• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

God Jul kära vänner Hjärta

• Zinfandel
    Hoppas03 skrev 2013-01-02 19:53:03 följande:
    Hej igen!
    Har inte varit inne på ett tag då vi varit bortresta. Ser att det hänt en hel del sedan sist!

Tack för svaren på mina frågor. 

Tyvärr så misslyckades vårt första fet. Vi har dock ägg kvar i frysen så vi ska pröva igen med det samma.
    Jag har fått göra stimulerat Fet med pergotime eftersom min ägglossning inte kommit igång efter avslutad amning för ett par månader sedan. Innan graviditeten hade jag inga problem med ägglossning. Förmodligen är det väl åldern som börjar ställa till det. Vill gärna kunna fösöka själv också eftersom det hittils är det som fungert bäst för oss. Jag är även tveksam till om dem låter oss göra fler IVF er pga min ålder 43.5. Jag funderade på om dem kan skriva ut fler kurer med pergotime men vad jag har läst så verkar det vara svårt att få det utskrivet i min ålder. Vad tror ni?
    Jag läste på nätet om att munkpeppar kan rätta till störd ägglosssning. Var inne på hälsokosten i dag och då rekomenderade kvinnan i butiken istället bidrottninggelé. Är det någon som har erfarenhet av dessa preparat och vet vad som är bäst i min situation? Är det någon som vet om man kan äta dessa preparat samtidigt som man tar levaxin och trombyl?  

God förtsättning! Hoppas att 2013 blir ett bra år för oss alla i tråden.         
    Ja du kan ta det samtidigt men jag vet inte om BDG är det jag hade valt först (kanske för 10 år sedan). Hellre D3-vit & Omega 3 och hellre akupunktur för ägglossningsrubbningar. Du kan säkert få pergo om du vill!
  • Zinfandel
    Bambi2 skrev 2013-01-06 19:12:51 följande:
    Hej!
    jag hoppas det är ok att hoppa in med en fråga här? Jag fyllde 40 hösten -12 och har gjort en IVF i Danmark och väntar nu på FET ev. i Februari. Jag undrar om ni kan tipsa om de olika danska klinikerna; vilka säljer 3-pack till dem som redan har fyllt 40? Jag tycker det är lite svårt att tyda många klinikers regler och skulle vilja få tips från er som kanske har erfarenhet av kliniker i Danmark.
    Välkommen! tror att de flesta här som går i DK går på CFC. Där kan du gå till du är 45 och ett 3-pack kostar 36 000 Glad Lycka till!
  • Zinfandel

Jag tycker det är sååå bra att någon tar upp konkurrensen genom priserna, de är alldeles på tok för höga!!

• Zinfandel

Precis, jag tycker det hade liiite för pressande att försöka styra mina cykler efter klinikens öppettider och köer, jag vill köra behandlingar när det passar mig, särskilt när det till råga på allt är så dyrt! Svenska kliniker borde liksom anpassa sig efter sina kunder och inte tvärtom, men tyvärr så säger nästan ingen ifrån. 

• Zinfandel

Myran min vän, så fruktansvärt sorgligt Gråter jag har inga bra ord. Varför ska det vara så förbaskat svårt Gråter Önskar att jag kunde göra nåt för dig. Stor kram

• Zinfandel
    Hoppas03 skrev 2013-01-14 19:35:10 följande:
    Hej!'

Kan någon av er hjälpa mig. Har någon av er fått avbryta ett planerat Fet pga förhöjt TSH?. Min husläkare ringde för ett par timmar sedan och meddelade att mitt TSH var 3.2. Jag som hade 1.25 i början av november. Vi har ju planerat ett återförande på torsdag och nu vet jag inte om jag får eller vill fullfölja.... blir så stressad av detta!! Någon som vet något eller som kan ge mig något råd. Ska naturligtvis ringa till kliniken i morgon. Kan Pergo störa värdet. Skulle uppskatta om någon hörde av sig,  
    God idé av läkaren, det gläder mig att någon tar det på allvar! Det stämmer att östrogen höjer värdet så jag höjer min Levaxindos ca 2 veckor före behandlingsstart. Kortison kan däremot dämpa det men troligtvis inte på så kort tid.
  • Zinfandel

Tyvärr tänker man ofta inte så i Sverige och är därför inte uppmärksamma på det. Den verksamma substansen i Pergo är Klomifen. Den gör att hjärnan producerar mer fsh som stimluerar äggstockarna att producera mer östrogen. När östrogennivån i kroppen stiger, stiger ofta också andra endokrina värden, tex sköldkörtelhormon. Mitt tsh stiger med ca 1,0 när östrogennivån stiger. En del reagerar även mot Gonadotropiner. Ett värde över 2,5 ökar risken för infertilitet & MF. Det finns massor med kvinnor som är helt omedvetna om det och föder massor med friska barn men i vår situation, vår ålder + svårigheter att bli gravid, så hade jag personligen inväntat ett lägre och mer fördelaktigt värde för att öka chanserna och slippa lägga pengar, oro, energi & känslor på galna värden. Men klart att det kan gå ändå!

• Zinfandel

Visst är det så. Jag själv siktar mot att undanröja alla eventuella hinder för att optimera chanserna. Hoppas du får positivt besked men lita mest på din egen magkänsla! Innana här i tråden är ett bra exempel på nån som lyckats efter mååånga misslyckanden när hon fick ett perfekt tsh-värde.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?