• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Myran - jag har varit med om samma sak två gånger. Två sönderbitna kindtänder. Båda sprack så illa så jag fick dra ut dem. Så onödigt. Min tandläkare tyckte också att det var så onödigt med tanke på att det var två jättefina helt friska tänder. Nu har jag bettskena och mitter djupa skåror i dem men hittills tänder i behåll. Peppar, peppar....

Mamman, jobbigt med depp-feeling. Jag har ännu inte känt av mina crinone på det sättet men jag blev definitivt så av Ovitrelle-sprutan. Lipade som Lille Skutt. Sen tror jag att det är så mycket upp och ner, hopp och förtvivlan att man blir låg av det. Om du kan, ta en promenad där det finns mycket grönt, skog och natur brukar göra det bättre i sinnet. Ta hand om dig.

Celin - jag har varit likadan under behandlingen, knappt sovit och vaknat mitt i natten. NU när jag äntligen är klar med sprutorna och ruvar har sömnen kommit tillbaka. Man blir lite "knäpp" utan sömn. Mitt knep var att försöka tänka att det här en tuff period, men den är överskådlig, snart är det över. Börjar man noja över att sova för lite blir man bara stressad. Ta vilopauser när du kan. Har du ett jobb där du kan sno åt dig en mikrosömn gör det.  

• Skytten

Ja, jag är verkligen en orolig person. Tyvärr. Det tar för mycket energi. Men det är skönt att hitta likasinnade som förstår en. Jag bet sönder två precis bredvid varann, den längst bak och nästa. Det syns lite men jag har inte råd med implantat. Lite grann var det faktiskt så att jag vägde två kostnader mot varann - ivf eller ny tand. Kostar ju lika mycket. Jag tror att jag valde rätt.
    Kram tillbaka! Ta hand om dig! 

• Skytten

Maryhe - wow vad bra! Hoppas verkligen det går bra. Låter så konstigt att inte får göra FET när de verkar vara så liberala med åldrar i övrigt. Men fy, du verkar ha haft det tungt med mat och träning. Det är fantastiskt ändå hur kroppen kan reparera sig. Håller tummarna för dig på fredag!

Zin - håller med Myran. Bettskena! Nu!

Myran - tack så himla mycket för att du håller tummarna! Skönt att veta att du finns där när jag ska vädra överdriven oro. Kram! 

• Skytten

Grattis Mia! Vad kuuuul! Håller tummarna!

Zin - vad menar du? Man är ju så jäkla sexig med bettskena - hur kan du låta bli?  

• Skytten

Enya - tack så mycket! Jag går omkring och njuter av att känna mig glad. En dag utan oro är ju alltid en bonus.
    Jobbigt med svampen. Jag brukar också alltid få svamp och kände i morse att crinonet inte är en höjdare. Men jag får härda ut. Skönt att du ringde och fick besked!

Apropå crinone - ZZZzzzZZZzzz jag blir ju trött som bara den av det. Och så står det att man ska vara försiktig om man kör bil och det kan jag lova att min reaktionsförmåga inte är acceptabel just nu. Härligt då, 15 dagar med koma-trötthet. Och jag som just dragit igång jobbet på allvar.

Mia - apropå kromosomfel. Kan embryologerna se på äggen när de tas ut om de har fel? Kan man rent visuellt se att det är fel på det eller krävs det andra undersökningar? Jag glömde fråga Oddvar varför de valde just det ägget som de valde av mina fyra. Jag tänkte ifall de kunde se att det var bättre än de andra.

• Skytten

Zin - är det en kostnadsfråga att man inte gör PGD i Sverige eller är det en etisk fråga? Jag tycker att det är synd att det faktum att det finns människor som skulle använda sådan diagnostik för att till exempel välja kön "förstör" för dem/oss som bara vill veta att allt är bra med embryot. Men det är klart - gränsen för vad som räknas som "bra" är ju också flytande. De som har barn med Downs syndrom är upprörda/oroliga för att barn med DS skulle sorteras bort. Svårt det där. Men jag kan tycka att det vore bra om det var tillåtet för oss över en viss ålder.

mbo - grattis till lyckat ÄP! Håller tummarna för att det går bra på ET!

Syskon nu - jag är nog aldrig beredd på ZZZzzzzZZZ - är usel på att förlora sömn. MEN jag är förstås redo att förlora sömn för en bebis, inte jobbiga Crinone. Härligt med ditt vul! Lycka till på onsdag!

• Skytten

Zin - jag håller helt med. Det är konstigt att man inte ser till kostnaderna och det psykiska lidandet efter missfall. Jag är också helt för kontroll för oss äldre. Ännu ett spår som jag ska gå vidare med.... Att man säger att folk ska "missbruka" möjligheten att undersöka embryon kan ju faktiskt vara helt överdrivet. De allra flesta skulle nog vilja använda diagnostiken på rätt sätt.

Apropå bettskena - ni vet väl om att det finns en platt sort som liksom inte smiter åt runt tänderna som på hocekyspelarna? Det finns en platt variant som bara ligger mellan tänderna. Ungefär som en strumpa Sunseed fast kanske aningen bekvämare.

• Skytten

Bitare - den platta bettskenan måste provas ut hos tandläkaren precis som de gamla hockeyskydden. Och jag kanske ska säga att man fortfarande inte är en sexbomb med den på men den ser lite bättre ut och är framför allt behagligare i munnen.

Jag följer er diskussion om PGD med stort intresse! Jag måste ta reda på vad som är orsaken till att man inte vill göra det i Sverige förutom vid genetiska risker. Jag tycker själv att det är jättesvårt att veta var man ska dra gränsen för vad man ska få veta via en undersökning. Jag håller nog med er om att det borde vara tillåtet för oss äldre men att man inte ska få veta kön och andra saker som inte har med kromosomfel eller genetiska defekter att göra. Jag skulle nog också vilja veta om det finns en sjukdom. MEN jag är inte säker på att det skulle få mig att välja bort det. Det beror på vad det är för sjukdom förstås. Är det ett barn som inte kan göra sig förstådd överhuvudtaget, som kanske måste vara kopplad till respirator....då hade jag nog inte velat gå vidare med en graviditet. Men som ni säger - man vill ju undvika missfall till varje pris.
    Vet ni, jag har en vän i vår ålder som lyckades bli gravid men av rädsla för att drabbas av ännu ett missfall valde hon att göra abort. Det säger en hel del om den oerhörda psykiska påfrestning det är att få missfall.

• Skytten

kattenizze - så rätt skrivet. Känslorna kring barn och ofrivillig barnlöshet är så individuella. Jag drabbas ofta av skuldkänslor när jag vill ha ett barn till när jag redan har ett barn. Jag är nöjd med mitt liv, min son är den allra finaste och jag vet ju att det inte finns en motsättning där. Att jag vill ha ett till barn har ingenting att göra med att han inte är tillräcklig. Tvärtom! Varje dag med honom är lycka. Och tanken på honom med ett syskon får det att tåras i mina ögon. Men jag har varit noga med aldrig fråga honom om han vill ha syskon, det får inte handla om bara det. Jag måste vilja ha ett barn till. Vi, jag och min man, måste vilja det. Och som jag sagt i många inlägg inför mitt ivf - mitt viktigaste rättesnöre har varit att min son inte får drabbas av att jag genomgår en behandling. Han är viktigast. Mår jag dåligt så att det drabbar honom ska jag inte genomföra det här.

Anne - vad skönt att ni fått komma till Oddvar nu. Tråkigt med cystan. Jag hade ju också en men jag kunde ändå starta ivf för den var inte hormonproducerande. Hoppas att den försvinner snart så ni kan komma igång. Ni är i goda händer nu!

mbo - lycka till med ET!!! 
    syskon nu - lycka till med ÄP!!!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?