• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fjällsippan

Här blir det inget sex under ruvningarna. Jag har varken ork eller lust under hormonstimuleringarna. Och det smittar av sig på sambon, så han backar också. 

Vad gäller alkoholen så tror jag att jag nämnt tidigare att jag faktiskt tog ett glas rödvin kvällen innan ET då sonen blev till. Jag och sambon var så otroligt deppiga över det dåliga behandlingsresultatet och jag sa "äh, jag tar ett glas rött, vi kommer aldrig att lyckas ändå". Men det gick vägen. Tror dock inte det var vinet som gjorde susen, och jag avstår från alkohol om det inte är något speciellt tillfälle. Då kan jag ta ett halvt glas.

• Spears

Jag tog mig ett glas vin igår :) hur är det med stress och humör under spruttiden, jag fick ett vansinnesutbrott på sambon som klagade på min städning, när jag gör ALLT hemma tycker man kanske inte om att han klagar på småsaker!! Fick iallafall ett utbrott o kastade en hårspray i golvet ...Det bästa är väl att vara lugn o harmonisk under sprut och ruvperioden misstänker jag !!??

• Enya70
    Inanna Li skrev 2011-04-17 10:24:25 följande:
    Jag har bestämt mig den här gången för att sluta dricka alkohol helt långt innan behandlingsstart. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad men så här i sista minuten vågar jag inte riskera någonting. Kaffet kommer jag också sluta med i god tid innan. Jag är vansinnigt orolig för vad läkaren kommer säga den 28 april men jag kommer absolut insistera på att få göra ett försök till.
    Jag hoppas så att du får göra ett försök till. Om inte kanske du kan kolla med en annan klinik. Men ett till ska det bli! Kram

Turlid - Jo, det är förstås besvikelserna som är jobbigast. Jag blev ju gravid i somras men som tyvärr slutade i MA men ändå, jag vet ju nu att jag kan bli gravid så då är det svårt att sluta försöka känner jag 
  • Fjällsippan
    Inanna Li skrev 2011-04-17 10:24:25 följande:
    Jag har bestämt mig den här gången för att sluta dricka alkohol helt långt innan behandlingsstart. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad men så här i sista minuten vågar jag inte riskera någonting. Kaffet kommer jag också sluta med i god tid innan. Jag är vansinnigt orolig för vad läkaren kommer säga den 28 april men jag kommer absolut insistera på att få göra ett försök till.
    Det är klart att du ska göra fler försök. Hoppas att din läkare är inspirerande och peppande på mötet; om inte så får du slå dövörat till och söka dig någon annanstans. 
  • Fjällsippan

Häromdagen hämtade jag ut Puregon och Orgalutran inför vårt förmodligen sista försök. Det känns en aningen riskabelt att, på eget initiativ, prova korta metoden för första gången. Men efter 8 långa IVF-omgångar så vill jag prova något nytt. Och även om min läkare tror mer på den långa för mig; så instämde han med mig att det kan vara "psykologiskt riktigt" att prova den korta. Vi får se. 

• kattenizze

Inanna: Jag tycker du ska vända på frågan, varför ska du inte få göra ett försök till med dina strålande värden? det vore ju löjligt om du inte fick det, tycker jag.
    Tack för era gratulationer, jag testade på dag 9. Väldigt tidigt, men så blev plusset väldigt svagt också. Å andra sidan känner jag mig supergravid, så det blev kanske ingen överraskning. Om jag inte känt igen symtomen så hade jag aldrig vågat testa. Jag är inte med i matchen förrän framåt lunch...Men bara tacksam för så kraftiga symtom, det ska ju vara bra att man har det.
    Jag har druckit kaffe under ruvningen, men lagt av nu. Jag tror knappast ett glas vin kan spela nån roll under ruvningen.

• kattenizze

Hur går det för er andra som ruvar, ska ni tjuvtesta?

• Enya70
    Fjällsippan skrev 2011-04-17 13:04:03 följande:
    Häromdagen hämtade jag ut Puregon och Orgalutran inför vårt förmodligen sista försök. Det känns en aningen riskabelt att, på eget initiativ, prova korta metoden för första gången. Men efter 8 långa IVF-omgångar så vill jag prova något nytt. Och även om min läkare tror mer på den långa för mig; så instämde han med mig att det kan vara "psykologiskt riktigt" att prova den korta. Vi får se. 
    Jag tror att du ska köra som du känner. Om det skulle gå helt åt skogen, vilket det inte ska!, så kan du ju alltid köra ett försök till med den långa metoden om du orkar.
    När ska du börja spruta? Jag började spraya för långa metoden i torsdags och brukar spraya ungefär 2-2.5 veckor. Vi kommer ju möjligen att köra ganska samtidigt med sprutandet då.
    Vi får heja på varandra!
  • turlid70

Jag undrar om man kan flyga under ruvningen eller tidigt under graviditeten? Kan det orsaka något dåligt i så fall? Någon med effarenhet för sånt?

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-04-17 13:14:37 följande:
    Jag tror att du ska köra som du känner. Om det skulle gå helt åt skogen, vilket det inte ska!, så kan du ju alltid köra ett försök till med den långa metoden om du orkar.
    När ska du börja spruta? Jag började spraya för långa metoden i torsdags och brukar spraya ungefär 2-2.5 veckor. Vi kommer ju möjligen att köra ganska samtidigt med sprutandet då.
    Vi får heja på varandra!
    Jag tror att det blir mitt sista försök, för jag kommer att fylla 43 i samband med testdagen. Sedan finns det ju möjlighet att söka sig utomlands; men jag tror inte jag har ork kvar för det. Framförallt har vi inte råd. Sonen kom till på 10:nde ruvningen, och det här är femte syskonförsöket. Men jag håller helt med dig om det du skriver att man blir "van" och "livet rullar på" trots alla försök. Men just nu känner jag mig jättetrött och nästan IVF-utbränd. Kanske en reaktion på att jag mentalt börjar ställa mig in på att det är är vårt sista försök. Men jag piggnar säkert till lagom till sprutstart. Jag har ÄL i dagarna så jag börjar att spruta om en sisådär 14 dagar. Så vi borde nog börja med sprutorna ungefär samtidigt. Kör du, liksom jag, maxdos på Puregon/Gonal?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?