• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li

Turlid - Din erfarenhet är ytterligare en bekräftelse på svenska läkares ovilja att undersöka orsaker till infertilitet på djupet. All heder till dig som är påstridig och vågar kämpa för att få till stånd undersökningar och provtagningar! Herregud, varför vill inte samhället underlätta för oss att sätta barn till världen!

• turlid70
    Inanna Li skrev 2011-04-15 18:45:12 följande:
    En rolig grej hände mig på vägen hem. När jag väntade på bussen som skulle ta mig hemåt satt det en svart engelsktalande man i uppskattningsvis 30-årsåldern med dreadlocks och väntade på bänken i busskuren. Han frågade mig plötsligt hur gammal var jag och undrade varför han ville veta det och hur gammal han trodde jag var. Han gissade på 26 och tyckte jag hade cool snygg stil och undrade om jag skulle "go clubbing tonight". Nej, jag är 42 och har fästman och ska hemåt svarade jag. Då undrade han om jag talade sanning då han aldrig sett en 42-åring som ser så ung ut Skrattande och så undrade han om jag hade barn (hmmm, han skulle bara veta hur jag kämpar med min barnlöshet). Nej, jag har inga barn och känner mig som 22 svarade jag och då tyckte han att det var "amazing" att jag kunde vara SOOOO OLD and still look so young! Herregud vilken märklig upplevelse men det var i alla fall skönt att få (ännu en) bekräftelse på att jag ser ung ut fortfarande. Om jag ändå kunde vara superfertil också så att det yttre matchade min inre äggkvalité Drömmer! That man made my day Skål!
    Kul! Han gjorde glad mig också, trots att jag inte sett det, kan jag se framför mig hur det gick till. Cheers for that man! Ta ett glas min vän och det tar jag också och så skålar vi för vår ungdomlighet.
  • turlid70

Ung, för all del, men jag hatar mina bilringar runt midjan, måste ta ett glas till nu för att glömma demDrömmer. Trevlig kväll!

• Inanna Li
    turlid70 skrev 2011-04-15 19:00:14 följande:
    Ung, för all del, men jag hatar mina bilringar runt midjan, måste ta ett glas till nu för att glömma demDrömmer. Trevlig kväll!
    Skål för det Skål! Trevlig kväll!
  • Sunseed
    Inanna Li skrev 2011-04-15 19:02:08 följande:
    Skål för det Skål! Trevlig kväll!
    Nu har jag tjuvkikat på din profil (albumet) och ja, du ser verkligen ung ut!
    Själv törs jag inte lägga ut bilder här på FL för jag vill vara anonym - men jag  finns på Facebook i den nya gruppen IVF Sverige.    
  • Mia69
    Inanna Li skrev 2011-04-15 18:30:15 följande:
    Tack! Underbart att få stöd i ett svårt livsskede! Det är lite delade meningar vilken metod som funkar bäst för äldre. En del säger korta och en del långa. Min klinik förespråkar den korta om man har regelbunden menscykel med ÄL varje månad.
    Inanna: Vi går ju på samma klinik och jag skulle börjat långa metoden förra våren om det blivit något. Detta pga att man då skulle kunna få ut fler ägg vid min "höga" ålder...
    Busskur-historien var ju precis vad du behövde! KUL!!! Du är fertil, det har bara inte lyckats ännu...Hjärta

Trevlig helg och ut och promenera. Jag går exakt samma sträcka varje gång så det är bara att sätta på sig joggingskorna och bestämma sig för att det MÅSTE ske varje dag (i ur och skur). Sedan får man ju D-vitamin på köpet och slipper tänka på det...Det är som ett kinderägg, 3 önskningar i ett; sol, viktnedgång och bättre humör.Solig
  • Enya70
    turlid70 skrev 2011-04-15 18:46:34 följande:
    Wow vilken resa, läste i din presentation. IVF n9, hur orkar du? För mig käns det att jag kan ge upp när som helst och det är bara andra försöket. I vilket fall, grattis till spraystart, må det vara sista gången för dig.
    Tack för lyckönskningar Turlid!

Känns som det behövs. Ja, hur orkar man egentligen. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men de första gångerna så var det så stort och jobbigt och påfrestande och när jag hörde historier om andra som gjort många IVF försök så var det helt ofattbart hur någon skulle kunna orka med det.

Men nu har jag på något märkligt sätt blivit "van" vid att göra detta så det blir inte lika stor grej av det om du förstår hur jag menar. Vårt liv liksom fortsätter och vi fokuserar inte bara på IVFerna utan under spray och spruttiden så kommer liksom de momenten lite i bakgrunden ngt man gör av bara farten medan det "vanliga livet"  rullar på.
    Men givetvis vid ÄP, ET och ruvartid är det ju full koncentration på detta.

Tänk tjejer vad vi får utstå, vad vi utsätter oss för och all kraft, energi och efterforksningsmöda vi får lägga ned på ngt som för andra är så lätt och enkelt. Om det fanns ngn rättvisa så borde vi ha tjänat ihop till våra plus för länge sedan...

Vi är inte beredda att ge upp än helt enkelt utan vi kämpar på så länge läkarna bedömer att vi har en någorlunda god chans att lyckas. Men visst är det vansinningt stressande med vår ålder och att veta att inom kort så kan det vara helt försent...

Men NU bara måste det få vara vår tur {#emotions_dlg.flower} 
  • underverket 06

Inanna68: På mig verkade korta metoden funka bättre, för den hår gången fick vi ju toppenresultat. I höstas med långa metoden blev resultatet mycket sämre, 1 halvdant befruktat ägg. Dock funkade ju långa metoden den gången sonen blev till, men då var jag ju bara 37 o nu är jag nästan 41. Fast läkaren sade att det kan ju skilja från olika ggr hur många ägg man får ut o hur många befruktade, så jag vet varken ut eller in vad gäller detta.

• Inanna Li
    Sunseed skrev 2011-04-15 19:33:29 följande:
    Nu har jag tjuvkikat på din profil (albumet) och ja, du ser verkligen ung ut!
    Själv törs jag inte lägga ut bilder här på FL för jag vill vara anonym - men jag  finns på Facebook i den nya gruppen IVF Sverige.    
    Skrattande! Jag bryr mig inte så mycket om nån jag känner skulle hitta mig på FL. Flera vet om att vi håller på med IVF även om jag inte diskuterar det öppet med alla. Ingen vet vad jag använder för nick här men om nån skulle hitta mig och "tjuvläsa" så gör det inget! Alla gör precis som de känner med anonymitet. Jag hade inte behövt lägga ut bilder egentligen förrän jag får en bebis. Jag är ju inte världens exhibitionist så hur fasen tänkte jag Tungan ute!
  • Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 19:54:19 följande:
    Inanna: Vi går ju på samma klinik och jag skulle börjat långa metoden förra våren om det blivit något. Detta pga att man då skulle kunna få ut fler ägg vid min "höga" ålder...
    Busskur-historien var ju precis vad du behövde! KUL!!! Du är fertil, det har bara inte lyckats ännu...Hjärta

Trevlig helg och ut och promenera. Jag går exakt samma sträcka varje gång så det är bara att sätta på sig joggingskorna och bestämma sig för att det MÅSTE ske varje dag (i ur och skur). Sedan får man ju D-vitamin på köpet och slipper tänka på det...Det är som ett kinderägg, 3 önskningar i ett; sol, viktnedgång och bättre humör.Solig
    Konstigt att du fick långa metoden föreslagen som har så bra AMH-värde! Min läkare tyckte inte den långa skulle vara något för mig. Sen kan jag också undra varför vissa får Puregon och vissa får Gonal-F på samma klinik. Det ska jag fråga om nästa gång. Det ska ju inte vara någon större skillnad mellan dessa preparat. 

Ja, jag trodde ju också att jag var fertil även om mitt nya leg är lika duktigt på att trycka ner mig som det gamla  Flört!

Ska försöka promenera till helgen. Har ju lite mage, sidfläsk (bilringar) och ridbyxlår jag skulle vilja motionera bort! Du har rätt i att man måste vara hård för att det ska bli av! Härlig liknelse med kinderägget! Du är lovely Hjärta!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?