IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
kattenizze skrev 2011-09-29 14:07:33 följande:
Oceanny: Det du skriver om barnlöshet är väldigt klokt. Jag satt och funderade (ja, jag har mycket tid till det nu) och för mig så var IVF-behandlingarna inga problem, jag gjorde de mera av bara farten. Men nu efteråt känner jag hur reaktionen kommer, om tio år hoppas jag att jag slutat fundera på det här med IVF, men nu är jag inte där. Nu måste jag bearbeta min infertilitet, att jag aldrig har kunnat få barn på naturlig väg någonsin, att jag är helt steril utan assisterad befruktning, och att jag med största sannolikhet alltid varit det, även när jag var 20 år. Jag börjar också spana runt i min släkt och ser att barnlöshet/infertilitet är ett återkommande problem på min pappas sida, min syssling fick göra ÄD efter en massa fruktlösa IVF:er t ex. Det är så fruktansvärt hårt att inte kunna få barn på naturlig väg, det vet vi alla härinne. Det påverkar hela ens själ och identitet som människa, oavsett vilket kön man har.
Sen undrar jag en sak som ni kloka kvinnor härinne kanske vet; i artikeln som Kalimero länkade till stod det att förändrade sexvanor har bidragit till att öka infertiliteten. Har nån en aning om vad det kan tänkas vara?
Man har pratat om papilomvirus... (eller vad det nu heter) som en tänkbar orsak till nedsatt fertilitet.. .även klamydia så klart (men det känner väl alla till vid det här laget) Det finns också en del oidentifierade sexuellt överförbara virus som man funnit men som man inte kunnat se vad de egentligen GÖR..... där kan man ju fundera lite.....
Papilomvirus vet man ju är orsaken till livmoderhalscancer och cellförändringar, men man tror även att det kan ställa till det med fertiliteten.
Eftersom man vet att vi i dag har sex med flera och att man dessutom har andra sexvanor mer utbrett, tex oral och analsex finns det även en del som pratat om att bakterier som överförts kan rubba saker o ting...
Jag har dock inte läst NÅGON artikel ännu som är vetenskapligt baserad utan mest reflektioner och funderingar kring saken- vet heller inte om det finns någon pågående forskning....
BY the way..såg "barn till varje pris" I går på kunskapskanalen och jag höll på att somna... tyckte inte den gav en rättvis bild alls utan mest massa flum och extrema varianter...var finns "vi vanliga" par, hetero eller homo som vill få barn, var finns FAKTA....jag störde mig enormt på en mening i programmet..."Enligt WHO är ju tydligen barnlöshet en sjukdom".....
Det där lilla ordet "TYDLIGEN" fick mig att bli förbaskad....det lät så spydigt....kommer nog inte se det igen.