IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
![Skrattande Skrattande](http://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
![](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
uppdaterar
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
Finafina 43 år, gjort I 3 VF, korta metoden, CFC , ska ner i vikt (8kg) inför nästa försök
Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL. IVF 4 Falun i maj.
Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, IVF nr 5
Thuleslapper, 39 år, Värmland (men går på USÖ), 3 IVF samt 1 FET, alltid minus.....
pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU, nytt FET v 50
Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
Nu Syskon, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 7 ICSI, Kanske April
Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Sista syskonförsöket i maj/juni, CFC.
Linköping68, 43 år. CFC. Gjort 1 IVF, neg.
Sunseed 41 år, I väntan på IVF 3 eller FET (6:e insättningen)
Victoria71, Göteborg, Carlanderska, gör IVF-försök nr 3 i mars 2012
Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon
***SÄNGHALMSLIGAN***
***SPRAYAR***
***SPRUTAR***
Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC, nu IVF/japanen på CFC
Tuvalina, 41 år, Trönö/Hälsingland, 2:a försöket i Falun, sprutar Menopour 450 ie.
Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI försök 2 äggplock vecka 16
***ÄP/ET/FET***
mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall ) ÄP 23/3
Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket på CFC med immunterapi à la Dr D, ÄP v 16
***RUVARE OCH TESTDAG***
Hemulen, 38 år, 2 IVFer, 4 FET. IVF 1 pos, MA v10. Testdag 4/4.
Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 MF ICSI2 (frusna ägg) - ICSI3- FET 3/4 TD 17/4
***GRAVIDA***
Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11, 27/11 TD 6/12
Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
***FÖDDA***
Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1.Tvillingar
Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS
Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1, son född 25/1 genom KS
No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. Son född 29/1.
Fråga: har haft ägglossningsflytningar i 2-3 dagar nu, tog ju blodprov i tisdags och det visade att "allt var normalt" vad nu det innebär och jag skulle fortsätta med samma dos gonal-f. I morgon ska jag på ultraljud men jag är lite orolig att jag ägglossar spontant, men borde det inte visat /varnat något vid blodprovet eller??
Jag har alltså rejääääla flytningar... minns inte om jag hade det förra försöket... och det spänner och trycker över magen (det minns jag däremot att det gjorde förra gången...känns liksom trångt i magen).
Bör jag vara orolig?
jag mår också jättedåligt av morfinen... jag talade om det lite i förbifarten förra gången för jag trodde nog att det skulle gå bra. Men så slant läkaren med den där mackapären som de punkterar äggblåsorna med...och gjorde mig attans så illa så de vräkte på en dos till och det fixade jag inte.. jag mådde redan illa av den första dosen.
jag pratade med läkaren om detta när vi var där på ultraljudet och han blev väldigt tvär på att personalen inte hade lyssnat på mig- han föreslog att jag skulle få lite mer lugnande istället och ev om man testar ketogan (som jag haft tidigare vid tidigare sjukdom och den blir jag inte dålig utav)
Barnmorskan frågade om jag mådde dåligt av lokalbedövningen men det gör jag ju inte förutom att det gör ont som satan att få den (och jag är ju nålrädd också) och hon föreslog istället att man skulle dosera morfinet långsammare så man inte får det där slaget i skallen......jag vet inte men jag får väl testa antar jag........
Jag tyckte faktiskt inte att det gjorde så ont förutom när hon slant.. det var ju inte skönt utan ganska obehagligt men smärtan var inget jag kände av ....men jag var full, mådde illa och kallsvettades och var yr i skallen av morfinet
Jag och mannen går ju på Sahlgrenska... vi är inne på vårat andra försök och om det misslyckas så är det tveksamt om vi ens hinner vårat tredje, jag fyller 40 i februari 2013... när jag pratade med en bekant nu så skulle hon ringa o boka sitt andra försök... i veckan nu och fick tid i vecka 37!!!!!!!!!!!!! jag tänker att om detta misslyckas så dröjer det ju ytterligare 2-3 veckor innan vi vet det, har vi tur så hinner vi få en tid på denna sidan nyåret alltså *gulp och suck*
Vi har kollat lite på nordic IVF-center i Göteborg, dels eftersom det ligger nära... men också pga de kör med långtidsodling (gör de ens det på Sahlgrenska....kan man be dem göra det... någon som vet??) och dels på grund av läkaren Lars Nilsson som jobbar där (som vi har på Sahlgrenska detta försöket...heeeelt fantastisk läkare med störst erfarenhet i Sverige/Norden av ivf)...men.... någon som har åsikter om detta ställe??
Eller.. ska man titta utomlands?????