Vi 4 skrev 2012-02-11 23:58:13 följande:
Fundering nr 1, ska jag försöka köra så snabbt som möjligt (m hänsyn till åldern, 40,5) eller vänta några månader, försöka få balans på min kropp med akupunktur, träning och ev binjureutmattningsbehandling först (har ju utmattningsdepression mm), och i så fall prova i slutet av våren ist. Har ju inte heller fått svar på mf-proverna än.
2, ska jag försöka få prova korta protokollet nästa gång? Körde ju långa och fick 11 folliklar, 7 ägg, men bara 4 befruktades och alla delade sig dåligt =dålig kvalitet? Kan kvaliteten ev bli bättre om jag byter metod...och kanske slipper jag den bedrövliga huvudvärken om jag slipper sprejen.
3, ska jag outa för läkaren att jag har utmattningsdepr, fibromyalgi mm och hoppas att hon kan hjälpa till med funderingar på behandling/mediciner/ev provtagning osv eller är det bättre att hålla tyst och inte riskera att bli tex nekad kommande försök...Lutar åt det senare eftersom hon verkar köra på en linje och inte verkar vlija ha något "krångel"
4, mest fråga till mig själv, men ska jag prova att byta klinik, fertilitetscentrum ser ju ut att ha bra statistik, men jag tyckte det var obehagligt att de undanhöll info. Hon har ju samarbete med 3 st, fertcentrum Gbg, CvL och Falun.
5, vad ska jag mer tänka på inför det korta besöket...
Här kommer lite svar, hoppas det inte är för sent!
1) Om du har bra värden i övrigt och inte fått helt kassa ägg skulle jag vänta och låta kroppen komma i balans för annars tror jag inte den är motaglig för att bli gravid. Dock är det viktigt att inte tappa för mycket tid när man fyllt 40 för äggkvaliteten försämras rasande fort.
2) Prova absolut korta metoden om du har mått dåligt av sprayen. Min egen erfarenhet är att antal ägg och kvalitet varit i princip lika med båda metoderna. Men man spar så ju flera veckor i tid när man slipper sprayet och det är mycket värt i vår åldersgrupp......
3) Skulle inte ta upp detta med risk för att det bara gör läkarna neggo till att göra behandling. Försök att lfixa denna biten på egen hand...
4) Om du känner för att byta klinik kan det absolut vara ett alternativ. Olika kliniker är olika öppna för att testa nya sätt och nya mediciner. Om du orkar så byt klinik.
Lycka till! Kram kram