• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Boe: kom på att jag måste fråga om du vet med dig att du gjorde något annorlunda när du blev gravid med lilla tjejen? Vet inte hur många försök du gjorde, men ändå ...

Ni andra som lyckats få avsevärt mkt bättre resultat än annars någon gång (även om det kanske inte gått hela vägen till frisk bebbe), kan inte ni berätta vad ni tror det beror på, om ni ändrade något särskilt?

Zin - det är väl inte så att du för någon statistik över detta? Skulle ju inte förvåna mig ...

Själv fick jag många fler äggblåsor o ägg den här gången. Hade höjt min levaxindos, tränat o ätit bättre, mådde nog bättre generellt. Annars inget nytt, tror mest på slumpen i det här fallet.

• Ypke
    Soligor skrev 2012-05-23 09:55:08 följande:
    Victoria71; jag fick i stort samma resultat IVF 1 och IVF 2 beträffande antal ägg vid ÄP, antal befruktade samt antal till frysen men den stora skillnaden var att jag med ET från IVF 2 blev gravid. Började mellan behandlingarna med Levaxin, gå till en kinesiolog samt att jag skippade alkohol några veckor före behandlingsstart i sept. Om nåt av detta gjorde skillnaden eller ej har jag ingen aning om men Levaxin kommer jag iaf fortsätta med framöver. Grattis Boe!!!
    Tack Soligor! Så snart jag får tid ska jag börja göra en liten lista, faktiskt ...
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2012-05-23 09:58:32 följande:
    Boe - Strålande nyheter! Enormt stort grattis till din lilla flicka BabySkålSolig! Kram Hjärta
    Hej Inanna! Hoppas du mår bra! Jag tänkte samla in info om vad folk i tråden ev. gjort annorlunda när det gått bra (eller förhållandevis bra) för dem i IVF-träsket. Vad säger du?

Och Slemmis, som också har en bebbe i maggen - har du något att bidra med som du känner att du gjorde annorlunda?  
  • Ypke
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-05-23 11:15:55 följande:
    ......jag höll mig sysselsatt.. det är nog det primära faktiskt. Första försöket gick jag ju i skolan.. hade föreläsning 1-2 dagar/vecka och hade det ganska slött....

Inför andra försöket nu då så har jag praktik, jobbar heltid, går uppt tiiiiiiidigt på morgonen (4.30 senast) men går också o lägger mig tidigt.. (runt 20-20.30) jag gick ner en del i vikt inför..men är ju ändå överviktig med ett BMI straxt under 35 alltså gränsfall...

Sen mådde jag SKIT under behandlingen...på något vis var jag mer mottaglig för hormonerna tror jag...

Efter insättningen så tog jag det LUGNT... jag åt gott.. massor av glass som jag älskar, godis... jag unnade mig allt det jag dragit ned på för att gå ner i vikt... jag rörde väldigt lite på mig...inga långa promenader med hunden men det var främst för att hon var sjuk i samma veva... men jag är ju ingen människa som tränar eller så någon större skillnad vet jag inte om det var egentligen.

Tror det hade att göra med som någon skrivit tidigare att det var rätt cykel.. det var rätt tid att bli gravid...
    Tack Slemmis, antecknar!
  • Ypke
    Soligor skrev 2012-05-23 11:28:45 följande:
    Vi4; Ja just ja! Binjureutmattningen Om du bara visste hur roligt mina kompisar har åt det faktum att jag går till en kinesiolog Menar du kortisoL eller kortisoN? Oavsett vilket misstänker jag likaså att du då behöver träffa väldigt rätt läkare, som är inne i tänket. Sannolikt ingen primärvårdsläkare
    Men varför, Soligor, varför är det så kontroversiellt? Tycker jag har läst mycket som känns väldigt logiskt om kortisoL och binjurar och påverkan på kroppen på många sätt, däribland fertilitet.
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2012-05-23 12:50:44 följande:
    Tack! Jag mår hyfsat bra. Det känns bara väldigt tungt i värmen! Blir lätt yr om jag inte dricker ordentligt och jag har värk i fogarna.

Jag har bara gjort "vanlig" ICSI utan några extra mediciner före, under eller efter behandlingen. Gjort kort behandling 4 gånger, använt Gonal-F i styrkorna 225-337,5 IE och progesteron fram till TD.  Denna sista gång som jag lyckades åt jag i och för sig Inofolic och Inofolic plus i ca 2 veckor från sprutstart till ÄP men vet inte om så kort tid kunnat påverka något!
    Tack Inanna! Roligt att höra att du mår bra. Och vem mår bra när vädret slår om från 10 till 25 grader på några dagar ...
  • Ypke

Kan fortfarande inte kopiera och klistar in listan - någon som vet vad man gör för fel när radbrytningar försvinner? Flytta mig gärna till de misslyckade gamla tanternas eviga väntrum.

• Ypke

Tack Zin. Nej, är på en helt vanlig hederlig dator som jag kunnat kopiera och klistra in ifrån förut.

• Ypke

Hejja dig, Bengalen! Fantastiskt kämpat med medicinerna. Stort lycka till nu!

Jag har oxå hört det där med magnesium o pirr i benen.

• Ypke
    Lillstoran skrev 2012-05-24 12:04:37 följande:
    Imorgon och besked på eftermiddagen redan, men jag är gravid. Vill bara ha det bekräftat genom ett blodprov eftersom jag haft blödning. Utan blödningen hade jag bara avvaktat VUL i v. 7. Positivt test både igår kväll och i förgår kväll. Så nu blir det VUL om ett par veckor om inga blödningar dessförinnan.

Om allt är som det ska kan man se hjärtslag i v. 7 (som sist).

Det är inte antalet ägg man får ut som avgör, på Huddinge på ÄP sa läkaren att hon haft patienter som fått 20 ägg och inget varit bra (!). Däremot 40 år med högt AMH är chansen större att hitta bra ägg även om man får ut få. Så indirekt har AMH värdet betydelse även om folk säger att det inte har det.    
    Åååååhhhhhh Lillstora ... Gud så roligt! Önskar stort lycka till!
    Detta din första IVF, väl? Kanske ingen idé att jag frågar vad du 'gjorde annorlunda' då, vad du själv tror kan ha bidragit till succén - eller? 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?