• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-04-15 13:43:22 följande:
    Tyvärr är min läkare inte alls så positiv till våra chanser att lyckas det här året. Det är ju bara 5 månader tills jag fyller 43 och då är det i princip för sent pga äggkvalitén. Innan andra försöket när jag sa att jag ville fortsätta med ett försök till suckade hon bara och sa ja, ja du har ju i alla fall större chans än dina medsystrar som är lika gamla. Men det är våra pengar och vi vill satsa två gånger till innan vi ger upp. Och blir vi nekade går vi nån annanstans. Så det är inte så lätt att tänka positivt även om jag försöker.
    Inanna: Förstår att det är svårt att vara positiv. Är inte speciellt optimistiskt lagd när det kommer till mig själv. Men din läkare har ju faktiskt erkänt att du har en högre chans än en genomsnitts-42,5-åring och läste ( via din presentation) på "chicago fertility" (bra sidor!) att i USA har de flesta kliniker 44 år som åldersgräns. Du har dessutom blivit gravid en gång.  Det måste ju finnas en chans kvar då!!! Sedan är det säkert bra att tänka att ÄD finns för att om möjligt lätta lite på den psykologiska pressen.

Fick en snabb-bantning vid min IVF (mådde ju illa i en vecka) och gick ned 1,5 kg av mina 3 kg viktuppgång sista året. Blev lite peppad av detta och har bestämt mig för att vara i perfekt form vid nästa IVF. Går nu varje dag 1 timmas promenad (raskt tempo). Fungerar jättebra för både kroppen (gått ned 0,5 kg till så nu är det bara 1 kg kvar till matchvikt) och ffa humöret och det är INTE speciellt jobbigt utan bara skönt.
    Trevlig helg till er alla!!!Solig
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 16:24:01 följande:
    Inanna: Förstår att det är svårt att vara positiv. Är inte speciellt optimistiskt lagd när det kommer till mig själv. Men din läkare har ju faktiskt erkänt att du har en högre chans än en genomsnitts-42,5-åring och läste ( via din presentation) på "chicago fertility" (bra sidor!) att i USA har de flesta kliniker 44 år som åldersgräns. Du har dessutom blivit gravid en gång.  Det måste ju finnas en chans kvar då!!! Sedan är det säkert bra att tänka att ÄD finns för att om möjligt lätta lite på den psykologiska pressen.

Fick en snabb-bantning vid min IVF (mådde ju illa i en vecka) och gick ned 1,5 kg av mina 3 kg viktuppgång sista året. Blev lite peppad av detta och har bestämt mig för att vara i perfekt form vid nästa IVF. Går nu varje dag 1 timmas promenad (raskt tempo). Fungerar jättebra för både kroppen (gått ned 0,5 kg till så nu är det bara 1 kg kvar till matchvikt) och ffa humöret och det är INTE speciellt jobbigt utan bara skönt.
    Trevlig helg till er alla!!!Solig
    Man kan få fortsätta tills man fyller 44 i Göteborg också men då måste man "prestera", dvs göra bra i från sig på behandlingarna. Och I Danmark är gränsen 46. Jag får hoppas att min förra behandling var en dålig mellanstation och att nr 3 blir bättre. och det är skönt att ÄD finns som slutalternativ (om man kan ordna fram pengar). Svårt att tro på sig själv när läkaren tror att chansen är minimal men det är bara att kämpa vidare.

Vad duktig du är som går långa promenader och snart nått matchvikt.
    Vikten är ett stort problem för mig och det vore skönt att börja promenera. Motion är ju bra för att lindra depression också. Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som jag gör just nu så promenader kanske kan bli en lisa för själen ...
  • Vickan H J

Vill bara tipsa om ett radioinslag på Radio Kristianstad (SR lokalradio som kan avlyssnas även via webb) nu på torsdag, Skärtorsdagen efter 10.00 på fm. 
    Jag brukar vara där och tala föräldraskap 1 gång i månaden och förra gången talade vi om den stora förändring som det är att bli förälder, såväl mentalt som i vardagen. Vi fick då en del önskemål om att vi skulle ta upp perspektivet då det inte är så lätt att få barn. Det är det vi ska göra nu på torsdag och vi får då besök av ett föräldrapar där det inte var så självklart enkelt att bli gravida.
    Själv tycker jag att det ska bli oerhört intressant och säkert lärorikt då jag själv inte har den erfarenheten.

• turlid70

Inanna, förstår hur tufft det är för dig, du är en av oss som inte har några barna alls och vi som har tycker att det är så jobbigt, men kan tänka mig hur stark är din desperation. Men jag hoppas verkligen att det finns en lösning för dig, men allra mest hoppas jag att nästa behandling blir den sista för dig med lycklig slut. Kan du tänka dig prova långa metoden förresten, sägs funka bättre för oss över 40.

• Enya70

Har haft riktigt fullt upp på jobbet i veckan och knappt hunnit titta in här.
    Men igår satte jag dock igång att spraya igen. IVF nr 9 och förhoppningsvis ET nr 7.
    Hoppas så att det lönar sig att vara envis. Drömmer

Uppdaterar listan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun, hemmaförsök tills vidare

• Enya70

Gick lite snabbt där. Såhär ska det ju vara

Uppdaterar listan

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-15 17:40:07 följande:
    Inanna, förstår hur tufft det är för dig, du är en av oss som inte har några barna alls och vi som har tycker att det är så jobbigt, men kan tänka mig hur stark är din desperation. Men jag hoppas verkligen att det finns en lösning för dig, men allra mest hoppas jag att nästa behandling blir den sista för dig med lycklig slut. Kan du tänka dig prova långa metoden förresten, sägs funka bättre för oss över 40.
    Tack! Underbart att få stöd i ett svårt livsskede! Det är lite delade meningar vilken metod som funkar bäst för äldre. En del säger korta och en del långa. Min klinik förespråkar den korta om man har regelbunden menscykel med ÄL varje månad. Jag skulle inte hinna den långa före sommaren och vill gärna att det går fort så här i sista minuten Tungan ute!

Kram!
  • turlid70

Har varit på hos husläkare idag, hon trodde nog jag var dum i huvud för att jag ville testa TSH, hur den påverkas av Synarela, D-vitamin för att det kan vara fördel att höja upp det för graviditeten, plasma bakterier för att dem ber jag kanske på många många år utan att veta om det och det är dem som orsakade att min ena äggledare är täpt (tja, man får spela med alla kort man har). Inget av dessa villa hon göra.

Så här gick vår diskission om D-vitamin provet, hon närmar sig nära mig och sitter max 3 dm ifrån och stirrar på mig:
    - Varför vill du göra det och varför din läkare på CvL gjorde inte det? frågar hon
    - För att de gör inte det, men KS hade en studie om det för det skulle kunna underlätta för att bli med barn ag vill kolla det privat och om jag behöver tillskott.
    - Brukar du vara ute? frågar hon igen och stirrar på mig helt oförskämt
    - Väldigt lite, jag jobbar på ett kontor, säger jag
    - Hur många minuter per dag? frågar hon
    - Väldigt lite, säger jag igen
    - Äter du fisk, ost, dricker du mjölk?
    - Sällan, lite, gillar inte mjölk
    - Der räcker ändå, säger hon, för att bilda tillräkligt med D-vitamin
    (trodde att jag skulle smälla till henne för att hon satt så j-a nära och stirrade)
    - Varför då säljes D-vitamin utan recept och recomenderas just för kvinnor i norden, frågar jag
    - De säljer för att tjäna pengar, det gör inte vi, säger hon. Ni sparar bara, tänkte jag.

Om TSH ringde hon till CvL (jag väntade ute) och läste på själv sa hon, Synarela påverkar inte den gren i kroppen som utvecklar TSH var hennes slutsats, därmed ingen test på det. Jag får nog be CvL att ta TSH då jag är på VUL kontroll där, för att jag tror att Synarela påverkar allt i kroppen. Om dem inte tar prover så kommer dem aldrig veta det ju, lita bara på sina teorier, men det är ju biologi vi pratar om!

Ang plasma bakterier skulle jag gå till gyn, sa hon. Jag har varit där igår, sa jag, och de kollar inte det. Då behöver du inte kolla det heller, säger hon. Vad fan vet hon vad jag behöver Skrikandes. Jag behöver få ett barn och det hade hon inget intresse av kändes det som.

Hb och B12 var det enda jag fick kolla, för historiskt lider jag av järnbrist och jag sa att jag inte käkat duraferon på flera månader pga Levaxin. Det var enda som bet på henne, då 2002 låg min Hb så lågt att de var tvungna ge mig blodtransfusion, fick inget svar på det än.

Även om IVF barn ska vara lönsamma för samhället vill det ändå inte hjälpa till på traven att producera dem.

• Inanna Li

En rolig grej hände mig på vägen hem. När jag väntade på bussen som skulle ta mig hemåt satt det en svart engelsktalande man i uppskattningsvis 30-årsåldern med dreadlocks och väntade på bänken i busskuren. Han frågade mig plötsligt hur gammal var jag och undrade varför han ville veta det och hur gammal han trodde jag var. Han gissade på 26 och tyckte jag hade cool snygg stil och undrade om jag skulle "go clubbing tonight". Nej, jag är 42 och har fästman och ska hemåt svarade jag. Då undrade han om jag talade sanning då han aldrig sett en 42-åring som ser så ung ut Skrattande och så undrade han om jag hade barn (hmmm, han skulle bara veta hur jag kämpar med min barnlöshet). Nej, jag har inga barn och känner mig som 22 svarade jag och då tyckte han att det var "amazing" att jag kunde vara SOOOO OLD and still look so young! Herregud vilken märklig upplevelse men det var i alla fall skönt att få (ännu en) bekräftelse på att jag ser ung ut fortfarande. Om jag ändå kunde vara superfertil också så att det yttre matchade min inre äggkvalité Drömmer! That man made my day Skål!

• turlid70
    Enya70 skrev 2011-04-15 18:12:59 följande:
    Har haft riktigt fullt upp på jobbet i veckan och knappt hunnit titta in här.
    Men igår satte jag dock igång att spraya igen. IVF nr 9 och förhoppningsvis ET nr 7.
    Hoppas så att det lönar sig att vara envis. Drömmer
    Wow vilken resa, läste i din presentation. IVF n9, hur orkar du? För mig käns det att jag kan ge upp när som helst och det är bara andra försöket. I vilket fall, grattis till spraystart, må det vara sista gången för dig.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?