Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Inanna Li skrev 2012-04-10 15:15:35 följande:
    Jag har däremot läst att det är större chans för flicka när man gör ICSI - mikroinjektion som vi har gjort. Kanske hela 55 %. Flickspermierna kanske ser lite bättre ut Skrattande när de plockas en och en!
    hoppas jag skulle gärna få en flicka nu...........Har hört något om att tjejspermierna (om man nu kan kalla dem det) lever längre- är lite segare och det skulle ju kunna vara en orsak då....
  • slemtorsk i din bralla
    Inanna Li skrev 2012-04-10 15:52:55 följande:
    Jag tror ju att jag väntar en flicka så vi får se om det blir som jag hoppas men egentligen blir jag glad för en pojke också!
    jo men det är ju klart att man blir glad för vilket som ...iaf när man gått igenom det som vi/ni går igenom här i denna tråden.....men ibland får man ju önska lite. Jag har ju en pojk sedan tidigare, mannens styvbarn (som i hjärtat är hans egna) är ju två av varje.....vi har MASSOR av bra flicknamn som vi leker med..och typ två pojknamn haha....vi får väl se om det ens blir en bebis först.....
  • slemtorsk i din bralla
    Inanna Li skrev 2012-04-10 16:03:35 följande:
    Jag är själaglad för vilket som men vi har skojat och pratat ganska länge nu om att vi ska få en flicka och vi kallar barnet Li och hon så vi skulle bli väldigt förvånade om det visar sig att det blir en pojke. Vi har lite pojknamn på lager också så det ordnar sig nog Skrattande ...

Klart det ska bli bebis för er förr eller senare!
    vi hoppas på det.... men vi försöker ändå vara realister i detta och inte bygga våra liv på en önskan som kanske aldrig slår in.....Men samtidigt.... så har jag en go känsla kring det här, att vi kommer lyckas.....
  • slemtorsk i din bralla

uppdaterar

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
    Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro 
    Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.
    Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg. 
    Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)
    Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3 i mars 2012
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon

***SÄNGHALMSLIGAN*** 

***SPRAYAR*** 

***SPRUTAR***
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, nu IVF/japanen på CFC
    Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 2:a försöket i Falun, sprutar Menopour 450 ie.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI  försök 2 äggplock vecka 16
    ***ÄP/ET/FET*** 

mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket på CFC med immunterapi à la Dr D, ÄP v 16

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Hemulen, 38 år, 2 IVFer, 4 FET. IVF 1 pos, MA v10.  Testdag 4/4. 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3-  FET 3/4 TD 17/4

***GRAVIDA***
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012 

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.

• slemtorsk i din bralla

Fråga: har haft ägglossningsflytningar i 2-3 dagar nu, tog ju blodprov i tisdags och det visade att "allt var normalt" vad nu det innebär och jag skulle fortsätta med samma dos gonal-f. I morgon ska jag på ultraljud men jag är lite orolig att jag ägglossar spontant, men borde det inte visat /varnat något vid blodprovet eller??

Jag har alltså rejääääla flytningar... minns inte om jag hade det förra försöket... och det spänner och trycker över magen (det minns jag däremot att det gjorde förra gången...känns liksom trångt i magen).
    Bör jag vara orolig?

• slemtorsk i din bralla

jag mår också jättedåligt av morfinen... jag talade om det lite i förbifarten förra gången för jag trodde nog att det skulle gå bra. Men så slant läkaren med den där mackapären som de punkterar äggblåsorna med...och gjorde mig attans så illa så de vräkte på en dos till och det fixade jag inte.. jag mådde redan illa av den första dosen.

jag pratade med läkaren om detta när vi var där på ultraljudet och han blev väldigt tvär på att personalen inte hade lyssnat på mig- han föreslog att jag skulle få lite mer lugnande istället och ev om man testar ketogan (som jag haft tidigare vid tidigare sjukdom och den blir jag inte dålig utav)
    Barnmorskan frågade om jag mådde dåligt av lokalbedövningen men det gör jag ju inte förutom att det gör ont som satan att få den (och jag är ju nålrädd också) och hon föreslog istället att man skulle dosera morfinet långsammare så man inte får det där slaget i skallen......jag vet inte men jag får väl testa antar jag........

Jag tyckte faktiskt inte att det gjorde så ont förutom när hon slant.. det var ju inte skönt utan ganska obehagligt men smärtan var inget jag kände av ....men jag var full, mådde illa och kallsvettades och var yr i skallen av morfinet

• slemtorsk i din bralla
    Sunseed skrev 2012-04-14 18:48:03 följande:
    Ja, om jag fick önska skulle nog jag också önska mer lugnande och mindre morfin. För man mår ju lite lätt illa av det. Av lugnande blir man ju lite lullig också så att man kan orka med om det är psykiskt stressande.
    jag var dålig hela dagen efteråt... klarade inte ens av att gå ut och hämta hunden hos dagmatte utan hon fick gå ut till bilen med henne. Hemma däckade jag på soffan och sov i stort sett hela kvällen.......

Läkaren OCH barnmorskan sa båda att jag nog är överkänslig, barnmorskan skrev även i min journal att jag INTE ska få någon lustgas (vilket är helt korrekt uppfattat för jag blir helt off av den också) men jag hade hellre velat att hon gått på läkarens linje och skrivit i att jag vill ha MINDRE morfin och MER lugnande.. men vi får se...

Barnmorskan jag fick är den sämsta EVER, jag hade henne vid insättningen förra gången och jag höll på att slå henne på käften med hennes babblande, hon pratar URDÅLIG svenska och det är skitsvårt att förstå henne när man är stressad och lite uppe i "varv" och känslosam. Blev faktiskt väldigt besviken när jag blev uppropad av henne Men vad gör man.... kan ju inte säga "NEEEEEJ ge mig en annan barnmorska!!!!"
  • slemtorsk i din bralla
    Sunseed skrev 2012-04-14 19:07:28 följande:
    Det är inte roligt när det blir så där. Jag har gynekologiskräck efter ett litet trauma som inte riktigt vill gå över. Min hjärna har (tror jag ) kommit över det men jag gör saker som jag inte räknar med när kroppen blir stressad. Typ som att resa mig upp och ska gå hem om det gör för ont. Dom har säkert gjort en stor varningstriangel i min journal, för när jag fick remissen till hysteroskopi så var det ingen tvekan om att dom skrev att jag skulle bli lätt nedsövd. Skäms

Men jag förstår verkligen vad du tänker. Det är så otroligt viktigt att känna att man blir hörd och att man får personer runt om sig som är lite lyhörda. Det är en väldigt känslosam resa. Man går igenom vecka efter vecka med behandlingar och det finns en förhoppning och en oro inblandat hela tiden när man kör IVF. 

Kan man inte prata med kliniken och BE om att få mer lugnande och mindre morfin innan? En tanke som slog mig. 
    jag vet inte.. vi går ju på Sahlgrenska och jag känner att viss personal där är vääääldigt stelbent medan annan, tex läkaren vi fick nu (Lars Nilsson..googla så fattar ni hur jäkla erfaren han är....)och en av barnmorskorna är oerhört varma och väldigt förstående och försöker verkligen fixa o dona så var o en får så bra stöd som det bara går...
  • slemtorsk i din bralla
    Sunseed skrev 2012-04-14 19:26:50 följande:
    Om du vågar, så fråga och be dom skriva in det i journalen!
    jo det är ju skrivet lite redan... ska ringa på måndag o höra lite med dem närmare hur de tänkt sig.
  • slemtorsk i din bralla

Jag och mannen går ju på Sahlgrenska... vi är inne på vårat andra försök och om det misslyckas så är det tveksamt om vi ens hinner vårat tredje, jag fyller 40 i februari 2013... när jag pratade med en bekant nu så skulle hon ringa o boka sitt andra försök... i veckan nu och fick tid i vecka 37!!!!!!!!!!!!! jag tänker att om detta misslyckas så dröjer det ju ytterligare 2-3 veckor innan vi vet det, har vi tur så hinner vi få en tid på denna sidan nyåret alltså *gulp och suck*

Vi har kollat lite på nordic IVF-center i Göteborg, dels eftersom det ligger nära... men också pga de kör med långtidsodling (gör de ens det på Sahlgrenska....kan man be dem göra det... någon som vet??) och dels på grund av läkaren Lars Nilsson som jobbar där (som vi har på Sahlgrenska detta försöket...heeeelt fantastisk läkare med störst erfarenhet i Sverige/Norden av ivf)...men.... någon som har åsikter om detta ställe??

Eller.. ska man titta utomlands?????

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?