IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
stort lycka till med din nya IVF-omgång! Gör du något annorlunda den här gången? Hurkänns det och hur mår du?
Varsågod, Raffebo - var det ok att jag behöll Kattenizze också? Så att folk hänger med på att det är du ...
***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
Hej Alla!
Nu har vi också fått det där beskedet som så många av er talat om: att vår klinik inte tycker det är värt att vi gör fler behandlingar. Efter 4 ICSI sedan förra sensommaren med gravidresultat noll och intet och inget till frysen, säger de att våra chanser nu är väldigt små. Jag väntar på svar på ett brev jag skrivt om hur de kan veta det, hur kan det vara så när jag svarat hyfsat bra på behandlingarna, fått ut ett gäng ägg varje gång, alltid fått ett par-tre stycken befruktade och alltid fått tillbaka ett embryo som sätt fint ut. En gång tom en blastocyst. Men, hursomhelst, vi har stort förtroende för vår läkare och även om chanserna vore lite större än hennes bedömning, så är de hursomhelst ganska små och jag har hela tiden tänkt att hur ska vi kunna sätta en ände på detta? Hur vet man när man ska sluta, kommer vi att kunna fatta ett sådant beslut? Och vad gör man sen?
Och då säger vår läkare att om hon vore som vi så skulle hon lägga pengarna på äggdonation istället. Och mitt i virrvarret där vi satt med det chockartade beskedet att de kunde tänka sig en IVF till men inte mer, så kändes det som att det tändes ett litet ljus. Jag trodde inte ÄD var möjligt för oss eftersom jag inte bara är gammal utan min sambo har dåliga simmare också. Men det är det! Och nu har vi gråtit och sörjt och allt har varit uppochned, men i detta så finns det alltså nytt hopp. Och jag ville bara säga det till er ... Och jag vet att man inte vill höra detta när man är mitt uppe i IVF:er, men några av er kanske vet lika lite om det som jag, och det är ju synd, man kan ha med sig det i bakhuvudet i alla fall. Vår läkare säger att våra chanser är 50-55 % per försök vid ÄD, och om jag inte fattat fel så får man ersättning från Försäkringskassan om man (är äldre och inte kan komma fram i kön i Sverige inom rimlig tid och inte har barn sedan tidigare) gör det utomlands (i ett land med samma lagar kring detta som Sverige, vilket i nuläget är Finland och Island).
Hoppas jag inte trampar någon på tårna. Tycker så mycket om er här inne och den här tråden och vill dela med mig av detta som ändå känns som en ljusning för oss. Jag berättar gärna mer om vad jag tagit reda på de senaste veckorna, men kanske detta inte är rätt forum ... Ni får bestämma. Det går bra att inboxa mig också.
Kram till er alla! Vi4: LYCKA TILL PÅ ÄP idag!!
Tuva, Anne, en sån fin artikel!! Du är en riktigt riktigt stor kämpe. Önskar SÅ att det blir en bäbis till!
Hej MrsQ: Var i Sverige finns du? Lättare att tipsa då. Jag har gått på Carlanderska fertilitetscentrum i Göteborg och tycker de är suveräna. En Ivf kostar runt 30000 pix, men har med sin arbetsgivares medgivande kan man få betala med sin bruttolön och sänker då kostnaden med den skattesats man har.
Lycka till!
Anne, får inte till det med meddelanden på din blogg, men vill säga att inboxa mig om ÄD om du vill!!
Hej! BEHÖVER ER HJÄLP!!
Som många av er vet går vi i ÄD-tankar eftersom vår läkare räknat ut oss efter 4 misslyckade ICSI. Mitt AMH-värde var 0,8 i augusti förra året, och trots högsta doserna på stimuleringshormonerna, har vi bara fått ett fint embryo varje gång, med utebliven graviditet som följd. Eventuellt kan vår klinik tänka sig ett försök till, så för att utröna om det är värt det i väntan på vår ÄD, frågade jag om man kanske kunde ta ett AMH till för att få svart på vitt på det vår läkare säger, att det med största sannolikhet har sjunkit ganska mycket. Var på kliniken i ett annat ärende idag och frågade om jag kunde få resultatet på det, så att jag är förberedd när läkaren ringer mig imorgon för att diskutera. Och - vet ni vad jag hade? 1,5!!!! Har hört att det inte kan stiga och att det i princip inte kan mätas fel. Samtidigt som jag sett här i tråden att det varierat. Snälla, ge mig lite kött på benen om vad som kan ha hänt ...
Jag har liksom förlikats med tanken på att mina ägg är gamla, och ÄD känns som ett hemskt bra alternativ då, där chanserna är stora till ett barn. Men att behöva ifrågasätta huruvida de faktiskt är gamla nu känns jättejobbigt, jag vet inte hur jag ska tänka! Kanske AMH bara är en siffra, vi har ju trots allt inte blivit gravida trots högsta doserna. Å andra sidan har stimuleringen alltid blivit bra och det har alltid blivit embryon.
Jag är hemskt villrådig.