• Nu Syskon

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis Anne håller tummarna hårt för en bra befruktning.

• Nu Syskon

Jag har blandningssprutor, men bara 7 stycken. Jag vet inte hur de nya Menopur fungerar men det kanske räcker med sju, jag kan skicka. Jag brukar köra med 375 Menopur och Orgalutran från sprutdag 5, korta metoden och det brukar ge ca 8 ägg varav ca 2 brukar bli "silverägg". De kallar det guldägg men det har vi bara fått en gång, och av totalt 22 toppägg på 9 ICSI har det blivit ett barn och en MA.

• Nu Syskon
    linköping68 skrev 2012-02-13 20:47:53 följande:
    Tack även till dig Nu Syskon om att skicka  Ska kolla först om jag får tag på sprutor via gyn som skriver medicinen. Hm 375 Menopur.... jag ska bara ta 300. Har kört långa protokollet med Menopur, men fick bara 5 blåsor och 1 ägg den gången. Inte lyckat. Hoppas på korta protokollet och bättre utdelning.

Håller tummarna, när kör du igång?
  • Nu Syskon
    Sunseed skrev 2012-02-15 13:44:19 följande:
    Gulliga, fina er! Tack! Nu har jag hämtat ut en kasse med IVF-mediciner (ska producera ägg). Visst väntar man tills första riktiga blödningsdagen? Jag har fått förblödning/brun flytning idag. Jag får nog snabbare svar här än om jag ringer och frågar.   Och en ivf-blogg är på gång. Jag är ingen expert på akupressur utan kommer bara lägga ut lite bilder på de må-bra-punkter som jag akupressurar rent allmänt efter tips från TCM-skolan.  Jag kör ju moxalampa också, men det är ju svårt att göra om man inte har någon hemma. Men jag hojtar när jag har kommit så långt. Det är lite startsträcka att fixa i ordning bloggen.

Man räknar från den dagen man blöder "rött" och med Menopur brukar man börja på dag två. (i vissa fall dag tre beroende på hur kliniken har helgöppet.)
  • Nu Syskon

Grattis Anne håller tummarna för att de delar sig fint och du får tillbaks toppembryon i morgon. Maryhe och Sunseed, så tråkigt. Själv har jag testat idag men har ju redan hunnit blöda klart. Skall meddela kliniken ikväll så får vi se vad nästa steg blir. Jag har varit och tagit ämnesomsättningsprover idag, vi får se hur dessa ser ut.

• Nu Syskon

Inanna, kan du inte få komma till BM och lyssna på hjärtljud för att minska oron? Kram på dig.

• Nu Syskon
    Inanna Li skrev 2012-02-15 15:53:18 följande:
    Jag ska till BM på tisdag i nästa vecka och tänkte nog fråga henne om det! Kram tillbaks ! Vet inte hur tidigt de börjar lyssna efter hjärtljud på MVC!

Jag har för mig att hon gjorde det på första besöket, men jag kommer inte ihåg.
  • Nu Syskon

Vad tråkigt Linköping. Tänker på er. På dig också Maryhe. Anne, Kanon med 8 celligt, grattis. Jag håller tummarna för att du är inne i ett flyt och att det håller i sig Jag håller tummarna för dig också Hemulen.

• Nu Syskon
    Lillstoran skrev 2012-02-18 10:52:22 följande:
    Kattenizze: vad jag förstått har de medPCO ofta en bra äggreserv, antagligen för att de har ägglossning så sällan. Har läst väldigt mycket om IVF både här och på andra ställen. Har en kusin som genomgick IVF på Sahlgrenska 3 ggr utan att lyckats. De valde efter 3 behandlingar att inte fortsätta utan valde att adoptera. Har aldrig fått klarhet i varför de flesta upplever IVF som så jobbigt, men det lär jag själv upptäcka. Är det biverkningarna av sprayen, sprutorna ( även om de inte låter så trevligt) eller äggplocket som är värst? Jag är mest rädd för ÄP och hoppas på att få köra den korta metoden för att slippa biverkningarna. Vad avgör läkarnas val av lång- kort metod? Likaså har jag läst att de inte långtidsodlar på personer i min ålder, även om jag nu skulle lyckas få många ägg. Falun har ju de som specialitet, medan CvL väldigt sällan gör det. Jag träffade en tjej på akupunktur kliniken, hon hade lyckats på första försöket på Huddinge. Även om det är väldigt sällsynt så finns det de som gör det.

För de allra flesta är det inte den fysiska påfrestningen som är värst utan den psykiska. Man pendlar ständigt mellan hopp och förtvivlan. Kommer man svara på behandlingen, har det blivit några äggblåsor, finns det ägg i dem, har de blivit befruktade, delar de sig som de ska, fäster det och blir en graviditet, stannar fostret kvar. Sen får vissa utöver detta även svåra fysiska biverkningar som grädde på moset. Men jag skulle säga att alla känner av den psykiska pressen. Nu kanske jag skrämmer upp dig i onödan det kanske fungerar bra för just er på det första försöket. Men jag tycker själv det är bra att vara beredd på att det kan gå fel. Det var inte jag första gången. Inför vårt första försök tänkte jag att det var väl klart att det skulle gå bra för oss direkt, det var ju inget fel på oss egentligen. utredningen visade på att jag hade yngre ägg än min fysiska ålder och mannens spermier var godkända. I statistiken för lyckade IVF är ju även de som har en massa fel med, vi med våra bra resultat har ju större chans. Det har dock visat sig att varken äggproduktionen eller spermierna var så bra som utredningen visat. Vi fick barn på vårt 5e försök, jag hade då hunnit bli 39 år.
  • Nu Syskon

Lillstoran, Du kan köpa trepack tills du fyller 40 i Sverige, för visst tillhörde du de fortfarande unga . Vi har bekostat alla våra 11 ICSI privat och det är ofattbart mycket pengar som jag inte orkar tänka på, men det är för oss en fråga om prioriteringar, inga dyra semestrar, kläder, låga amorteringar etc. Plus att vi har hållit på i många år och spridit kostnaderna.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?