• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Vi4: Stor kram till dig. Kämpa på med det du måste, men vila däremellan och gör inget du inte måste just nu, du måste få ta det så lugnt som möjligt. 

På Nordic IVF-centre som jag går på (Göteborgs KK) får man inte tillbaka ett öre även om det inte blir någon ET. Vad jag läst. Men jag tänker att det alltid måste gå att diskutera, precis som vid andra större 'köp', en missnöjd kund tas ofta på allvar och förhandlingsmöjlighet finns oftare än vi vanliga människor tror. 

• Ypke

Fröken Juli, jag har ingen aning. Som vanligt, känner mig maktlös i detta just nu, hoppas någon annan kan svara.

Fick just ett fyrcelligt tillbaka. Övriga fyra ägg blev inget av (tre omogna, ett befruktat som inte delat sig alls). Glad att det blev nåt, ledsen att det blev sämre resultat nu med menopur än med Gonal. Känns som om jag kastas runt i en värld jag inte förstår.

• Ypke

God morgon! Uppdaterad lista här!

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    Linköping68, 43 år, Linköping: CFC. Sprutstart 18/1, trolig ÄP runt 30/1
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro
    Anne 41 år, Trönö/Söderhamn, väntar på mens efter primolut nor, hoppas på sprutstart runt 29 jan. 

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel! 

***SPRAYAR***

***SPRUTAR***
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon.
    Syskon Nu, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 6 ICSI Sprutstart 15/1
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg) -  Centro Promea Turin, Italien

***ÄP/ET***

***RUVARE OCH TESTDAG*** 
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, testdag 7/2.

***GRAVIDA***
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12 Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012

***FÖDDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF 27/1, son 11/1 genom KS 

• Ypke
    Vi 4 skrev 2012-01-23 11:48:03 följande:
    Här har missfallet kommit igång av sig självt nu, det är rejätl flöde och gör rätt ont, inte en chans att kunna jobba idag. Min man är ju inte så sugen på att göra fler ivf, men jag känner att jag bara måste få prova en gång till när kroppen kommit igång igen. Det gick ju ändå rätt bra... Funderar nu på om jag ska prova att få gå till vår hemortsgyns andra samarbetspartners ist, Falun el CvL i Uppsala. Tyckte ju jag blev dåligt bemött av läkaren på Carlanderska vid insättningen (i övrigt var de hur gulliga som helst), Funderar också på om jag ska våga prova korta metoden ist, hade sådan extrem huvudvärk av sprejen, men det kanske är dumt att ändra när det funkade så pass bra? Eller vad är det nu igen ni sagt om kvalitet på äggen, fanns det chans för äldre kvinnor att få bättre kvalitet vid korta metoden, eller minns jag fel?
    Hej Vi4, tack för grattiset. Det känns inte som om det är så mycket att gratulera till, men som de säger, äggen är egna individer, så dålig utdelning totalt sett säger inget om kvaliteten på det embryot jag faktiskt fick tillbaka. Så jag hoppas. Synd att man ska behöva hålla på med det där förbannade progesteronet, det är så kletigt och jobbigt! 

Hur kommer det sig att du valt Carlanderska? Det ser ut som om du bor långt bort? Jag funderar över om jag skulle ta och prova dem om vi behöver försöka igen, och jag har en vän som går där som tycker de blivit bättre bemötta där än på Nordic IVF centre. I lördags när vi hade insättning var läkaren 15 minuter försenad och ganska stressad. Jag hade behövt känna mig mer omhändertagen, det är väl inte så svårt att förstå om bara ett ägg blir ordentligt befruktat. Försenad kan dock vemsomhelst bli, så jag får se det som en engångsföreteelse. 

De läkare jag haft har inte sagt något om att långt eller kort protokoll ger bättre eller sämre ägg. Däremot skulle Menopur, som jag fick nu, ge något färre men något bättre kvalitet. Hoppas någon annan kan ge mer utförligt svar. 
  • Ypke

Linköping - ge inte upp, det kan mkt väl bli något av detta ändå!! Stor kram

• Ypke

Härligt Linköping - go go go!!

Har tagit mig igenom gårdagens immunologidiskussion, tack så mkt alla ni som skrev så bra och långt och utförligt. Jag funderar också över detta och tycker det är fantastiskt att vi kan ha sådana här diskussioner. Tack till dig Skytten som vågar ifrågasätta försiktigt, det gör att diskussionen blir ännu bättre.

God natt alla.

• Ypke
    Skytten skrev 2012-01-24 08:56:12 följande:
    Slutligen apropå det här så tänker jag nu, vilken tur att jag tog proverna, annars hade jag inte vetat om att jag har kaliumbrist och hade jag (troligen inte, men OM) börjat använda prednisolon hade det kunnat förvärra mitt tillstånd. Kaliumbrist kan bli rätt allvarligt med hjärtpåverkan.  
    Hej Skytten, vad innebär det att ha kaliumbrist? Och finns det något särskilt man kan göra för att undvika? 
  • Ypke
    Skytten skrev 2012-01-24 10:05:51 följande:
    Victoria - jo, jag fick ju ta en massa prover och då visade det sig att kaliumvärdet var för lågt. Kalium är viktigt för muskelcellerna och särskilt dem som finns i hjärtat. Man kan få en massa olika symtom av kaliumbrist som aptitlöshet, trötthet, muskelsvaghet och så det allvarligaste när hjärtat påverkas. Jag blev så förvånad över att jag har det för jag äter allsidigt och äter ofta bananer (vilket motverkar kaliumbrist, fast det visste jag inte), dricker nästan aldrig alkohol och äter kolhydrater (man har sett att folk som tränar hårt och inte äter kolhydrater kan drabbas av kaliumbrist). Men sen hittade jag det som kan vara boven. Lakrits. Jag äter hur mycket som helst och har så gjort sen jag var sex år.... Så nu får jag sluta med mitt livs enda last. Kaliumbrist kan också orsaka infertilitet. Nu tror jag knappast att det är orsaken bakom mina problem....men vem vet. Nu ska jag äta medicin och ta nya prover om en vecka. För att undvika kaliumbrist så är det bra att äta just bananer och gröna grönsaker.
    Tack, Skytten. Vet du om kalium är något man mäter som standard (t.ex. hälsokontroll genom företaget, eller vid 'vanliga åkommor' som influensa och upprepade förkylningar etc.)? Eller finns det anledning att tro att det aldrig mätts om man inte begärt det särskilt? Jag har en bekants bekant som var jättedålig ett tag, och ingen hittade något fel. Alltså riktigt dålig, utmärglad och jättetrött och helt nere för räkning. Då upptäcktes mkt lågt kaliumvärde. Det visade sig att hon var student och pluggade många långa nätter - och tröståt DJUNGELVRÅL!! Så det är något med lakrits. Jag älskar också lakrits - har du hört något om hur mycket man kan äta? Skillnad på söt- och saltlakrits? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?