Maryhe skrev 2011-08-31 16:38:40 följande:
kattenizze: Perfekt! Vi åt curry i går!!! Det är fortfarande ganska varmt då vi har värme från Afrika ända uppe i Piemonte. Det ska avta till helgen dock med lite mildare väder, skönt för det har varit tufft med dryga 40grader i skuggan. I går låg jag och solade två timmar på eftermiddagen så är lite röd på näsan idag.
kan berätta att väntrummet var fullt då de låg efter i tidsschemat. Vi var ca 15 kvinnor som väntade. 1 vet jag är 30, de andra bedömde jag alla över 40. Lade märke till att vi var 4 normal viktiga, resten var antingen rejält överviktiga eller riktigt magra, nästan pojkkroppar. Kvinnan som är 30 men har värden som en 45 åring är verkligen mager. Jag undrar hur mycket vikten påverkar egentligen, både för lite och för mycket.
vikten påverkar MYCKET.. jag som är kraftigt överviktig har läst på allt det där och är ändå impad över läkarnas proffesionalitet med mig så här långt. Har många vänner som kännt sig oerhört kränkta av sjukvården och då särskilt när de genomgått IVF, forskningen pekar tydligt på att övervikt försvårar graviditet, man blir befruktad men äggen vill liksom inte fästa. Men det finns inga "bevis" för varför eller någon långtidsforskning och tyvärr är det ju också så att många av mina likar vägrar ta till sig det ...
Jag förstår inte att man som 100 kgs kvinna inte kan se att vikten faktiskt kan vara orsak. I vårat fall handlar det ju om manlig faktor men då jag varit i svängen tidigare, och även då var det manlig faktor så vet jag att vikten gör skillnad eftersom min dåvarande hade extremt lite spermier...vi hade eg 0 % chans att bli gravida utan ivf pga av hans problem.. jag gick ner 20 kg och vips blev jag gravid.....
Jag väger nu ungefär vad jag vägde då när jag blev gravid men är ändå kraftigt överviktig så mitt mål är att fram tills våran läkartid den 27:e försöka gå ner så mycket jag bara kan, sockerförbud råder från i morgon och träningen ska ta fart igen.
Vad gällande underviktiga handlar det väldigt ofta om att de inte har en regelbunden ägglossning, något som drabbar både över- och underviktiga. Men underviktiga har ofta brister av essentiella näringsämnen och därför utvecklas inte embryon som de ska och det blir aldrig någon graviditet.
Det här är naturligtvis känsliga saker eftersom det handlar om något så privat som vikten, men det är helt klart okej att klanka ner på överviktiga, och vi överviktiga hjälper liksom till i vårat sätt att vägra ta till oss.
Jag fick beröm av min läkare (!!!???) eftersom jag är medveten om min övervikt.. hennes exakta ord var
-Ja men du är MEDVETEN om din övervikt och FÖRSÖKER....det är det viktigaste...
Men det är väl självklart, jag drar storlek 44-46 på jeans (vilket ändå är liten storlek för min vikt...andra jämnviktiga drar 52) jag ser ju för fan hur jag ser ut.. klart jag är medveten....
Underviktiga vågar man inte ta upp saken med så klart eftersom det kan röra sig om ätstörningar som man inte vill utlösa eller förvärra.