Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

ååååå jag är såå frustrerad...

När vi var på första besöket hos läkaren på Sahlgrenska så fick vi höra att bara spermaprovet är inlämnat så kommer det rulla på i ganska snabb fart.. vad jag anser är snabt och vad sjukhuset anser är snabt är tydligen två helt skilda saker...

Hon sa att bara spermaprovet är gjort så går det fort så "ni kommer komma igång där under september typ".....

Nu ringde jag om mannens spermaprov.. han lämnade det i fredags och som vi alla vet måste det ju analyseras pronto... men att få svaret på det dröjer...

för först måste analysen till chefen på labbet och sen ska chefen göra en bedömning, chefen är tydligen bara när ett par dagar i veckan.. sen när hon gjort det ska det skickas upp till vår läkare... en våning upp alltså....

Sen ska läkaren läsa bedömningen och göra SIN bedömning..och sen kalla oss... allt detta kan ta 4 veckor... innan vi ens får en kallelse alltså................Sen ska han tydligen lämna ett andra spermaprov också- det är rutin tydligen.

förra gången jag var in denna karusellen så lämnade mannen ett spermaprov en onsdag om jag inte minns fel......1,5 vecka senare ringde jag min gynekolog (som då var den som remitterat ett spermaprov) och han gav oss resultatet via telefon..............

Hur har det gått till för er andra...

• slemtorsk i din bralla

jaha... jag hade väl någon dum tanke att vi skulle komma igång med IVF denna månaden... det var iaf vad läkaren sa till oss i maj... "I slutet av augusti rullar det nog på"....

Men som jag skrev tidigare får vi inte svaret på spermaprovet än på ett par veckor...varför tar det så lång tid att "tolka" ett spermatest liksom..?!?!?!?

Två dagar till BIM också och jag är märkbart retlig... har så jäkla mycket hormoner som rusar i mig att jag blir förbannad om jag inte är gravid nu *S*

• slemtorsk i din bralla
    turlid70 skrev 2011-08-23 16:45:48 följande:
    Kunde inte ni lämna spermaprov tidigare? Ring och tjata att dem skyndar på med svaret, inte klokt att resultatet ska bara ligga på någons skrivbort och vänta. Sperman analyseras ju direkt.

Dags att testa snart, spännande!
    vi kunde ju inte eftersom det var semesterstängt och så stod vi på kö för sån där operation TESA eller vad det nu heter.. men under vår lilla minisemester i början av månaden så övade vi upp oss och min karl klarar att få utlösning.. flera gånger i veckan nu om det skulle behövas *S*

SÅ vi bokade en tid för att komma in och lämna själva innan vi fick kallelse till operation.

De berättade att analysen görs ju direkt...sen ska chefen på lab "analysera" analysen och sen skicka den till vår läkare som då ska göra en bedömning och detta kan ta 2-4 veckor beroende på när läkarna är där....Vi har inga direktnummer till varken lab, överläkare, labchef eller ens vår egen läkare men barnmorskan på "infonummret" uppmanade mig att ringa minst en gång i veckan för hon kan se i datorn vart resultatet är i systemet...
  • slemtorsk i din bralla

bim -1-2 i dag.. tog ett rfsu testa tidigt i morse på inrådan av mannen (!!??) men det var tokblankt..negativt så det skriker om det... fick pepp i en annan tråd att testa-tidigt ska vara skitdåliga att andra tester har visat positivt före dem.... men jag känner nog ändå att jag packar in för denna månaden och förbannar min kropp som sänder ut en massa felaktiga signaler....

INväntar mens till helgen då och sonen är här då så det blir godisfrossa i massor för att fira att han börjat skolan (första klass) och så på det igen till nästa månad och hoppas att ivf kommer i gång till cykeln efter det.

• slemtorsk i din bralla

Kalimero... nej vad tråkigt med allt runt dig...man ska aldrig gräla via sms och aldrig på någons semester.....trist. Hoppas ni kan lösa saker och ting och att ditt hopp får fortsätta leva.

• slemtorsk i din bralla

NUUU Jävlar.. tog inte alls några fyra veckor... jag ringde Sahlgrenska i eftermiddags och fick veta att man fryst ner TRE (!!!???!!!) rör med spermier från mannens prov....alltså det var inte många droppar vi fick ut så jag är impad av att de frusit tre rör...

BM kunde inte ge mig siffrorna men hon sa att "det fanns tillgång på spermier men rörligheten var något nedsatt" men det var ju nästan väntat eftersom han sitter i rullstol och det blir varmt.

Hon kunde även tala om att en kallelse skulle skickas ut vilken dag som helst hon kunde ge oss datumet och när vi kom hem hade vi fått ett tjockt kuvert med kallelse...27 Sept ska vi  till Sahlgrenska för ett första möte och planera vår behandling........

Känner mig helt....skakis och upprymd....spännande men lite skrämmande eftersom jag ju är rädd för nålar men det löser sig nog

• slemtorsk i din bralla

Frågor till proffsen....

Är det någon skillnad i kvalitet tror ni .. på fryst sperma och "färsk sperma"... rent logiskt känns det som att färsk alltid är bättre men jag vet inte..vad vet / tror ni?

Och sen... hur lång tid måste man "vila" emellan behandlingarna? Man genomgår ju en under en cykel och om det inte tar sig måste man väl vänta lite eller kan man fortsätta köra bara?

Sen ...någon som vet hur det är i Västra götalands landsting, jag läste här i tråden att i något annat landsting så fick man frysta embryon "på köpet" att de inte räknades in i de tre gratis försök man får, är det likadant i hela Sverige? Eller är det bara så i vissa landsting, jag har läst och försökt komma på hur det är här i VG men jag hittar verkligen inget...nån som vet?

• slemtorsk i din bralla
    Enya70 skrev 2011-08-31 14:17:46 följande:
    Som med allting annat så verkar de olika klinikerna svara helt olika på detta. Enligt Svend så behövs det ingen "vila" emellan försöken utan det är bara att kör på direkt igen. Undantaget om man plötsligt får väldigt dåliga ägg. Då kan man vara inne i en sämre äggproduktionsperiod och då bör man vila några månader och prova igen senare.
    Vet du hur landstingssjukhusen resonerar.. jag har en vän som nyligen gjort ivf via landstingssjukhus, tror det var i Skåne (vi är bara bekanta via nätet) och hon sa till mig ganska skarpt att det är nog nätt o jämnt att jag hinner med mina tre gratisförsök på ett år (fyller ju 39 i februari så jag har drygt ett år kvar hos landstinget)
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?