• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • Fahlvik

pp08: Det blir så verkligt när du beskriver det! Hoppas på att få se minst ett embryo, två är bonus!

Jag hade en blödning med min dotter, i 2-3:e månaden. Det var på natten och först kom en del vätska ut och jag vaknade av att jag kände det komma. Visste att det inte var urin men tänkte att det är inte mycket att göra ändå så jag gick och lade mig. 10 min. senare kom det blod också, det var inte mycket men det forsade ut, allt på en gång. Ringde till akuten och de sa att jag får komma in och förvarnade att det kan vara missfall och då kan det strax börja göra ont. Väl på sjukhuset fick jag se min dotter föf första gången och allt var o.k! Den unga sköterskan var så snorkig och nonchalant så jag fick inga svar på vad som hänt egentligen. Hon verkade tro att vi var där för skojs skull.
    Men på mvc såg man en tom ficka där ett till embryo kunde legat i en liten hinnsäck men tillbakabildats.

• Fjällsippan

Vi funderar på om och i så fall hur vi ska gå vidare. Eventuellt kommer vi att byta klinik. Vi är väldigt nöjda med Falun då de gav oss vår son, men nu vill vi ha en klinik som ligger i Stockholmsområdet. Står och väger mellan Carl von Linné i Uppsala eller St Göran IVF-klinik. Några som har erfarenheter av dessa kliniker och deras inställning till 42+?

Hjärta

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4, bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***

***ÄP***
    pp08, IVF4 (syskon IVF1), ÄP 8/11

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, Testdag 15/11, bor i Göteborg

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• pp08

uppdaterar, har testdag 18d efter ÄP men tycker det känns för långt, brukar ha korta menscykler så jag testar nog mellan omkring RD14.

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    Turlid, IVF nr1, FET ca v45 Huddinge, bor i Norrtälje (nära Stockholm)
    Inanna,  42 år, bor i Göteborg, inväntar MA och nytt försök (antingen FET eller IVF/ICSI 2)
    Sushikatten: 42 år , bor i GBG, inväntar ett nytt ET i januari.
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4, bor i Stockholm

***SPRAYAR***
    ChippiChoppi, syskonförsök IVF nr2, S:t Göran, bor i Täby (nära Stockholm)

***SPRUTAR***

***ÄP***

***ET***

***FET***

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Underverket, IVF nr3, ET 2/10, TD 18/10???, bor i Hässelby
    Eviglängtan IVF, ET 25/10, TD 10/11, 39 år, bor i Skåne
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, ÄP 25/10, Testdag 15/11, bor i Göteborg
    pp08, syskonförsök (1a syskonIVF, 4eIVF), ÄP 8/11, TD 26/11, Stockholm

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    dallas, 37 år, inväntar syskonförsök till våren, bor strax söder om Göteborg

• turlid70

Testade imorse och fick fet minus tyvärr, med största sannolikhet är det min PMS jag känner. Hoppas att mensen kommer snarast möjligt, har en del mensvärk just nu, med det är ett par dagar kvar dit.

• turlid70
    Fahlvik skrev 2010-11-12 21:08:11 följande:
    pp08: Det blir så verkligt när du beskriver det! Hoppas på att få se minst ett embryo, två är bonus!

Jag hade en blödning med min dotter, i 2-3:e månaden. Det var på natten och först kom en del vätska ut och jag vaknade av att jag kände det komma. Visste att det inte var urin men tänkte att det är inte mycket att göra ändå så jag gick och lade mig. 10 min. senare kom det blod också, det var inte mycket men det forsade ut, allt på en gång. Ringde till akuten och de sa att jag får komma in och förvarnade att det kan vara missfall och då kan det strax börja göra ont. Väl på sjukhuset fick jag se min dotter föf första gången och allt var o.k! Den unga sköterskan var så snorkig och nonchalant så jag fick inga svar på vad som hänt egentligen. Hon verkade tro att vi var där för skojs skull.
    Men på mvc såg man en tom ficka där ett till embryo kunde legat i en liten hinnsäck men tillbakabildats.
    Vilken upplevelse, skönt att det slutade så lyckligt, fick du tillbaka två embryon då också? Nu finns det ju chans för två också och hoppas att det slutar lika lyckligt för båda i så fall. Spännande följa din utveckling, håll oss uppdaterade.
  • underverket 06

Turlid70: Va tråkigt att mensen kom. Fick mens igår. Det är samma visa varje år. Jag tror varje månad att jag kanske är gravid, står inte bröstvårtorna upp väldigt mycket, mår jag inte lite illa etc?? Chansen är ju minimal att jag skulle blir gravid på vanlig vis. Har inte varit gravid på naturlig väg sedan aug 2006 o då slutade det hela i utomkvedeshavanskap. Vi ska till CvL, vår kliniki, på tors för samtal o då får vi väl domen. Är det lönt att göra ett IVF til eller ska vi köra på ÄD? Ska till gyn o lämna prover på mån för att kolla upp hormoner etc. Det skulle ske på cykeldag 2-4. Jag känner mer o mer att ÄD är det enda vettiga för oss, om nu inte läkaren på tors skulle säga att vi har jättestora chanser att lyckas med IVF. Det lär han dock inte göra med tanke på det dåliga resultaten med senaste IVF, med bara ett halvdåligt befruktat ägg. Min längtan efter ett andra barn o ett syskon till vår son är så enorma stark att det inte spelar någon roll om det inte är miss genetiska barn, även om jag naturligtvis helst hade velat ha ett barn med mina ägg.

Fjällsippan; Jag varmt rekommendera CvL. De är jätteproffsiga. Jag var lite inne på Falun förut, men nu tror jag det mer lutar åt ÄD för oss. Har jag så få o skruttiga befruktade ägg lär de ju inte göra långtidsodling iallfall o det var isåfall därför jag tänkte mig Falun.

• Fahlvik
    turlid70 skrev 2010-11-13 09:20:44 följande:
    Vilken upplevelse, skönt att det slutade så lyckligt, fick du tillbaka två embryon då också? Nu finns det ju chans för två också och hoppas att det slutar lika lyckligt för båda i så fall. Spännande följa din utveckling, håll oss uppdaterade.
    Den gången var det på naturlig väg (första försöket) så jag hade ingen aning att det kunde varit två, ens. Trodde därmed att det var missfall på den enda bebisen. Det var ett mycket spänt dygn medan jag väntade på ev. missfall...
  • pp08

Fahlvik: jag glömde svara din fråga ang.antal celler. Du skrev att dina ägg hade 4 resp. 5 celler. Jag antar att det är efter 2 dagars odling. Det är jättebra, 4 är optimalt efter dagar; men 5 betyder att den är lite piggare och en cell har hunnit dela sig igen, oftast följar de andra snart efter.

Min dotter var ett embryo på 4 celler som blev 5 celler precis vid ET när "hon" låg under mikroskopen

Jag fick nu et 4celligt och ett 7celligt, det ena är optimalt, det andra kan ju vara väldigt pigg /positivt eller för pigg-snabb/negativt. Vi får se.

Jag tror på "pigga" embryo/befruktade ägg eftersom jag blev gravid med mitt 5 celliga men aldrig med optimala 4 celliga ägg (2xIVF, 1xFET)

• Fjällsippan

underverket 06: tack för rekommendationerna av CvL. Men jag undrar just om de "godkänner" mig som är över 42 - när jag läser på deras hemsida så låter det som att de är ganska restriktiva när det gäller åldern. Nåväl, min hemortsläkare arbetar både åt CvL och Falun så jag tror att jag låter honom ta diskussionen med CvL. 

Någon annan här som går på CvL eller St Göran? Som jag har förstått det så är St Göran inte lika hårda när det gäller åldern....? 

Fahlvik: jag tror att jag har grattat redan, men om inte: jättegrattis!!! {#emotions_dlg.flower}

• Skruttefia

Fjällsippan - Jag går på S:t Göran. Jag fyller 44 om lite drygt två månader

Jag skickade in mina gamla journaler från SOphiahemme, där jag gjorde en IVF där för 2,5 år sedan som resulterade i lillasyster efter ett lyckat FET.  Eftersom jag passerat den magiska 43-årsgränsen ville SH inte ta i mig med tång, men S:t Göran var positivt inställda till att kolla förutsättningarna.

Jag skickade in mina journaler + tog ett AMH prov som visade OK värden. Därefter kompletterade jag med sköldkörtelprover + VUL; sedan fick jag klartecken. Jag var alltså 43,5 i juni när jag fick OK. Har gjort en IVF i höst som resulterade i två fina embryon tillbaks, men tyvärr minus. Gör nu min andra IVF på S:T Göran och sprutar för 4:e dagen idag.

KRam o lycka till!

♀ jan-06 & ♀ jun-09
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?