• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Snösport

Innan: när jag startade IVF så sa någon som misslyckats att bidrottninggele var så dåligt ioch dumt så jag testade inte heller ...dock har jag svårt att få rätt tjocklek på slemhinnan och provade förra gången och hade den finaste slemhinnan, Mamma Gås och jag testade hon var ju gravid även om det blev MF långt senare så funkade det helt klart i det syfte vi tog det. Men alla kroppar reagerar olika...tror dock varken man ska lyssna på de som misslyckats eller de som tror de vet fakta.
    Jag ska testa det en gång till denna gången..funkar det inte så tror jag inte det är Apiforce fel utan mer min kropps fel....tror det kan ha varit det på hon som varnade mej i början av min IVF resa också faktiskt...de skriker fortfarande hur dåligt endel är som andra lyckats med så det är ju induviduellt

• Enya70

Zinfandel - hur har det gått för dig idag? Hoppas så att det blev många fina ägg utplockade

• Skytten

Oj, det händer så mycket här, svårt att hänga med.

Jag vill säga tack till alla som svarade på mina frågor. Ni är verkligen en stor kunskapsbank.

Lenafena: Härligt att höra att du mått så bra under den korta metoden. Jag vet inte om jag heller vågar ta sprutor själv. Lycka till!

Fjällsippan: Skönt att höra att CvL är så bra!

Snösport: Hm, jobbigt med biverkningarna. Tack för dina råd om att ta ett försök i taget. Jag ska verkligen försöka tänka så. Och jobba på att vara positiv. Just nu är jag inne i någon slags fas av "det kommer ändå inte gå"-känsla efter två år av hemmaförsök.

Inanna68: Tråkigt med mensen. Tack för din info! Vad är ICSI? Jag borde säkert veta det..

En ny fråga:
    Hur väljs vilket preparat man ska ta?

Ta hand om er och lycka till alla! 

• Fjällsippan
    Enya70 skrev 2011-05-11 14:16:15 följande:
    Hej sprutkompis! Nu har jag också varit på VUL (dag 8 av sprutandet, 375 Gonal-F).

Vi såg 5 blåsor (16, 13, 11, 10 och 8) samt några mindre som förmodligen inte tar sig. Ser ut som det brukar för mig. Brukar vara 2 lite större och 2-3 mittemellan och några mindre så precis som vanligt med andra ord.

Men lite ovanligt få kanske i denna högproducerande hönsgård Flört. Men man kan ju bara jämföra med sina egna tidigare resultat.

Nytt VUL på fredag men då i Köpenhamn. Förmodligen ÄP på tisda nästa vecka
    Skönt att det ser bra ut med flera blåsor på gång; och åh vad jag hoppas att det huserar ett eller flera guldägg i dina blåsor den här gången! 

• Inanna Li
    Snösport skrev 2011-05-11 17:01:40 följande:

Innan: när jag startade IVF så sa någon som misslyckats att bidrottninggele var så dåligt ioch dumt så jag testade inte heller ...dock har jag svårt att få rätt tjocklek på slemhinnan och provade förra gången och hade den finaste slemhinnan, Mamma Gås och jag testade hon var ju gravid även om det blev MF långt senare så funkade det helt klart i det syfte vi tog det. Men alla kroppar reagerar olika...tror dock varken man ska lyssna på de som misslyckats eller de som tror de vet fakta.
    Jag ska testa det en gång till denna gången..funkar det inte så tror jag inte det är Apiforce fel utan mer min kropps fel....tror det kan ha varit det på hon som varnade mej i början av min IVF resa också faktiskt...de skriker fortfarande hur dåligt endel är som andra lyckats med så det är ju induviduellt

Kanske det funkar olika på olika kroppar som du skriver. Jag blev rädd att cykeln skulle störas av det men jag ska ta det i sommar om det inte går vägen nu.
  • Fjällsippan
    Fruttan2 skrev 2011-05-11 16:14:38 följande:
    Hej! Är bara inne snabbt och uppdaterar. Ett till mig, två till frysen blev det. Jag känner mig nöjd och glad med det! Nu - hämtning av dotter.
    Grattis till en i magen och 2 i frysen ! Vilket bra resultat!
  • Fjällsippan

Uppdaterar; det blir ÄP på måndag för mig.

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Snösport, 42år, IVF6 start i maj, bor Luleå går i Falun 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.
    Glenda Glad, 40 år, Malmö, Syskonförsök nr1(IVF2), spraystart 4/3
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 2
    Thuleslapper: IVF3 någon gång när jag känner mig redo (vecka 18-24), USÖ
    Eviglängtan, 39 år Skåne, (IVF3, syskon). Troligtvis i april
    Mia, 42, IVF2 runt 10 maj
    Riita, 40 år Uppsala, IVF1, FET2

***SPRAYAR***

Betty Boop, 38 år, 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Lumix, 40 år, syskonförsök på Shady Grove, bor i USA, FET ?, p-piller istället för spray.
    Boe, 38 år, Stockholm, CvL syskonförsök 1 (IVF 3) spaystart 5/5

***SPRUTAR***
    Hönan 38 år, Stockholm ICSI 2 , sprutstart 30/4, ÄP troligtvis v19
    Enya70, 40 år Uppsala (IVF9 på CFC i Köpenhamn) sprutstart 4/5, VUL 11/5, VUL 13 /5
    Inanna, 42 år, bor i Göteborg, ICSI 3 på IVF-kliniken, Sprutstart 12/5

***ÄP***
    Lenafena, 41, Åmål, ICSI 1 Carlanderska, sprutstart 29/4, ÄP 12/5
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF4, ÄP 11/5, ET 13/5
    Fjällsippan, 42 år, bor i Stockholm, syskonförsök nr 5 på CvL, sprutstart 4/5, ÄP 16/5 

***RUVARE OCH TESTDAG***

Underverket06, syskonförsök IVF 2 på CvL, ET 14/4, TD 30/4, bor i Hässelby.
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5
    Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 2, långa metoden, ET 2/5, TD 20/5. Stockholm
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, ÄP 6/5 + ET 8/5, TD 24/5
    Fruttan, 37 år, Stockholm, IVF Sophiahemmet. (Syskonförsök 2) ET 11/5, TD 25/5

***GRAVIDA***

Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg
    dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12

***FÖDDA***

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011

***Övrigt***

Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 44 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm)
    pp08, 40, hemmaförsök, kanske ny IVF(nr6) till våren
    Sushikatten 42, hemmaförsök ett tag framöver 
    Myrslok69, 41 år, avbrutet ivf vid vul = hemmaförsök!
    Hispan 39 år, hemmaförsök till i höst.  
  • Lenafena

Imorgon är det dags för äggplock och är inte så lite nervös för det, det är ju min första gång... Men spännande är det ju oxå :)

Skytten: ICSI är när man injicerar en spermie direkt i ägget.

Ha det så bra alla! Kram på er :)

• Inanna Li
    Skytten skrev 2011-05-11 17:24:40 följande:
    Inanna68: Tråkigt med mensen. Tack för din info! Vad är ICSI? Jag borde säkert veta det..

En ny fråga:
    Hur väljs vilket preparat man ska ta?

Ta hand om er och lycka till alla! 
    Tack, men det var tyvärr ingen jätteöverraskning. Vi har svårt att lyckas på egen hand med mina gamla ägg och sambons nedsatta spermakvalité. ICSI står för Intracytoplasmatisk spermieinjektion. Det kallas också IVF med mikroinjektion. När man som i vårt fall har manlig faktor med dålig spermakvalité i både antal och rörlighet får embryologerna "tvinga på" varje moget ägg med en enskild snygg spermie som de valt ut ur ejakulatet. En enda spermie som ser bra ut kan då räcka. Första gången fick vi 100 % befruktningsgrad, 13 ägg av 13 befruktade så det funkade jättebra. Andra gången blev dessvärre bara hälften av äggen befruktade.

Man väljer preparat efter äggstockarnas utseende och hormonprov som AMH-värdet. De flesta brukar få testa Gonal-F eller Puregon först. På äldre kvinnor kan Menopur funka bättre då äggen ofta får bättre kvalité.
  • Inanna Li
    Lenafena skrev 2011-05-11 18:38:22 följande:
    Imorgon är det dags för äggplock och är inte så lite nervös för det, det är ju min första gång... Men spännande är det ju oxå :)

Ha det så bra alla! Kram på er :)
    Lycka till imorgon. Jag förstår att det känns nervöst när du aldrig gjort det förut. Men det kommer gå bra! Hoppas på många ägg för dig! Kram!
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?