Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Syskon nu... vi kör ju med ICSI vet inte hur lång tid det tar att tina sperma alls, men eftersom det inte finns några garantier för att han kan framställa spermier (även om han varit grymt duktig på det senaste tiden) så måste nog sperman vara tinad iaf...men det fanns ju tre rör så man kanske kan tina ett bara och samtidigt försöka framställa färska.. jag vet inte. Vi får väl ta upp det när vi kommer på nystartsbesöket...

Hur funkar det med långa metoden? antar att vi får info om allt det där men man vill ju veta. Vi fick ett litet informationskit med kallelsen men det stod inget som jag inte redan visste.

• slemtorsk i din bralla
    Enya70 skrev 2011-08-31 16:19:11 följande:
    Så korrekt så Syskon nu. Spraystart på dag 21 i menscykeln
    min cykel är ju inte jätteregelbunden, 14 dagar efter ägglossning så långt är den regelbunden men ägglossning har kommit på allt från dag 9 till dag 16 senaste tiden. Snittet är 25 dagar då blir väl spraystart lite tidigare antar jag?

Sen funderar jag... jag som är så spruträdd...finns det behandlingar där man inte tar sprutor.. jag vet att man vänjer sig men man vill ju kolla liksom
  • slemtorsk i din bralla
    Maryhe skrev 2011-08-31 16:38:40 följande:
    kattenizze: Perfekt! Vi åt curry i går!!!  Det är fortfarande ganska varmt då vi har värme från Afrika ända uppe i Piemonte. Det ska avta till helgen dock med lite mildare väder, skönt för det har varit tufft med dryga 40grader i skuggan. I går låg jag och solade två timmar på eftermiddagen så är lite röd på näsan idag. 

kan berätta att väntrummet var fullt då de låg efter i tidsschemat. Vi var ca 15 kvinnor som väntade. 1 vet jag är 30, de andra bedömde jag alla över 40. Lade märke till att vi var 4 normal viktiga, resten var antingen rejält överviktiga eller riktigt magra, nästan pojkkroppar. Kvinnan som är 30 men har värden som en 45 åring är verkligen mager. Jag undrar hur mycket vikten påverkar egentligen, både för lite och för mycket. 
    vikten påverkar MYCKET.. jag som är kraftigt överviktig har läst på allt det där och är ändå impad över läkarnas proffesionalitet med mig så här långt. Har många vänner som kännt sig oerhört kränkta av sjukvården och då särskilt när de genomgått IVF, forskningen pekar tydligt på att övervikt försvårar graviditet, man blir befruktad men äggen vill liksom inte fästa. Men det finns inga "bevis" för varför eller någon långtidsforskning och tyvärr är det ju också så att många av mina likar vägrar ta till sig det ...

Jag förstår inte att man som 100 kgs kvinna inte kan se att vikten faktiskt kan vara orsak. I vårat fall handlar det ju om manlig faktor men då jag varit i svängen tidigare, och även då var det manlig faktor så vet jag att vikten gör skillnad eftersom min dåvarande hade extremt lite spermier...vi hade eg 0 % chans att bli gravida utan ivf pga av hans problem.. jag gick ner 20 kg och vips blev jag gravid.....

Jag väger nu ungefär vad jag vägde då när jag blev gravid men är ändå kraftigt överviktig så mitt mål är att fram tills våran läkartid den 27:e försöka gå ner så mycket jag bara kan, sockerförbud råder från i morgon och träningen ska ta fart igen.

Vad gällande underviktiga handlar det väldigt ofta om att de inte har en regelbunden ägglossning, något som drabbar både över- och underviktiga. Men underviktiga har ofta brister av essentiella näringsämnen och därför utvecklas inte embryon som de ska och det blir aldrig någon graviditet.

Det här är naturligtvis känsliga saker eftersom det handlar om något så privat som vikten, men det är helt klart okej att klanka ner på överviktiga, och vi överviktiga hjälper liksom till i vårat sätt att vägra ta till oss.

Jag fick beröm av min läkare (!!!???) eftersom jag är medveten om min övervikt.. hennes exakta ord var

-Ja men du är MEDVETEN om din övervikt och FÖRSÖKER....det är det viktigaste...

Men det är väl självklart, jag drar storlek 44-46 på jeans (vilket ändå är liten storlek för min vikt...andra jämnviktiga drar 52) jag ser ju för fan hur jag ser ut.. klart jag är medveten....

Underviktiga vågar man inte ta upp saken med så klart eftersom det kan röra sig om ätstörningar som man inte vill utlösa eller förvärra.
  • slemtorsk i din bralla

vet inte om det finns någon "tidsgräns" på 18 månader... men i Västra götaland avbryter de all behandling den dagen man fyller 40 oavsett hur många man hunnit med.... jag fyller 39 i februari så nog hinner vi med tre då om vi börjar typ i oktober-nov nu då.

• slemtorsk i din bralla
    Nu Syskon skrev 2011-08-31 17:59:21 följande:
    Slemmis!
    Du hinner, men som Zinfandel skriver så är den psykiska påfrestningen inte heller att leka med för de allra flesta. Men du ska inte behöva alla dina försök! + på förstaDrömmer

Anne F för alla oss som gjort IVF och går på MVC i Stockholm i allafall så görs det ett UL i vecka 32 som standard, då kollar de att moderkakan fungerar som den ska och att fostret växer som den ska. Men det är en bra uppmaning så att alla eventuella risker undanröjs.
    Jag är ganska stark psykiskt och med tanke på vad jag genomgick med min förra man utan att vi ens hann fram till IVF så tror jag att jag fixar detta...*S*

Plus på första kan man ju hoppas, vi har ju ett hemmaförsök till innan det kör i gång så vi kanske tom slipper köra igång med behandlingen...vem vet
  • slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-08-31 18:03:29 följande:
    jo, jag glömde ju det där med frysta & färska spermier. Frysta embryon är ju inte sämre så varför skulle spermier vara det..?! Man fryser på alla spermabanker och det skulle inte funka om det var sämre kvalisort så jag tror inte det beror på det, om det inte funkar. Om spermierna är sämre så är det nog genuppsättningen och annat, inte frysningen.
    oki...det stämmer säkert... jag är fortfarande impad att det blev tre rör av den lilla skvätten hahaha....
  • slemtorsk i din bralla
    pralinen jessica skrev 2011-09-01 10:45:48 följande:går
    Halloj tjejer!!!
    Grattis till alla ruvare!!!
    Nu har jag kommit på fötter igen och kan se frammåt mot nästa försök, börjar
    spraya 12/9. 3 veckors spray blir det annars hade vi fått vänta tills v.45 med ÄP.
    Är tydligen jätte mycket att göra på SU nu, svårt att hitta tider.
    Har bokat tid för att kolla bakteriell vaginos i nästa vecka på vårdcentralen, om det nu
    skulle vara det så hinner jag med en kur innan det blir dax för ivf!
    Ha det fint tjejer! Kram Jessica{#emotions_dlg.flower}
    Går du på Sahlgrenska??? om de har jättemycket att göra bådar ju inte gott för oss Vilken läkare har du??

PS.. snart är tråden uppe i 10.000 inlägg....måste vara en av de längsta trådarna på FL eller?
  • slemtorsk i din bralla
    pralinen jessica skrev 2011-09-01 10:53:07 följande:
    Jag går hos Åsa Magnusson! Jättebra läkare! Vem har du då?
    vi har ju bara varit på utredningssidan..fått tid 27/9 för förstabesök inför ivf-behandling..står inget namn på kallelsen men på utredningen har vi haft Sarah Nejdet...en ganska ung och "försiktig" läkare...men jättetrevlig och engagerad..
  • slemtorsk i din bralla

Underverket... jag ligger på BMI 32..ultimat  för IVF är under BMI 30 så jag tror din läkare har helt rätt i vad han säger...glöm inte att en bantning/diet också tär på kroppen och psyket.. jag har gått ner ca 15 kg från BMI 36 till där jag är i dag och läkaren sa att "det är lugnt bara du inte går upp" men så klart vill jag ner och därför tar jag ett krafttag nu de sista veckorna innan vi ska in på möte och hoppas att jag orkar ner några få kilon men jag tänker inte späka mig eller börja idiotträna för det är att slita på kroppen också.

I övrigt har jag svårt att råda dig.. har också ett barn sedan tidigare men med en annan man och min nuvrande har inga barn så jag hoppas att vi lyckas....

• slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-09-01 18:26:09 följande:
    Då kan du hälsa dem att man vet idag att ju tidigare man får mens desto senare hamnar man i klimakteriet! Jag fick också mens tidigt så jag siktar på några fertila år till Glad
    Är det verkligen så?? Jag har hört att ju tidigare man får mens dessto tidigare kommer man i klimakteriet eftersom man föds med ett givet antal ägg!"?!??!?!

Hoppas jag har fel eftersom jag var precis fyllda 10 när jag fick mens..

Funderar en del...livet ändrar sig och blir så annorlunda...för bara 1 år sen fanns inte tanken på ett barn till...........

Tittar jag lite längre tillbaka..ca 10 år....då skulle jag sterilisera mig vid 40-42 för att inte "råka få" några barn när jag är för gammal för det.....jösses...

Så tittar jag på mitt leg... jag är alltså snart 39 år....KONSTIGT för jag känner mig inte mer annorlunda än när jag var 22, är det fel på mig då?? Har jag ADHD eller nåt??? När jag var 22 mådde jag iofs skit rent psykiskt och det gör jag absolut inte nu, men....mina kurskamrater är till största del 20-25 år, några av dem klarar jag inte av för de lever inte i samma värld som vi andra *S* men de flesta känner jag mig väldigt jämlik med, ibland blir det lite moderliga råd men ofta påpekar dem att det är lite konstigt att umgås med mig, som är närmare deras mammor i ålder men som är mer som dem.....

Jag har inte alls ångest för att bli mamma igen vid min ålder...eller kanske senare....vi kanske skaffar två knattar *S* tvärtom så känner jag mig pigg, glad och allert och lugn o trygg i mig själv......och väldigt barnslig och ung i sinnet.....

*Ber om ursäkt för det filosofiska inlägget som kanske inte hör hemma här*
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?