• callimero

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe skrev 2011-10-15 15:23:35 följande:
    Kalimero, det känns för jäkligt rent ut sagt. Det känns som att dom bara vill tjäna pengar och göra så lite jobb som möjligt. De följer sina standard behandlingar av ren bekvämlighet. Att de ens kunde föreslå ÄD med din sambos simmare är helt ofattbart!!! Tror på bättre lycka i Danmark. Och där reagerade dom väl på att du frågade om ÄD med dina värden?  
    De anser ivarjefall att spermierna påverkar, och speciellt om man är lite äldre och har sämre ägg. Så länge man får ägg som befruktas finns chansen är deras tanke.

Om jag nu får chansen med tanke på att jag aldrig får mens. Har mailat både gyn och CFC men blir inte klokare för det. Har ju ätit Neovletta, p-piller flera gånger innan IVF men aldrig någonsin haft dessa problem.
  • callimero

Åh nej 34an, så oerhört ledsamt och frustrerande! Skönt med förståelse hos rar personal i allt elände. Jag gissar man inte tar Orgalutran vid Japaner-metoden?

Har också drabbats av att alla ägg försvunnit vid ÄP, känns verkligen jobbigt när man ligger där och gått igenom allt.

Jag dricker en kopp kaffe på morgonen annars vaknar jag inte. Allt upp till 3 koppar om dagen har både Sophiahemmet och Falun sagt är ok. Om man nu ska gå efter klinikernas rek.

• callimero
    Fjällsippan skrev 2011-10-18 16:17:29 följande:
    I Stockholm är det den regnigaste dagen i mannaminne!
    Ja urrk. Grått och redan mörkt.

Här blir det ingen IVF. Var på VUL förra veckan med slemhinna på 2 mm och en follikel på 7 mm, borde fått mens efter att ha slutat med Neovletta p-piller men den kom aldrig. Gyn sa inte att jag förmodligen inte skulle få någon med så tunn slemhinna utan jag skulle höra av mig när den dök upp. Så funderade jag och mailade igen frdag om jag verkligen kan få mens som det såg ut. Fick svar igår att jag kanske kunde börja ändå. Nytt VUL idag men då var slemhinnan redan 7 mm och follikeln 17 mm så det går inte att börja spruta då. Jag som planerat in detta minutiöst, det var min enda chans att göra ett sista försök innan jag börjar nytt jobb i november med en massa resor och högt tempo. Är besviken och less.

Har efter samtal med CFC bestämt att jag åker dit på fredag och gör insemination för att göra något. Men chanserna som vid min ålder knappt finns är ännu sämre med insemination. Ville se hur mina ägg reagerar med pigga donatorspermier vid IVF.

Gyn räknade till 7 antrala follilkar på ena sidan förutom den på 17, på andra sidan 4 st. Så det var nog en ganska bra cykel att utnyttja för ett försök.

Håller tummarna för dig myran!

Och välkomnar alla nya i tråden!
  • callimero
    Enya70 skrev 2011-10-18 17:25:37 följande:
    Så otroligt segt Kalimero. Bra iaf att det blir inseminering så att det inte är helt bortkastat. 
    Förstår att du är besviken och less. Hoppas du kan få till ett nytt IVF försök innan jul iaf.
    Massor med kramar {#emotions_dlg.flower}
    Tack Enya. Ja alltid något men känns pest att skicka ner en 8.000:- i något som i stort sett är chanslöst. Jag är 44 nu och dessutom tillåter inte nya jobbet att jag är borta (det är en massa tjänsteresor utomlands) eller mår kasst i samband med försök. Detta var liksom min noga uträknade sista halmstrå-försök.
  • callimero
    Maryhe skrev 2011-10-18 18:24:57 följande:
    Välkomna Vi 4 och Alvio!

Kalimero, vad tråkigt att du inte hinner med något IVF försök nu. Men tror du inte att du kan få till det efter jul?
    Tror så himla mycket på en IVF för dig med donerade spermier.

Boombabymamman: På kliniken där jag går får man absolut INTE bada frånÄP fram till först och främst TD.

Myran: Håller tummarna att allt går vägen nu. 

Victoria:  Jag ska göra  hysteroskopi nu när mensen kommer och ska sedan om det ser bra ut göra en ET i den cykeln. Men jag ska ju inte göra något operativt ingrepp som du, för du ska väl ta bort en polyp? Fattade att om de är tvugna att göra något ingrepp på mig så är jag tvungen att vänta en cykel.

Här var det 32 grader när jag åkte, varmaste oktober sedan 1800 talet. Men inte nu inte... Kom till baka till iskalla vindar och löv som börjat att falla. I morse var vi och lämnade prov. Det var alltså HIV Hepatit B och C för båda. Sambon lämnade ett spermaprov, men inte för att kolla kvaliteten som vi trodde utan bakterier, de kollar samma bakterier som vid ett vaginalt prov. Synd då vet vi inte vilken effekt tillskotten har gett. Har otroligt ont i tutarna, mycket värre än vanligt före mens, och de är uppsvällda. Har nån annan märkt av sådana förändringar efter en IVF cykel?
    Hoppas det ser fint ut på hysteroskpoin Maryhe. Skulle vilja göra en jag med för att se hur det ser ut därinne. Otroligt så noga de är med era prover, man blir förbluffad över skillnaden om och om igen. Jag blir ofta helt uppochner efter ivf. Ibland har jag kännt noll i brösten innan mens och ibland vansinnigt ömt och spänt.

Efter årsskiftet är jag inne på året jag fyller 45, iof i augusti men det känns rätt hopplöst. Hade jag inte nya jobbet på g så var det ingen fara nu, men det går bara inte att göra försök när jag precis börjat i år.

Här är det becksvart och piskande regn, längtar bort och längtar tillbaka i tiden. 
  • callimero

Tur din leverans dök upp fiore, undrar verkligen var det fastnade. Vill så gärna testa ivf med donator just för att se om mina ägg reagerar annorlunda med bevisat bra spermier. Jag har aldrig försökt bli gravid med någon annan än min sambo som alltså har grav manlig faktor vilket är skälet till att vi hamnat i ivf-karusellen. Klinikerna här hemma har ironiskt rek ÄD men när vi skickat journalerna föreslår de spermadonator med det dåliga prover vi har där. Så där ryker alternativet ÄD. Ang att berätta för en helt ny arbetsgivare så känns det allt annat än bra. Har tyvärr dåliga erfarenheter av det sedan tidigare.

• callimero

Myran vad tufft! Jag skulle satsa på insemination med så små övriga folliklar. Vi har ju ungefär samma läge.  Kanske blodprov kan vara en bra idé som Fjällis föreslog? Men fråga CFC.

Fjällsippan - jag har inte hunnit med någon stimulering alls då jag väntat förgäves på mensen efter att ha slutat med p-piller. Var på VUL i onsdags förra v och då var slemhinnan 2 mm, en follikel syntes på 7 mm men ingen mens. Tydligen har kroppen kommit igång ändå och rekryterar en follikel för tillväxt. Jag borde ha börjat då med sprutorna för man får ingen mens med 2 mm slemhinna. Men det "glömde" distansgyn att informera om så jag väntade på mens och skulle då kontakta CFC och berätta jag kommit igång. Detta är hemskt dåligt att man hamnar mellan stolarna som distanspatient. Ingen vill ta ansvar. Men betalt kan de ta.

Jag börjar ett jobb med femtioelva hungriga 23-åringar och tufft tempo med täta tjänsteresor. De har höga förväntningar på mig så att säga att jag ska göra ivf är inte att tänka på. Då blir jag hellre "sjuk". Men som jag mått psykiskt de sista försöken vet jag inte om jag orkar att prestera på den nivå som förväntas och kunna hålla skenet uppe. Hade verkligen planerat på dagen hur allt skulle klaffa denna månad med försök innan jobbstart. Nu föll allt på att jag inte fick information av gyn om hur det stod till.

• callimero
    myran6801 skrev 2011-10-19 09:58:35 följande:
    Enya, jag har högsta dosen menopur 450 ie. När du ringt till CFC efter vul har du då pratat med sköterskan eller en läkare?

Fjällsippan, tack för tips om E2. Det är estradiol, eller hur? Kan det indikera om det är ngt i blåsorna?
    Jag svarar jag med - när jag ringde igår efter VUL bad jag att få tala med läkare. Och jag gjorde det på engelska för att känna mig säker på att bli förstådd och förstå. Det kändes bra.

Falun var noga med E2, det kan ge en hint om mognadsgraden av äggen om man sätter det i relation till antal folliklar men helt säkert är det inte.
  • callimero

Hoppas de hör av sig nu snart myran, jobbigt att vänta...

Maryhe, tack snälla för dina råd! Jag har haft dagliga blödningar sedan jag började med p-piller efter senaste misslyckade inseminationens mens. Har tagit p-piller flera gånger innan ivf för att göra mjuk nedreglering och så kan man planera in när man vill börja med sprutorna. Får alltid mens på dag 5 efter sista pillret och har aldrig någonsin haft problem med mellanblödningar eller liknande under pillerätandet. Nu kom det ingen blödning efter pillerstopp utan de dagliga jag haft under ätandet upphörde helt.

Vet inte hur pussla med alla utlandsresor och ivf i och med nya jobbet. Känns ohållbart.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?