, men om det beror på det vet jag förståss inte. Det råder säkert olika meningar om användandet av bidrottninggelé på klinikerna, så fråga din klinik. Det är säkert olika från person till person också hur man reagerar på det.

Ego: Mensen här så hemma försöket lyckades inte nu heller. Fast det är klart, om man kastar 100 personer i en å och bara en rör på sig och kan simma så kommer den nog inte så långt i alla fall utan att bli blockerad av de andra 99. Om hysteroskopin visar att allt är ok blir det VUL om 8 dagar sen ET ett par dagar senare.
    tack för infon.. det var killen på hälsokostbutiken som tyckte att jag skulle vara försiktig med det under behandlingen så att jag inte "sabbade" något.. tyckte det var fantastiskt att han som ändå ville tjäna pengar på mig påpekade detta. Mina slemhinnor har ju hittills varit väldigt tjocka och fina...har ju vid det här laget gjort VUL nästan varje månad sedan april och ibland två gånger *S*

Jag knaprar dem denna månaden nu till att börja med och så får jag se hur det går med suprecur och sprutor o sånt sen..om inte annat så ska dem ju hjälpa mot pms-besvär och sånna finns det gott om
  • slemtorsk i din bralla

Finns det någon här som inte går i Danmark

Jag har säkert frågat förr men glömt bort, men hur har ni fått det med antal embryon? Och då tänker jag främst på er som får behandling i Sverige och inom landstinget....

Vi går ju på Sahlgrenska och är båda överrens om att två embryon vore toppen.... men vi fick ganska klart svar på att "så gör vi inte vid första behandlingen, kanske senare om första gången misslyckas"

Samtidigt får jag höra från andra att det bara är att be om att få två embryon så får man det!?!??!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?