Lillstoran skrev 2012-04-21 21:44:27 följande:
Aha, det hade jag inte alls tänkt på att sista sprutan är 2 dgr innan ÄP. På Huddinge sa de redan på infomötet att de inte gör ÄP (och förmodligen äterinsättning på helger). Jag vet att Sophiahemmet gör det, men jag tror de flesta kliniker undviker det eftersom läkarna inte vill arbeta på helgerna. Det är svårt att planera resor, möten och annat i jobbet eftersom jag bara vet ungefär när det blir, precis som du säger. Jag försöker hålla kalendern blank från externa möten så gott det går, ungefär när jag tror att det blir. Sedan blir jag osäker om man kan jobba dagen efter då många tydligen har väldigt ont efter. Jag hoppas att det går att åka till jobbet direkt efter ett ägg är insatt, jag vill undvika att det blir för mycket frånvaro så någon börjar undra.
insättningen känns ju inget.. är smidigare än en "vanlig" gynundersökning och går ganska fort.
ÄP är väldigt individuellt har jag förstått..förra gången var jag asdålig av all morfin jag fick- helt däckad och inte kontaktbar förrän dagen efter, men dagen efter hade jag lätt kunnat gå i väg o jobba eller till skolan.... denna gången var det lite tvärt om, direkt efter äggplocket hade jag iofs ont i magen men var pigg o glad, lite svårt att gå upprätt (fick betyyyydligt mindre morfin) men det blev värre framåt kvällen och dagen efter hade jag så ont att jag låg i fosterställning halva dagen, även i går fredag (två dagar efter äp) så hade jag ont men överkomligt... idag så trycker det fortfarande lite och jag har svårt att gå ...vobblar liksom fram *S*
Sen har jag hört dem som utan problem har gått direkt från ÄP till jobbet, men är det första gången du gör ÄP så skulle jag nog försöka ta en dag extra ledigt dagen efter...utifall att....
Har du inte fått en preliminär vecka för ÄP, det fick jag redan när jag bokade min behandling, sen kunde man inte säga vilken dag...jag trodde måndag men det blev onsdag för ÄP....sen trodde jag och läkaren också fredag för insättning men det blev lördag så insättingen kan ju förskjutas något också beroende på hur embryona utvecklas....
Det är skitjobbigt att planera men jag tror ändå man får vara lite öppen mot chefer och sånt om det så de fattar.....annars kan det bli så mycket gnissel