• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid - du är som jag då! Jag får alltid visa leg på Systemet och det har till och med hänt att jag fått frågan om jag ska ha reducerat pris på SL-korten. Så det må stå 71:a på legget men jag känner mig och ser ut som något helt annat. Sen spelar ju förstås min längd in i folks felaktiga bedömning av åldern.
    Mbo - du är så välkommen trots att du är ung. Du är verkligen gräsligt ung. Jag är inte ett dugg avundsjuk.

Dagens skratt förresten. Jag och sambon var på väg hem från stan när vi började fantisera om ÄP-dagen. Tänk om jag ligger där och väntar på att bli äggplockad och så kommer han ut med "sin insats" i håret typ och mumlar om att det gick åt pipsvängen med att pricka rätt. Alltså, jag kunde verkligen se det framför mig. Skrattade så jag tror att några äggblåsor sprack. Jag hade förmodligen dödat honom om det hände på riktigt. Plus att jag hade tvingat någon av läkarna att donera sperma.

• Skytten

Oj Enya vad jobbigt med blodtrycksfall. Du är verkligen strong som klarar av allt utan morfin nu! Bra kämpat! Jag ska nog göra som du säger och be om en utifall-att-kanyl i armen. Usch, gillar inte lugnande medel.
    Jag ska få rapifen. Någon annan som fått det? Erfarenheter?

• Skytten
    mbo skrev 2011-08-24 17:12:15 följande:
    Skytten nu skrattade jag så jag nästan kissade på mig :D

Turlid det gör jag verkligen, ni är toppen allihop :)
    Ja, det var faktiskt så himla roligt. Jag var tvungen att sätta mig ner på trottoaren för att inte kissa på mig.
  • Skytten

Tjejer, jag behöver stöttning. Inför ovitrelle-sprutan som jag nu ska ta om 15 minuter. Jag vet inte varför men jag har plötsligt jättemycket ångest inför den och börjar åter inbilla mig att jag har svårt att andas. Fast jag känner att mina muskler runt skuldror, nacke och bröst är spända och troligen påverkar. Det här är sååå jobbigt.
    Det är ju sista sprutan, sen är jag klar. Är det kanske därför? Jag är plötsligt så rädd. Jag kan inte sluta tänka på överstimulering.
    Kan ni ge mig lugn?  
    OM man blir överstimulerad så det blir farligt - hur fort det går det? Handlar det om timmar, en dag, två dagar? Min mage har blivit aningen större, jag har inte ont men jag känner mig ändå liksom stor och tung om magen.  
    Typiskt nog har mina tarmar (har IBS) börjat spöka lite och då är det svårt att veta varför jag känner mig uppblåst.
    Har blivit lite hes också, så antagligen kan det vara någon förkylning på gång men jag tror att det beror på ÖS eller blodpropp i lungan. Ni hör! Jag håller på att gå överstyr med oro. Hjälp! 

• Skytten

Tack Zinfandel! Jag läste det du skrev och sen tryckte jag i mig sprutan. Du fick mig att våga. Och då släppte alla fördämningar och nu kom gråten som jag hållit inom mig sen jag startade det här. Så mycket oro, så mycket sorg, så mycket allt. Så nu har jag gråtit i min sambos famn i en kvart. Och tårarna bara fortsätter att rinna. Det är så skönt att sista sprutan är tagen. Den gjorde för övrigt så ont! Jag spände mig antagligen och så tog jag den lite längre ner från naveln eftersom det var enda lediga platsen efter alla tidigare stick.
    Jag blev så rädd precis innan sprutan för det stod i bipacksedeln att man inte får ta sprutan om man har buksmärta för då kan man ha ÖS. Och när jag får IBS är det hopplöst att veta varifrån det onda kommer. Men ni menar att risken är över nu? Är det inte så att risken finns även efter ÄP om blåsorna fylls på igen?
    Tack mbo! Ditt läste jag nu när jag gråtit klart och det var också skönt. Ni är verkligen underbara. Nu ska jag försöka slappna av och inte tro att jag ska dö. För det är verkligen så, jag tror att jag ska dö.
    Tack igen, ni är verkligen helt fantastiska.

• Skytten

Får jag bara fråga hur nära naveln ni sticker? För jag kan inte sticka så nära naveln - för lite fett. Så jag tar lite längre ner och åt sidorna? Jag ville inte riskera att sticka i samma hål så det här sista sticket kom ganska långt ner, typ 6 cm snett nedanför naveln. Jaja, försent att tänka på det nu, nu är det stucket där. Men det gjorde rätt ont så jag tänkte att jag kanske kom för långt ner. 

• Skytten

Godmorgon!
    Idag hoppas jag på en bättre dag. Men natten var tuff. Vaknade vid 3.30 och hade en jobbig värk i nack- och axelmusklerna, plus huvudet och käkarna. Har väl bitit ihop stenhårt under natten. Nu har jag fått en underbar massage av min man så nu är det lite bättre.

Mia69 - tusen, tusen tack för din utförliga beskrivning av ÖS. Jag tror att det är så skrämmande för att jag egentligen vet så lite, inte mer än det läskiga som står så kortfattat i alla bipacksedlar. Så det är alltså först när man blir gravid som man riskerar den allvarliga ÖS. Då ska jag verkligen berätta om min oro i morgon och be dem kolla allt extra noga. Och är det minsta misstanke får de frysa ner äggen. Och tack för att du säger det där om att de höjde min dos, då bör allt sett bra ut! Det behövde jag höra. Jag mäter mina mage varje morgon och kväll och kollar vikten. Pendlar ett kilo från morgon till kväll men det har med min känsliga mage att göra.

Myran - tack för din uppmuntran! Jag är expert på att oroa mig i förväg och det var också därför som jag tvekade så länge att göra en ivf. Jag visste att jag skulle bli så här.

Zin - tack så mycket igen! Tack vare dig tog jag sprutan igår. Min sambo läste också det du skrivit och han tyckte att det var helt fantastiskt att jag hittat er. Men vad tråkigt att höra om dina äggledare! Har man aldrig spolat dina äggledare? Det låter ju så jobbigt att du får besked först nu! Som du har kämpat. Jag säger det igen, du är enastående som inte ger upp! Kram!

• Skytten

Zin - vilken tur att du fick en röntgen så det upptäcktes. Eller fick och fick - kämpade till dig en! Hur länge tror du att du haft sammanväxningarna och har de någon teori om vad som orsakat det? Så himla tråkigt för dig. Men det är väl i alla fall "bra" att få besked om att hemmaförsök inte är någon idé. Det har jag tänkt på mycket, att man hade ju kunnat bespara sig många besvikelser om man fått en diagnos.

Mia - intressant! Om man nu drabbas av en ÖS och ett embryo inte går att återinföra pga det - hur länge väntar man då? När försvinner egentligen blåsorna? Försvinner de gradvis under graviditeten eller hur funkar det? Jag hade inte fattat förrän nyligen att när man sugit ur blåsorna så fylls de på med ny vätska. Varför? Det känns ju inget bra. Särskilt inte som jag har haft cystor. Då kanske risken ökar för att det blir besvär? Du skriver att de inte kommer att chansa och sätta in ett embryo eftersom jag har ett barn sen tidigare. Hur menar du att de tänker då? Och sista frågan - är det vanligare att få ÖS om man har många äggblåsor eller handlar det mer om storleken på dem man har? Jag hade 19 äggblåsor vid vul i måndags och den största var 16 mm och och fem var mellan 10-14 mm. Många frågor...

• Skytten

Mamma gås - tack så mycket! Jag blir nästan rörd av all omtanke jag får här av er. Massagen var bra, verkligen. Det är intressant hur det här faktiskt fört oss närmare varann igen. Efter alla hemmaförsök som orsakat besvikelser känns det som om vi ser varandra på nytt igen. Och han är så stolt över hur jag kämpar. Gud, vad jobbigt med din ÖS! Bra att veta att smärtan är så pass intensiv. För jag går ju och känner efter med minsta lilla stick i magen. Så vätskan hamnar i äggstockarna alltså? Jag ska be om en jättenoggrann undersökning i morgon. Jag vill inte vara med om att bli dålig. Jag har så dåliga minnen från mitt hemska kejsarsnitt så jag vet vad det innebär att bli riktigt dålig. Fick bland annat göra en blodtransfusion....och jag har blodfobi. (nähä? det kunde ni aldrig tro va? att jag hade en fobi. ) Men alltså när försvinner vätskan om man får ÖS? Om man satt tillbaka ett embryo och blir gravid och vätskan är kvar - vad händer då?
    Håller tummarna för att det ska g bra för dig!

Mamman - hoppas verkligen att äggen som blev befruktade blir jättebra! Håller tummarna!

Maryhe - hur går det?

• Skytten

Maryhe - tack! Jo, det får går bra det här, så är det bara. Jag kände ju också av vaderna i början men det gick över efter några dagar. Vätska sa de till mig, östrogenpåverkan. Hm, tandläkaren borde jag också ha gjort bort innan behandlingen startade. Hoppas att det går bra för dig! Tandläkare ger ju inte lika bra och mysigt resultat som ivf kan göra så jag förstår dig. Kram tillbaka!

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?