• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Underverket, grattis till super bra resltat, verkligenjätte roligt att allt fungerade så bra denna gång!
    Lägget till dig som ruvare på listan, visst hade du problem med det? Gissar din TD till 30/4 Glad.
    Driver fram listan samtidigt, uppdatera gärna om något inte stämmer.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF3 någongång i framtiden!
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Spears 41 år IVF 3, korta metoden start slutet på Mars.
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 i maj på CvL
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) spraystart 14e april
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 troligtvis i maj
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Inanna, 42 år, Göteborg, ICSI 3 i maj?

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mimmsann72, 39 år, spraystart 21/3
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL spraystart 5/4

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET/FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2, TD 11/3
    Hispan 39 år, IVF nr2, korta metoden, ÄP 28/3, ET 30/3, TD 15/4

Kattenizze, 38 år, ET 5/4, korta metoden, TD 26/4
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, ET 11/4, TD 25/4
    Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.

***GRAVIDA***
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. BF 26/10. Bor i Örebro, gör IVF på CvL
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Snösport, 42år, bor Luleå går i Falun =hemmaförsök!
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Sunseed, 40 år, IVF1/FET1, tidigast v 17, Falun, hemmaförsök tills vidare

• Mia69

Underverket06: Stort grattis till ett jättefint resultat. Du har ju fått mycket bra odds!! Jag håller tummarna. Lycka till! (Till mig har de sagt knappt 10% per återföring med ett embryo, lite högre med 2.)

Väntar nu på sprutstart runt 10-11 maj. Skall spruta med Puregon 175 IE fast min läkare tycker att det är lite högt (men hennes kollega var lite modigare så jag fick som jag ville). Tydligen finns en ny typ av äggmognadsspruta som man kan använda vid risk för överstimulering. Den kan bara användas vid totalfrysning (går inte att göra ET om man tagit den)  men då bromsar den in överstimuleringen. Min klinik har aldrig använt den tidigare men andra kliniker har sagt att äggkvaliten blir densamma men man får ingen överstimulering. Jag hoppas att jag slipper använda den men den känns bra som backup-plan. Det här blir min allra sista IVF så jag tar hellre risken med en totalfrys än får ett dåligt resultat.

Inanna: Vet du när du börjar din nästa ICSI? Har ni bestämt vilka doser/preparat?

• Inanna Li
    Mia69 skrev 2011-04-15 08:44:01 följande:
    Underverket06: Stort grattis till ett jättefint resultat. Du har ju fått mycket bra odds!! Jag håller tummarna. Lycka till! (Till mig har de sagt knappt 10% per återföring med ett embryo, lite högre med 2.)

Väntar nu på sprutstart runt 10-11 maj. Skall spruta med Puregon 175 IE fast min läkare tycker att det är lite högt (men hennes kollega var lite modigare så jag fick som jag ville). Tydligen finns en ny typ av äggmognadsspruta som man kan använda vid risk för överstimulering. Den kan bara användas vid totalfrysning (går inte att göra ET om man tagit den)  men då bromsar den in överstimuleringen. Min klinik har aldrig använt den tidigare men andra kliniker har sagt att äggkvaliten blir densamma men man får ingen överstimulering. Jag hoppas att jag slipper använda den men den känns bra som backup-plan. Det här blir min allra sista IVF så jag tar hellre risken med en totalfrys än får ett dåligt resultat.

Inanna: Vet du när du börjar din nästa ICSI? Har ni bestämt vilka doser/preparat?
    Konstigt att du fick 10 % per återföring när dina odds måste vara bättre nu än vad mina var för ett år sen. Men jag antar att mina chanser numera är säkert mindre än 10 % om man analyserar det urdåliga resultatet av min förra IVF.

Tufft av dig att våga spruta med 175 IE. Jag säger inte att du valt fel men det kanske hade räckt med 150 IE när du är så lättstimulerad.  Men nu kanske fler ägg växer sig tillräckligt stora förstås. Lycka till! Vi kanske börjar spruta nästan samtidigt.

Hoppas att jag också kan få ställa lite krav på högre dos inför min nästa behandling. Tror inte jag kommer nöja mig med under 300 IE.  I så fall kommer jag kanske byta klinik. Jag har inte fått besökstid förrän den 28 april. Jag är beredd på att läkaren kanske kommer att säga att det inte är nån idé för oss att fortsätta pga min ålder och dåliga äggkvalité men jag kommer stå på mig och propsa på två försök till innan jag fyller 43. Då kommer jag ju inte ångra mig senare i livet utan jag kommer känna att vi gjort allt vi kunnat innan vi gav upp. Jag tror att det krävs minst sex återföringar innan man ska fundera på att ge upp. De första sex försöken har man ungefär samma chans och därefter minskar det. Och eftersom jag redan blivit gravid 1 gång av 4 så känner jag också att det är idé att göra minst två försök till.
  • Zinfandel1

Grattis Underverket!

Inanna: KLart du får gör afler försök. Och skulle du mot förmodan inte få det så har du DK kvar. Så fler förösk blir det oavsett! Kram

• Inanna Li
    Zinfandel1 skrev 2011-04-15 09:27:42 följande:
    Grattis Underverket!

Inanna: KLart du får gör afler försök. Och skulle du mot förmodan inte få det så har du DK kvar. Så fler förösk blir det oavsett! Kram
    Tack! Känner mig bara så fruktansvärt uppgiven och misslyckad just nu! Som en förbrukad klimakteriekossa även om jag borde ha minst 13 år till klimakteriet om jag jämför med min mamma!
  • underverket 06

Turlid70: Tack för att du lagt till mig till listan. Har fortfarande inte kläm på hur man gör. När börjar du spruta? Eller har dui gjort det? Vilket preparat sprutar du med?

ChippiChoppi: Tack för mattelektionen. Verkar lite konstigt om läkaren menade procentenheter o inte procent, för oddsen skulle ju öka väldigt rejält om han menade procentenheter. Blir lite osäker nu. Tror Iannna68 skrev att hon trodde oddsen ökade med 5- 7 % med 2 ägg o det verkar ju trorligare. 25- 30% tror jag var med 2 ägg medräknat enligt min uträkning igår, men det var väl inte rätt. Tror vi fick 20- 25 % chans med 1 ägg o sedan är det ju då om det var procent ellet procentenheter läkaren pratade om?

Hur gör ni andra med att vila efter ET. Jobbar ni som vanligt eller ej? Jag hade planerat att vila idag, men sonen har fått ögoninnflammation, så han måste ju vara hemma från förskolan. Blir lite svårt att vila med en aktiv 2,5 åring, så mina föräldrar kommer hit o hjälper mig. Inte för att jag har ont eller är jättetrött, men det skadar väl inte att ta de lugnt. Fast läkarna på kliniken säger ju att man ska leva som vanligt! Sedan är jag jättenojig medf lyft. Nu är min sambo borta på kryssning till imorgon ,så jag hoppas ändå jag lyckas undvika lyfta sonen. Gå upp o ner för trappan kan han om han håller i mig. Blir svårare om jag ska åka med bilen o få upp honom i barnstolen där eller om vi ska åka vagn. Han kan klättra i vagnen men inte klättra ur. Ska ju inte vara farligt att bära, men han väger ändå 16 kg. Men det kommer väl inte gå att undvika lyfta honom helt i flera veckor.

Mia69: Tycker ocksp 10% låter väldigt lite. Vad baserar de det på?

• Thuleslapper

Skriver det samma här som i en annan tråd...

"Har tyvärr inte orkat eller haft riktigt tid att hänga här då det har varit full rulle på jobbet, hemma har vi renoverat, jag har varit sjuk och mitt i allt har jag blockat av IVF-karussellen.
    Kände att jag behövde en paus från ALLT."

Nu ska jag dock börja fundera lite på att sätta igång snart..

Kramar

• kattenizze

Underverket06: Oj vad jag känner igen mig! Jag måste ju lyfta min son som snart också fyller 2.5 år, och han stor och tung, speciellt med vinterstassen på (vi har fortfarande vinter i norr där jag bor). Och min man är bortrest i sitt jobb hela helgen, så det återstår ju bara jag som måste lyfta....Jag nojjar också kring det, och jag mejlade tom kliniken o frågade och de sa att det var ok. Egentligen vet jag ju det, men ändå, nojjorna är fruktansvärt jobbiga under ruvningen..och sen under en ev graviditet..ja suck. Det är inte mycket man kan göra helt enkelt.
    Chichisita: Jag ser att du testar en dag före mig, cooolt. Hur mår du?

• Mia69
    underverket 06 skrev 2011-04-15 10:01:02 följande

Mia69: Tycker ocksp 10% låter väldigt lite. Vad baserar de det på?

Jag fick faktiskt dessa odds redan förra året när jag precis fyllt 41 år. Då sa man 10% per återföring med ett embryo, något högre med 2. Nu när jag fyllt 42 har jag oddsen knappt 10% (kanske 10% eftersom jag blivit gravid spontant sista året). Detta ställdes mot 5 % chans vid hemmaförsök förra året och jag blev ju avrådd IVF förra året efter mitt missfall eftersom det var ungefär samma chanser hemma och IVF är ett medicinskt ingrepp.
    Jag tror själv att jag har bättre odds än detta. Jag har ju blivit gravid spontant var 4/5 månad, det innebär väl förmodligen 20-30% chans på hemmafronten och det borde jag ha vid IVF också. Men procenten kanske menas chans till barn och inte till graviditet för jag har säkert över 50% risk för missfall så då sjunker ju procentsatsen en del (i mitt fall). Läkaren har i alla fall sagt att i stort sett alla som blir så överstimulerade som jag blir gravida och hon tycker ju inte att jag skall göra en till IVF utan att jag har en god chans till att lyckas med FET med mina 8 infrysta embryon. Så vad skall man tro om statistik, procentsatser egentligen?!

Inanna: Jag tror verkligen att du har möjlighet till ett bättre resultat vid nästa IVF/ISCI. Dels kan det variera verkar det som (hoppas det inte stämmer på mig...) och dessutom får du säkert en högre dos. Jag kan inte tänka mig att det har ändrat sig så mycket på bara ett år så försök tänka lite positivt. Tror det är viktigt att känna att man har gjort det man kunde (resonerar på samma sätt och därför gör jag en till IVF nu trots att detta ifrågasätts).

Jag har funderat en hel del på om jag skall sätta in 1 eller 2 embryon (mina frysta embryon är styckfrysta). Kanske är det en bra livförsäkring (för ett ev framtida barn och mig själv) att betala 30000 extra och sätta in alla separat. Kom på en idé idag, om jag funderar på att sätta in 2 kan man inte istället göra hemmaförsök + sätta in 1 embryo samma månad så ökar man chansen. Tror ni man får det?
  • Inanna Li

Mia69 - Jag tror som läkaren att du har en jättebra chans att bli gravid trots den konstiga siffran på 10 %. Bra idé att fylla frysen med embryon som en liten framtidsförsäkring.

Tyvärr är min läkare inte alls så positiv till våra chanser att lyckas det här året. Det är ju bara 5 månader tills jag fyller 43 och då är det i princip för sent pga äggkvalitén. Innan andra försöket när jag sa att jag ville fortsätta med ett försök till suckade hon bara och sa ja, ja du har ju i alla fall större chans än dina medsystrar som är lika gamla. Men det är våra pengar och vi vill satsa två gånger till innan vi ger upp. Och blir vi nekade går vi nån annanstans. Så det är inte så lätt att tänka positivt även om jag försöker.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?