• Nu Syskon

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

callimero skrev 2012-07-19 17:57:47 följande:
    Tack Mamma gås! Ibland funderar jag på om de nya Menopur-sprutorna man får med i paketet verkligen funkar. De är så små och tunna kontra de gamla och mitt magfläsk är en rätt tjock historia. Bara det kommer in i kroppen ordentligt och inte fastnar i fettet... TyckOmMig - jag bad om morfin (Rapifen) i armen hos CFC och fick det. Så oroa dig inte!

Jag tror inte det är någon fara att det fastnar. Just i detta fall tror jag vi som har magfläsk har fördel. De har förklarat för mig att det är precis där det ska hamna. Och de som knappt får tag i en cykelslang har det besvärligare Lycka till jag håller på dig och tycker det är roligt att se dig här igen.
  • Nu Syskon

Hemulen. Det måste verka som jag stalkar dig. Din historia är intressant men inte ett par gånger om dagen. Jag ber om ursäkt men när jag trycker fram nästa sida med inlägg så hamnar jag alltsom oftast på din profil. Skumt!

• Nu Syskon
    hemulen skrev 2012-07-31 20:42:25 följande:
    Jag har en lite fundering, när i cykeln kan man göra vul för att se om det finns gott om folliklar som skulle kunna bli fina ägg efter stimulering? Kan man se det redan på CD2? Anne, jag vet inte vad jag ska råda dig till... Efter vad de flesta i tråden skrivit verkar det ju inte bli något bättre resultat med de högsta doserna. I och med att du ätit DHEA så kan man ju tänka sig att starta lite lägre också, det borde de veta på kliniken... Själv har jag ungefär en vecka kvar till spraystart, är lite nervös för jag har bara gjort korta protokollet förut och då fått ut ok med ägg (men ingen vidare kvalitet). Min rädsla nu är att det inte ska bli några ägg, rädd att bli för mycket nedreglerad, kan man bli det och finns det något man själv kan göra för att undvika det i så fall?

Jag har vid ett tillfälle sprayat extra länge för att ÄP skulle fungera med jobbet. Det är inte att rekommendera tror jag, förutom alla otrevliga biverkningar av sprayen blev det mitt klart sämsta resultat med tre skruttägg ut och endast ett skrutt för plantering. Jag tror jag blev för hårt nedreglerad. Jag har inget vetenskapligt bakom detta bara en känsla. Men om du följer protokollet så borde väl inte detta vara något problem.
  • Nu Syskon

Snorpan. 3 dagar stämmer. För mig blev det glad gubbe en fredag kväll och insättning måndag eftermiddag, i december.

• Nu Syskon

Tuva, ICSI kommer säkert att gå bra. Vi har gjort det alla våra gånger och fått en bra befruktningsgrad med kanske 1 embryo som inte delat sig (av 6). Dottern blev till med ICSI.
    Jag håller tummarna, kram.

• Nu Syskon

Tyck om mig, jag har aldrig gjort ny IVF första mens direkt efter minus, men jag har kört flera gånger på mensen därpå (korta protokollet) med liknande resultat som när jag väntat lite längre. Jag tror det viktigaste är att man orkar med både fysiskt och psykiskt.

• Nu Syskon

Jag har också en hel del mediciner, så om det finns någon mer som är i behov hör av er.
    Jag vet inte just nu exakt vad jag har hemma och vilka jag har recept kvar på. Men det är nog lite av varje, Menopur, Orgalutran, Ovitrelle, proggisar av olika slag, trombyl. Inboxa om nån är intresserad. 

• Nu Syskon
    Lillan15 skrev 2012-08-24 23:18:18 följande:
    Tjena tjejer! När man kör korta metoden, hur många dagar sprutar man ungefär innan ÄP? Jag skall börja spruta i mo. Nu är det så att sambon har ett kontrakt på ett arbete v. 36-37 mån.-fre. Kan man göra ÄP på helgen i Falun?  

Det är som vanligt individuellt men jag har sprutat kring 10 dagar (+- 2 dagar)
  • Nu Syskon

Jag har fått 2 embryon 11 av 12 gånger i Sverige och vid behandling både på Sofia och St Görans. Så det borde du kunna få.

• Nu Syskon

Anonym, den största risken är nog precis som annars att det helt enkelt inte fäster, Jag tror inte risken sedan är större för MF eller icke friskt barn än annars.

Jag tror det är rätt vanligt att alla celler inte klarar sig vid upptining.

• Nu Syskon
    Hoppas03 skrev 2012-11-03 09:30:42 följande:
    Hej!
    Jag har en fråga till: Är det någon som vet hu kroppsvikten påverkar möligheten att lyckas med ET och FET. Jag vet att kraftig övervikt kan påverka ägglossningen. Men hur är det om man ligger på gränsen till övervikt då man tittar på BMI. Är der då bättre att vara smalare. Är det någon som vet något om det?

Hej alla.
    Jag är inne och ströläser lite här och där ibland och missar rätt mycket nu för tiden.
    Hoppas, jag vet inte om du redan fått svar men jag vill dela med mig av min resa vad det gäller vikt och försöka bli gravid.
    Jag började min "försöka få barn resa" med att gå ned rätt kraftigt i vikt, 30 kg, inte för att vi i då läget visste att vi skulle få det svårt med att få barn, utan för att kroppen skulle klara ytterligare viktuppgång pga graviditeten. Sedan gick tiden vi försökte hemma för att sedan utredas och sedan dra igång IVF karusellen. Vikten var konstant på ett hälsosamt BMI under hela denna tid.
    Med IVFerna började jag lägga på mig vikt igen efter ca 2 år som viktstabil. Efter ytterligare 1,5 år och 4 misslyckade IVFer och 24 kg tyngre (BMI~30) blev jag gravid och fick en flicka på vårt 5e försök.
    Vad jag vill säga med detta är att jag tror att det säkert är bra att gå ned ett par kilo men det är inte det som är avgörande för förmågan att bli gravid. Jag tror det allmäna välmåendet och livsbalansen är det viktigaste.
    Min läkare sa åt mig när jag ställde samma fråga till henne att jag inte skulle lägga på extra psykisk stress och försöka gå ned i vikt när situationen ändå är så jobbig vid upprepande IVFer.
  • Nu Syskon

Tuva, jag vill bara delge vad jag hörde på jobbet häromdagen av en som ska bli farmor. Hennes svärdotter har fått instruktioner från mödravården att så fort hon känner avvikelse i fosterrölsemönster ska hon kontakta bm. Så er kamp börjar ge resultat. Hon är 39 och i v 30 nånting.

• Nu Syskon

Hej alla! Jag tittar in och säger hej jag läser och hejar på er ibland. Vi gjorde vårt sista IVF i juni och efter det har det varit en stor sorg som jag har fått hjälp att hantera. Under sommaren var det mycket skriverier om Dhea här så jag blev sugen på att testa detta och fick också godkännt att göra ett IVF försök till trots nästan 43 år och 8 misslyckade försök på raken. När jag fick ett ja för att göra ett försök till, så kände jag att det kändes jobbigt att mentalt dra igång allt igen.I Först i november kände jag mig stark och glad igen på hugget på jobbet för första gången sedan vi började försöka få barn 2006. Nu njuter vi bara av varandra vår älskade dotter och livet. Jag hejar fortfarande och håller tummarna för er alla tappra kämpare. Om någon kan hjälpa mig ta bort mig ur listan så vore det jätte snällt. Kramar till er alla

• Nu Syskon

Sitter nu vid en riktig dator och passar på att ta bort mig ur listan.
    Lycka till alla Hjärta{#emotions_dlg.flower}

**VI SOM VÄNTAR PÅ NYA MÖJLIGHETER**
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, Stockholm
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET
    Sushi, 42 år. IVF 6
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET - Promea Turin
    Ypke/Victoria71, 40 år, Göteborg, Carlanderska
    Pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (2 FET),SU,  FET 12/5 TD26/5
    Mamman0301 39 år, fet i juni har börjat med  progynon den 10/6
    Zinfandel, 40 år i Skåne, nästa försök i september
    TyckOmMig, 45 år Småland  IVF2
    Tuvalina, 41, Ska ev göra crash IVF i slutet på oktober. IVF 4. Om det inte blir så blir det vanligt IVF.
    Susmar, 40, ICSI 1-2 testad minus, ICSI 3-4 kom ej till ET
    pp08, 41 Stockholm;  FET (4celligt + 2celligt) , (syskonförsök 7) TD 3 sept.
    Snorpan 42 år, 5 st ivf , 1a FET CvL , 2a FET ev den 3 feb-2013
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 2 IVF,  negativt. 3 avbrutna IVF -ägglossat spontant innan ÄP. TD 3/10

Cice, 42 år
    , IVF1 -, sedan hysteroskopi och immunobehandling i Aten, hoppas på mirakel i sommar
    Chichisita 42 år,korta metoden, ÄP 21/8
    Bengalen 39 år: 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, 3 IVF/japanen på CFC varav 1 ET, ny japan med sprutstart 29/9

***SPRUTAR/SPRAYAR/ÄP/ET/FET***
    Turlid, 42 år, Norrtälje, IVF2 FET1 på CvL i mars
    Rudbeckia, 41år Göteborg, syskonförsök IVF 1, 2 misslyckade FET med ågg från förra omgången.

***RUVARE OCH TESTDAG***

***GRAVIDA***
    Ania Kasia 39 år, Uppsala RPC 1:a FET med blasto. BF är 9 maj -13. Planerat snitt 2 maj 2013. En pojke. Sunseed 41 år, FET 30/8-12, insättning av blasto nr 6 med AHA. TD 13/9. Väntar en pojke. BF 19 maj 2013 Hemulen 39 år, RPC Uppsala, 3 IVF,  4FET (2 MA, maj-11 och maj-12). BF ca 2 juni

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze/Raffebo,  38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS.
    Chichisita, född 70, son född 14/12 2011 efter IVF 2, korta metoden
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, BF 15 maj,Enya född 13/5 3640g 51cm
    Boe, född 72, Stockholm, syskonf örsök 2, FET CvL, TD 18/9, dotter född i maj 2012
    Maraki73,  38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) dotter född 31/7
    Inanna  43 år, Gbg, 4 ICSI + 3 FET, ÄP  14/11, ET 16/11, TD 4/12, Inanna Li född 8/8-2012, 3125
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Ciara, 41 år, Stockholm, IVF nr 1  hos CFC. ÄP 14/3 + ET 16/3, TD 29/3. BF dec 2012.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2, bf ca 8/1 2013
    Mammagås, 40 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 - Falun, BF 17/2-13. Wille kom genom plan KS 6/2

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?