Boombabymamman skrev 2012-09-05 20:46:32 följande:
Jag har också hört att par som har haft svårt för att bli gravida (men vet inte om forskningen handlar om ivf eller inte) oftare får pojkar. Det stämmer för oss i alla fall, som blev gravida på naturlig väg efter lång tid, min första är en son som fyller sex, och bebisen jag har i magen nu har också visat sig vara en pojke.
Det är något med pojk- och flickspermierna, att pojkspermierna simmar snabbare och att när det väl tar sig så handlar det om att man råkat tajma ägglossningen precis rätt. Flickor kan bli till om man har sex ett par dagar innan ägglossningen, så hinner de komma fram lagom till ägget släpper, och om man inte har optimal gästvänlighet i slidan (vilket ju kanske kan förklara ofrivillig barnlöshet) så har helt enkelt tjejspermierna inte klarar sig. Men som sagt, inget av detta resonemang är ju aktuellt för IVF-situationen.
mitt förra barn som ju kom till på naturlig väg tog ju tre år att få till. Den mannen jag levde med då hade otroligt dåligt antal spermier och de som fanns var dåliga... och det blev ju en pojke så det kanske är så det är.
Men jag tänker ... de kör ju med "swim up" tekniken på Sahlgrenska och då ska ju spermierna orka en viss bit och jag har förstått att kill-spermier är snabba men inte så uthålliga... å andra sidan hade vi ju ICSI och då spelar dte ju ingen större roll ..det blir ju den spermie det blir liksom..
Jag är iaf överlycklig.. så jag skämdes på ultraljudet för att jag grät en skvältt av lycka...som om jag hade blivit besviken om det varit en pojke?!?!?! ALDRIG men det var ju min önskan att få en flicka nu när jag redan har en grabb...