• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Inanna Li
    Enya70 skrev 2011-04-15 21:49:15 följande:
    Tänk tjejer vad vi får utstå, vad vi utsätter oss för och all kraft, energi och efterforksningsmöda vi får lägga ned på ngt som för andra är så lätt och enkelt. Om det fanns ngn rättvisa så borde vi ha tjänat ihop till våra plus för länge sedan...

Vi är inte beredda att ge upp än helt enkelt utan vi kämpar på så länge läkarna bedömer att vi har en någorlunda god chans att lyckas. Men visst är det vansinningt stressande med vår ålder och att veta att inom kort så kan det vara helt försent...

Men NU bara måste det få vara vår tur {#emotions_dlg.flower} 
    Mycket bra skrivet! Instämmer med varje ord!
  • Inanna Li
    underverket 06 skrev 2011-04-15 22:02:02 följande:
    Inanna68: På mig verkade korta metoden funka bättre, för den hår gången fick vi ju toppenresultat. I höstas med långa metoden blev resultatet mycket sämre, 1 halvdant befruktat ägg. Dock funkade ju långa metoden den gången sonen blev till, men då var jag ju bara 37 o nu är jag nästan 41. Fast läkaren sade att det kan ju skilja från olika ggr hur många ägg man får ut o hur många befruktade, så jag vet varken ut eller in vad gäller detta.
    Jag fick ju toppresultat med korta metoden första gången. 21 äggblåsor, 15 ägg varav 13 mogna blev befruktade och delade sig normalt. Det var andra gången 10 månader senare som allt gick käpprätt åt h-e med 3 befruktade ägg av 7 uttagna och 10 äggblåsor. Jag kan ju bara spekulera om orsaken då jag "vägrade" (läs: Inte vågade) ta om AMH-provet! Mitt AMH kan ju ha minskat rekordsnabbt på 10 månader och/eller jag kan ha haft en dålig månad med en mager follikelpool. Olika antal antrala folliklar kan uppenbara sig varje månad men i regel brukar det inte variera enormt mycket. Även om undantag finns. Så nu är det bara att göra en ny behandling. Helst med en dos på minst 300 IE av Gonal-F, Puregon eller Menopur. Blir det lika dåligt igen så lär det ju bero på minskat AMH-värde och sämre äggkvalité än för ett år sen! Det blev ju hälften så många ägg andra gången och hälften så många befruktade så allt tyder ju på ett ras av värdena även om jag  hoppas att det är ett undantag fram tills jag gjort en ny behandling!
  • kattenizze

Men vilken metod är egentligen bäst för oss äldre? Korta eller långa? Finns det några studier på det, eller är det individuella faktorer som spelar in? Det enda min läkare har sagt är att korta ger mindre risk för ÖS, vilket är bra för mig. Men det känns som korta metoden blir vanliga och vanligare? Det är ju bara bra att slippa den eländiga sprayen....
    Jag såg din bild Inanna, och du ser verkligen inte gammal ut! Coolt.

• kattenizze

Enya: Hur många försök kan ni tänka er? Jag läste om nån som fick tvillingar på 12:e försöket! Det som bekymrar mig litegrann är hur nyttigt det är att proppa i sig alla dessa hormoner, några långtidsstudier finns väl knappast. Nå jag hoppas detta blir ert sista!!

• Inanna Li
    kattenizze skrev 2011-04-16 09:30:29 följande:
    Men vilken metod är egentligen bäst för oss äldre? Korta eller långa? Finns det några studier på det, eller är det individuella faktorer som spelar in? Det enda min läkare har sagt är att korta ger mindre risk för ÖS, vilket är bra för mig. Men det känns som korta metoden blir vanliga och vanligare? Det är ju bara bra att slippa den eländiga sprayen....
    Jag såg din bild Inanna, och du ser verkligen inte gammal ut! Coolt.
    Jag tror att korta metoden helt enkelt är bekvämt för både kliniken och patienten. Det går fortare och man slipper "klimakteriebesvären". Man kan ju få fler ägg med långa eftersom alla ägg ska mogna samtidigt men så länge man får ut minst 6-10 ägg borde det ju räcka att man gör korta. Risken är ju förstås att flera uttagna ägg inte är mogna med korta metoden.

Tack, jag kanske ska lägga ut fler "ungdomsbilder" Skrattande!
  • kattenizze

Inanna: Aha, tack för infon, det förklarar varför jag hade så få mogna ägg av de jag fick ut sist eftersom jag gjorde korta.

• Enya70
    kattenizze skrev 2011-04-16 09:32:06 följande:
    Enya: Hur många försök kan ni tänka er? Jag läste om nån som fick tvillingar på 12:e försöket! Det som bekymrar mig litegrann är hur nyttigt det är att proppa i sig alla dessa hormoner, några långtidsstudier finns väl knappast. Nå jag hoppas detta blir ert sista!!
    tja, vi har inte ännu satt ngn definitiv gräns utan tar ett försök i taget. När vi pratade med vår läkare för någon vecka sedan efter senaste misslyckandet tyckte han definitivt att det är en god idé att prova 1-2 ggr till.
    Låter ju fantastiskt med tvillingar på 12e försöket Glad.

Har också funderat på effekterna av alla hormoner osv. Men jag tänker nog att så länge kroppen inte säger ifrån och inte läkarna heller så. Men jag hoppas också att det försök vi just börjat ska bli det sista.

Vi gjorde två försök med korta protokollet och då blev det ungefär lika många ägg men fler omogna. Verkar vara individuellt det där
  • kattenizze

Enya: vad kul att er läkare är så positiv och bedömer era chanser som goda. Jag har gjort fem IVF så jag vet lite vad du menar att det blir en del av vardagen på nåt sätt. Nu måste det bli ert sista!

• kattenizze
    Okej, jag har tjuvtestat, kunde inte hålla mig, det är på tok för tidigt, bara dag 9, och dessutom på eftermiddagen efter massor med dricka, men efter att ha ätit chips hela förmiddagen (det enda jag kan äta, det var samma när jag var gravid på sonen) så tänkte jag va fan...Ett svagt, svagt plus kom det...Vågar inte ropa hurra än, men det ser väldigt bra ut!
    Jag äter aldrig chips annars!
    Den här gången tänker jag inte oroa ihjäl mig utan försöka njuta av detta....
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?