• Nu Syskon

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

germany skrev 2012-05-16 18:13:08 följande:
    Grattis Boombabymamman till ett mirakel! Måste kännas.... alldeles.... alldeles.... alldeles... helt underbart ändå? Zin -  Är helt grön vad det gäller autoimmuna sjukdomar och vad som räknas in i det. Allergi mot pälsdjur, lindrigare astma, hör det till det? Sedan om någon vet  gällande TSH / T4, kan jag kolla det fastän jag är mitt uppe i sprutande? Inte för att det hinns göra något åt värdet nu när IVF är så nära, men skönt att ha det kollat redan nu ändå, ifall att vi inte lyckas denna gång heller. Men då vet jag om jag behöver Levaxin sedan i sommar eller ej.

Jag skulle kolla mitt i sprutendet och sedan igen om det mot förmodan inte blir ett plus, så du vet om värdet påverkas av behandlingen för dig. Kanske någon annan redan svarat. Jag har inte läst klart än .
  • Nu Syskon
    Boombabymamman skrev 2012-05-16 21:59:20 följande:
    Tack alla! Nja, jag är nog inte i "känns underbart"-fasen riktigt än, mest "känns overkligt". Men jag minns samma sak från när jag var gravid med sonen, som vi också fick kämpa för. När man till slut får som man vill så är det inte säkert att man blir jätteglad. Snarare var det som att en viss sorg dröjde sig kvar, och omvandlades till "jag tänker inte ta ut nån glädje i förskott". Men det är precis det man ska göra ju. Ta ut den glädje som finns at ta ut. Lycka till med ert kämpande. Det kan hända plötsligare  än ni tror. För min egen del tycker jag det var så IRONISKT att det tog sig precis den månaden då jag faktiskt längtade efter att mensen skulle komma (så att vi kunde boka in ett FET).

Grattis, jag förstår precis hur du känner, så kände jag också med dottern. Ingen oro direkt, men jag kunde inte ta ut något i förskott. Jag köpte inte en pryl förrän efter UL i vecka 32. Då köpte jag en liten byxa och tröja. Vagnen fick vi köpa visningsexet i affären, ville inte beställa någon vagn flera månader i förväg.
  • Nu Syskon

Grattis underverket, är såååå glad för din skull. Lillastoran håller tummarna förr att allt är som det ska.

• Nu Syskon

Nu kanske jag sticker ut hakan, men ibland så handlar det om att bida sin tid. Om man har fått bra resultat med en viss metod med flera ägg med toppresultat så kanske det bara handlar om att vänta in rätt cykel. Själv fick jag dottern efter tre försök med samma metod, korta metoden Menopur 375 och Orgalutran. Jag har med samma metod fått blandade resultat från tre befruktade ägg till tio från 1 toppembron till 4. 1 fullgången graviditet, 1 ma,1 missfall och 8 ruvningar med blödningsstart på dag 10-11. Vad jag vill säga med detta är att det faktiskt kan vara rätt metod trots minus på stickan men andra faktorer som gör att det inte lyckas just denna gång. Jag har efter dottern provat lite av varje som komplement, Ludmillas kur, Trombyl, Prednisolon, Inofert, Bidrottninggel, D vitamin, Fiskolja plus att jag gett mannen zink ,magnesium, Argiplex, Carnitin allt i lite olika komibnationer och över tid inget har gjort någon som helst skillnad för resultatet. Det har blivit bättre och sämre resultat med och utan alla kost tillskott. Möjligen gjorde Ludmillas kur nytta efter denna fick jag plus men ingen fullgången graviditet. Varför säger jag detta; för att jag tror att det kanske finns fler än mig här som känner viss stress över; vad skall jag prova härnäst för att maximera mina chanser att lyckas, och det kanske inte är det som behövs utan "bara" några försök till. Tyvärr har man inte en aning. Ha inte dåligt samvet och känn stress över att du inte vet vad du ska ta dig till. Strategin för dig kanske är att fortsätta i samma spår. Vi är alla olika.

• Nu Syskon

Ahhh Finafina vad det går emot just nu. Jag har inga råd att ge men skickar styrkekramar till dig.

• Nu Syskon

Kul att många uppskattade mitt inlägg.
    Själv fick jag mens igår kväll och börjar spruta menopur imorrn. Jag antar VUL på ti nästa vecka och ÄP på fredag eller måndag den 4/6.

• Nu Syskon
    Lillstoran skrev 2012-05-21 10:55:54 följande:
    Nedan från Huddinges hemsida innebär att 36 procent (av totalt 1 200 utförda behandlingar per år) resulterat i födda barn. Det är höga siffror tycker jag. Drygt en tredjedel får barn efter IVF-behandling. Jag anar att det är få privata kliniker som visar högre siffror födda barn. Då har de inte beaktat ålder eller antalet försök utan bara tagit ett snitt rakt över. Sofiahemmet hade 40 procent respektive 37 procent graviditet men det som är väsentligt är hur många barn som föds, inte hur stor procent graviditeter som uppnås eftersom de förlorar många på vägen.    Visste du att...
    ... det under 2010 var 432 barn som föddes efter behandling på Fertilitetsenheten, Karolinska Universitetssjukhuset? En gåta om resultatet styrs av vilken läkare som genomför behandlingen, vilken klinik som gör den eller om det helt enkelt tillstörsta delen beror på individen eller om det är en kombination av alltsammans. 

Svårt att säga men jag tror dessutom att embryologerna har rätt stor del i framgången, särskilt vid ICSI.
  • Nu Syskon
    germany skrev 2012-05-21 20:30:49 följande:
    Lyckades tydlligen med orgalutran-sprutan sticka i ett blodkärl....Fnns det risk att sprutan då inte gett full effekt eller behöver jag inte vara orolig? Någon som har "lyckats" med detta men där det ändå har gått bra vid ÄP? Grejen var att när jag innan injektionen drog  tillbaka kolven så kom inget blod utan det blev när allt var injicerat & jag drog ut sprutan.

Jag tror inte det är någon fara. Jag brukar ofta få blödningar av just Orgalutran med mycket blåmärken som följd.
  • Nu Syskon

SUnseed passa på att kör Ludmillas efterbehandling när du kört din antibiotika kur.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?