• Nu Syskon

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

mamman030 skrev 2012-04-27 06:05:13 följande:
    Önskar att jag hade kunnit skriva in mig under gravid, men igår på vul upptäcktes MA. Så nu går jag här o väntar på att kroppen ska fatta det. Vet inte om jag orkar göra fler försök. Just nu känns det som om jag skiter i allt som har med ivf o göra. Men jag har ju två ägg i frysen, o det är ju dumt att låta dom ligga kvar. Om jag använder dom så kan jag ju aldrig ångra att jag inte försökte i alla fall.

Neeej! Jag blir så ledsen för er skull, kramar till dig.
  • Nu Syskon
    germany skrev 2012-04-28 14:51:13 följande:
    Hej Tuvalina! Hoppas du mår bra och jag hoppas såååå att det blir ett glädjande besked du snart lägger ut både här och på din blogg. Vi väntar nog alla här med spänning och håller tummar och tår så de blir alldeles blå . Vi har pratat med Umeå ang ÄD, dock så är kön där 4 år....men om vi har egen donator så kortas kön av och hur mycket har jag inte fått svar på än. Vi har bara hunnit anmäla vårt intresse och ska bli kontaktad för vidare utredning för ÄD  (som jag hoppas inte ska dröja alltför länge). Om vi inte hittar egen donator här i Sverige så kommer vi inte att orka vänta i 4 år och vi lär då måsta söka oss utomlands där inga långa köer finns. Har inte forskat hur det fungerar med ev egen donator där, tex om jag skulle vilja och få använda en släktings eller väns ägg. Har heller inte fått något riktigt grepp om vilken klinik som skulle vara bäst, men kanske Finland, Lettland eller Danmark. Tänkte att när IVF-klinikerna ändå har stängt i sommar här i Sverige så kanske man orkar kollla upp allt lite mer seriöst och målmedvetet så att man har en hum om vart man vill vända sig när den dagen kommer. Jag gillar att ligga steget före i det mesta OM vi skulle lyckas få ett alldeles eget barn tillsammans med mina ägg och min mans spermier så tror jag att jag absolut kommer att lägga nästa mål (syskonförsök) med ÄD. Men i dessa 2 meningar så ligger jag alldeles för mycket före bara genom att skriva dom....För jag skulle vara enormt tacksam om vi får ett barn att älska och ta hand om här i livet.......Usch & fy, nu tycker jag lite synd om oss alla.... vad saknaden av något  man inte har kan göra sig påmind  och stundvis riva stora klösmärken i själen.....

Jag ställde lite lösa frågor kring ÄD i Umeå med egen donator, men det är några år sedan. De rekommenderar inte att man tar emot ägg från vänner eller släktingar utan man gör att korsbyte med ett annat par med egen donator i första hand. Då var kön ca ett halvår, jag vet inte riktigt när detta var men kanske i sluet på 2007 eller början på 2008.
  • Nu Syskon
    germany skrev 2012-04-28 18:01:12 följande:
    Ny syskon - Hej! Du har nog rätt i att de rekommenderar att man använder korsdonator, men som jag förstod det så har man rätt att använda sin egen donators ägg. Det där är nog för många ett svårt ställningstagande. Jag är inte så säker att jag har någon släkting som kan ställa upp (min yngsta syster som har 5 barn är 42 år....)  och mina kusiner är nog för gamla också. Det skulle däremot ha varit perfekt om jag hittade en donator bland mina vänners bekanta, ska vad tiden lider börja nysta och höra mig för lite försiktigt, om inte annat då som korsdonator. Väntetiden har varit kortare förut, men pga få som donerar ägg  så är det brist på ägg och därmed så är väntetiden som den är.  OM jag bara hade haft ägg och vetat om vad jag vet nu så skulle jag utan att tveka donera mina ägg....... Slemtorsk i din bralla - Det där låter ju alldeles lovande! Du har som jag förstått det hela testat väldigt tidigt och även nu på ruvardag 8 så är det kanske i tidigaste laget (även om det finns dom som plussar tydligt tidigt så finns det också dom som det inte alls syns på förrän närmare testdag). Så jag tror att ett riktigt plus är på gång för dig .

Åldersgränsen för att få donera är 36 år om jag inte kommer ihåg fel. Det kanske är annorlunda om din donator donerar till dig, jag vet inte.
  • Nu Syskon
    Lillstoran skrev 2012-04-28 19:45:49 följande:
    Förtydligande: jag uttryckte mig oklart. Vid ÄD i Sverige är endast tillåtet att befrukta det donerade ägget, med makens eller sambons spermier, enligt lagen om genetisk integritet. Detta för att lagstiftaren har velat säkerställa att i vart fall en av föräldrarna har genetisk anknytning till barnet. Har en arbetskompis som öppet berättat att hans bror har testikelcancer och inte kan få barn genom sina spermier. Jag vet inte om han kan tänka sig att ställa upp på att de får ta hans spermier. Enligt honom krävs samtal med psykolog, han ska s à t vara medveten om innebörden, samt att donatorn helst ska ha egna barn. Läste i en tråd på första sidan om en kvinna som hade egna barn och ville ställa upp på detta för sin svägerska eftersom hon mådde så dåligt. Den bror eller syster som går med på detta ställer ju upp. Själv är jag enda barnet så det är inte möjligt men detta är ju ett alternativ, om nu systern går med på detta.

Det är inte helt enkelt detta med ÄD med någon man känner. Tänk att din kompis som du donerat ägg till uppfostrar sitt (ditt) barn enlig helt andra värderingar än dina egna. Hur skulle du tänka, må, agera...?. Inte helt enkelt tror jag, det finns stora risker för framtida relation med den etn vännen eller släktingen. Personligen tror jag livet blir enklare med en okänd donator.
  • Nu Syskon
    pp08 skrev 2012-04-28 20:51:09 följande:
    Någon som vet vad är normal/ vanligt vid blödning efter MA/ cytotec? När ska man ringa eller fundera om blödningen räknas vara som den ska? Hade stora klumpar första dagen på kvällen o mycket ont. Lite Mildare dag 2, som mild mens dag 3, men dag 4 idag fick jag byta flera bindor inom loppet på en halvtimme. Lite lugnare nu men molvärk o ryggvärk. Men tror att det är normalt. Vad tror ni?

Jag vet inte riktigt, men när jag gjorde motsvarande blödde jag blöjvis under några timmar för sedan stanna av helt under några dagar och sedan började jag blöda igen som en riklig menstruation. Kan du inte ringa avdelningen på sjukhuset och fråga?
  • Nu Syskon

Zin, stort grattis. Jag säger som någon annan sa för nån vecka sedan att varje pluss i tråden gör att det känns som mina chanser ökar. Kram Z

• Nu Syskon
    Zinfandel skrev 2012-05-07 14:22:06 följande:
    Nähädu, det ska betydligt mer till för det!! Sån är inte jag Flört Jadu, den som det visste. Jag tror inte få nåt "klister". Däremot tror jag på hcg-sprutor, kortison och allmänt välmående, lite flummigt som må bra, skratta mycket (finns faktiskt studier som visat att det hjälper implantering!), frisk luft, mycket frukt & grönsaker, ingen hårdträning utan ta det lugnt, vila och njuta av det som växer i dig Solig CFC rådde mig att ta det väääldigt lugnt särkilt på transferdagen, inget bärande, ingen stress så hem efter och kryp upp i soffan och skratta till en bra film ikväll!!
    Grattis Viktoria, Jag tror precis som Zin på må bra faktorn, den gången jag blev gravid var jag lycklig efter ET och tog faktiskt en långpromenad från kliniken. kanke inte att rekommendera men jag gick och njöt av solen och trodde att denna gång skulle det gå vägen. Då jag för första gången också fått något till frysen. Jag tror det har vänt, nu är det din tur.
    Jag har hört om så många positiva saker IVF-saker idag så det bara måste vara en turdag
    En kollega på jobbet skall bli farfar, hans son har många IVF-försök bakom sig men är betydligt yngre än de flesta av oss. De väntar en liten i oktober.
    Underverket var är du
  • Nu Syskon
    germany skrev 2012-05-07 15:50:26 följande:
    En fråga till. Någon som vet hur man sparar vissa inlägg som man gärna vill ha att gå tilbaka till? Eller går det ej? Har ju läst så mycket intressant och det är så jobbigt att gå tillbaka i tråden hela tiden.
    Jag brukar kopiera in ett separat dokument, eller oadresserat e-mail som ligger som draft i min brevlåda. Där har jag en del gott och blandat som jag samlat på mig.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?