Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Lillstoran skrev 2012-04-21 21:59:14 följande:
    Fick preliminärt ÄP i början av maj o då funkar resan i tjänsten. Jag måste ju veta så inte min sambo är bortrest o allt pajar. Sedan en sak - jag läste om en person som påbörjat IVF 2012. När hon kom till ÄP för första gången hade alla ägg utom två redan lossnat så det fanns bara två kvar omogna. Allt detta i onödan, det ska ju inte kunna hända men händer tydligen.
    jag har hört om det också... någon enstaka gång- men jag tror inte det är särskilt vanligt.

Det kan ju bli så som jag fasade för också..13 ägg plockades och sen utvecklas de inte som de ska.. nu var det ju två som var okej, men först efter 3 dagar istället för vanliga 2.....tänk ett fruktansvärt äggplock med sååå bra resultat och sen dör alla äggen i värmeskåpet liksom... shit happens... och det hade varit fruktansvärt......

Men har du börjat med spray o sprutor ännu?

Jag fick som sagt vecka för äggplock redan i december när jag ringde in och talade om att mensen kommit efter förra IVF:et och sen flyttades det två veckor när jag ringde i januari för att fastställa tiden, men nog borde du få lite mer exakt.

Jag har sprutat 15 resp 16 dagar i mina två försök och på Sahlgrenska brukar det i regel vara 14-15 dagar sa läkaren till mig förra gången- jag fick en dag extra för han tyckte att mina ägg behövde växa lite till.
  • slemtorsk i din bralla
    Lillstoran skrev 2012-04-21 22:47:35 följande:
    Kört nästan 3 v spray, Suprecur, nu tagit 4 sprutan Gonal-f. Anledningen att de valde den långa metoden var för de har något bättre statistik på den. Hade i o f s kunnat få korta protokollet oxå, men valde att lita på läkaren. Har förstått det som att äggen blir färre med den korta. Är det bra på Sahlgrenska?
    ja jag måste säga att jag är nöjd med Sahlgrenska, det har varit ett bra bemötande och trevlig personal, även om de säkert inte tror att vi är kloka i huvudet.

Jag o min man är lite .....hrm.. speciella ... vi har sååå sjuk humor och det första mannen sa när vi kom in på äggplocket var "Här fattas ju bara pilsnern, stora tv-skärmar överallt o U2 i högtalarna". haha...

PÅ äggplocket i onsdags var jag ju "vaken" och inte neddrogad så jag käftade bra med läkarna och bio-kemistudenten som var på praktik på labbet.. sa klart och tydligt att jag ville vara en "god patient" och inte den som de snackar skit om i personalrummet sen... haha..

Förra gången frågade också barnmorskan om jag tjuvtagit av morfin för jag o maken var så högljudda i rummet - vi skämtade o garvade ganska rejält så det hördes ut i korridoren, men sånna är vi. Det är väl inte våran stil att vara lågmälda och tungsinta, vi försöker ha roligt även i den jobbiga stunden som det ju är när man är där.
  • slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2012-04-22 17:19:24 följande:
    Boring: vi har möjligtvis lite udda humor Skrattandemen keps på ett embryo kan man kanske tycka är kul SkrattandeTomte
    vi skojade ju friskt om att våra embryon var precis som pappa....tröga i starten.....fick förklara för läkaren att hon satt mitt emot killen som förlorade oskulden vid 27 och killen som det tog 5 år att komma på att han ville ha barn helt plötsligt haha.... men när han väl kommit i gång så går det utav bara helvete så vi hoppas på att embryona följer hans kurva
  • slemtorsk i din bralla

ja jag har suprecur, en förpackning med två stycken helt oöppnad kvar om någon av er "utlands-ivf:are" vill ha....jag får tydligen alltid för mycket utskrivet..

• slemtorsk i din bralla

här hålls tummarna för alla er andra också..

Angående att läsa journaler....jag tycker att det hör till självklarheten, men jag är väl naiv och väldigt bortskämd med att Sahlgrenska har haft totalkoll på mig, det står i min journal på datan att jag är extremt spruträdd och det läser alltid sköterskorna innan de börjar preppa för provtagning och frågar hur det känns, om jag vill ligga ner osv osv...

Samma sak med läkarna och barnmorskorna.. där har de verkligen koll!!

Och det är inte för mycket begärt tycker jag, kanske något man ska ta upp vid avslut sen för att uppmärksamma dem på det?

Ni som plussat......hur tidigt har ni plussat som tidigast? Jag är ju testomanen personifierad haha... testade i dag för att se om rester av ovitrell-sprutan fanns kvar men det var solklart negativt så nu tänker jag att OM något plus dyker upp för tidigt så är det inte sprutan iaf

Därför undrar jag, är ni alla duktiga och väntar till testdagen (som jag för övrigt inte fick någon direkt.. i dagboken står det 15 dagar efter insättning men det syftar ju till fredagen, då jag inte fick något insatt tänker jag) eller har ni börjat för tidigt att testa?

• slemtorsk i din bralla
    Tuvalina skrev 2012-04-25 08:44:01 följande:
    Mailade kliniken och sa med bestämdhet ifrån att om embryot inte håller den kvalitet som bör så vill jag inte göra någon insättning. De ringde nu på morgonen och sa att det ser bra ut. Läkarna vill sätta tillbaka det. Men det är ingen som använder termer som guldägg eller toppembryo. Det kanske de inte gör på klinikerna. De är så försiktiga... De kanske det här lilla embryot inte är så bra, tänker jag. Fy vilken konstig känsla jag har. Jag är liksom arg på embryot... Jag är nog arg för Tusse dog tänker att det inte är så bra att jag är arg. Nu ska jag ju välkomna embryot!
    jag frågade när vi var inne i lördags om det var toppexemplar och då sa hon bara med bestämd röst det är BRA exemplar...tror inte de använder riktigt de termerna som vi hör här.

Välkomna det embryo som kommer nu så håller vi tummarna för dig.

TÄNK POSITIVT
  • slemtorsk i din bralla

Ni som gjort ett eller flera IVF.........har ni märkt av håravfall?

Jag har alltid fällt en del hår, särskilt när jag har haft långt hår, men nu är det rent vansinnigt..... det är inte några hårstrån som följer med när jag drar handen igenom..det är 10-15 st i varje test.... sist jag fällde så här mycket var när jag var gravid, men det var först in en bit...efter 4:e månaden typ så jag tar det inte som ett gravtecken eller nåt bara så ni vet

Men jag funderar på om hormonerna kan ställa till det....eller nåt...... nån som har något att tillföra?

• slemtorsk i din bralla
    Victoria71 skrev 2012-04-25 13:15:07 följande:
    Tack Inanna och MissB! Jag får väl ge mig till tåls till UL imorgon, är så himla rädd att det ska gå för fort den här gången också.
    jag var med om samma sak... började med sekretet på dag 5 typ... och det var rejääääält det upplevde jag inte på min första vända så jag blev lätt hysterisk.

Förstår att du är orolig om du har ägglossat för tidigt tidigare, men om du ska på UL i morgon så ta upp det då, har du långt till din klinik? OM inte kanske du kan ringa nu och fråga om du kan klämmas in akut i dag pga din oro....??
  • slemtorsk i din bralla
    Victoria71 skrev 2012-04-25 13:28:37 följande:
    Tack alla. Tror nog inte att jag ägglossar för tidigt i så fall, snarare att äggen utvecklas för snabbt, vilket lär vara mindre bra. Men UL är kl. 08 imorgon, så jag ger mig till tåls. Börjar dessutom med Orgalutranen ikväll.

Hur gick det med dina funderingar på att byta klinik, Slemmis? Jag gillar ju Carlanderska ... 
    anledningen till att vi funderade var ju att det drog ut på tiden så.... nu verkade det ju dessutom som hela denna behandlingen blev misslyckad så då kände vi att vi inte ville vänta tills vecka 40 nånting så vi pratade om att göra några privata försök under sommaren.... men nu är man ju ruvare då

Men går vi privat är det nog störst chans att vi går till Nordic Ivf-centre eftersom jag gärna vill ha med Lars Nilsson i min behandling.

Men nu hoppas jag på Bill & Bull i min mage, och blir det inget där får vi se när Sahlgrenska kan klämma in mig, de sa att de skulle få mer personal till hösten så det kanske lossar, jag fyllerju 40 i februari så jag vill ju hinna tredje försöket innan dess.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?