• Cathie

BF våren 2011 i närheten av Malmö

Hej,

Någon som har bf under våren 2011 och som bor i närheten av Malmö?

Själv har jag bf den 18 april och bor i Skurup, men är född och uppvuxen i Malmö.

• Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö
  • Smilla
    Miss Olsen skrev 2010-09-20 13:36:20 följande:
    Ja precis. Ett vaginalt ultraljud som kan göras tidigt. Men vilka dumhuven! Jag har ringt dit för att jag gått hos en barnmorska där när jag bodde i Malmö men hon målade ut mig som dum i huvet för att jag ville göra ett VUL. Hon såg ingen mening i det och tyckte det var synd att "alla unga" nu för tiden bara går runt och oroar sig! Hon verkade inte alls förstående över att det kan kännas skönare att se hjärtslagen, utan att man för den sakens skulle går runt och oroar sig... Ibland blir man trött.
    Men jag får väl ta det som en kvinna! Cool
    Jag var också väldigt nervös och ville ha ett tidigt ultraljud så jag förstår hur du känner. När man väl sett att allt ser bra ut kan man ju verkligen andas ut lite. Givetvis vill man ju inte springa på mottagningen i tid och otid men det är lång tid att vänta till v 18 om man går hos vanliga mödravården.

Allt är säkert bra så oroa dig inte! Annars får du testa att ringa runt till andra som kan göra ultraljud såsom där YeahCarro var.
  • SuzR
    Ja precis. Ett vaginalt ultraljud som kan göras tidigt. Men vilka dumhuven! Jag har ringt dit för att jag gått hos en barnmorska där när jag bodde i Malmö men hon målade ut mig som dum i huvet för att jag ville göra ett VUL. Hon såg ingen mening i det och tyckte det var synd att "alla unga" nu för tiden bara går runt och oroar sig! Hon verkade inte alls förstående över att det kan kännas skönare att se hjärtslagen, utan att man för den sakens skulle går runt och oroar sig... Ibland blir man trött.
    men oj! vad konstigt. Detta plus en del andra prov och tester  'ingick' i första besöket. Klart man vill se det lilla livet! Och det vill väk barnmorskan med?!?
  • Peecock
    Vilken tomte! Jag fick i princip samma bemötande på min MVC, därför vände jag mig till Emma Ultraljudsklinik. Bokar tid på nätet sen är det bara att dyka upp på utsatt tid. Jag betalade 1000:- för mitt tidiga ultraljud och det var det helt klart värt för att få se ett hjärta slå. Och jag är inte inskriven där och så...men när man bokar så får man inloggning och sådär.
  • abbi

Oj vad ni har skrivit! :)

Smilla: jag sjöng i kyrkokören också! ;) och jag gick på Rosentorpskolan precis som yeahcarro skrev! Bodde på fågelgatorna! S T I N À heter jag! Hihi

Jag går också på Capio Citykliniken, har varit där en gång bar på VUL! Ska inte på inskrivning förän i vecka 15!
    Idag är det vecka 12!!!!!

• SuzR
    abbi skrev 2010-09-20 15:34:19 följande:
    Oj vad ni har skrivit! :)

Smilla: jag sjöng i kyrkokören också! ;) och jag gick på Rosentorpskolan precis som yeahcarro skrev! Bodde på fågelgatorna! S T I N À heter jag! Hihi

Jag går också på Capio Citykliniken, har varit där en gång bar på VUL! Ska inte på inskrivning förän i vecka 15!
    Idag är det vecka 12!!!!!
    ååhh vecka 12 coolt. Asså min mage..är så svullen och idag har jag ett 'tummy tucking anf hip tucking' linne och fan vad det sitter åt! Önskar det kunde synas på riktigt istället för att bara vara svullen...
    jag vet varken ut eller in, enligt alla grav kalenderar har jag nu gått in i vecka 10 (med bf datum 24 april som dokorn sa) men enligt doktorn förra veckan var jag bara i typ v 8+4 eller om hon sa  7+4...jaja jag får fråga igen när jag ska på inskrivning om en vecka...
  • Smilla

@abbi: Jag bodde också på fågelgatorna  =) Fast dock tror jag att jag bodde på fågelgatorna ovanför dig om jag har gissat rätt vem du är. Äh, jag får väl skippa min anonymitet här  =) Sara heter jag iaf.  

Min inskrivning är också i v 15 så jag ska dit v 41 för det. Vi kanske ses  =)  Men innan dess är det Nupp-test och första VUL-undersökningen gjordes ju för 2 veckor sedan. 

Min mage har också svullnat en del. Vi har tagit foto av magen lite då och då för att kunna spara i pyrets lilla bok. Glöm inte bort att ta foto förresten! Det är kul att ha i efterhand.  

SuzR: Men den räkningen stämmer väl? Om läkaren sa 8+4 i förra veckan då var du ju i graviditetsvecka 9. Nu är du i graviditetsvecka 10 men "utvecklingsvecka" 9+X.

• abbi
    SuzR skrev 2010-09-20 15:42:45 följande:
    ååhh vecka 12 coolt. Asså min mage..är så svullen och idag har jag ett 'tummy tucking anf hip tucking' linne och fan vad det sitter åt! Önskar det kunde synas på riktigt istället för att bara vara svullen...
    jag vet varken ut eller in, enligt alla grav kalenderar har jag nu gått in i vecka 10 (med bf datum 24 april som dokorn sa) men enligt doktorn förra veckan var jag bara i typ v 8+4 eller om hon sa  7+4...jaja jag får fråga igen när jag ska på inskrivning om en vecka...
    Mm coolt med vecka 12, men vill bara att det ska bli 12+ eller ngt för då är man verkligen över gränsen! :)
    Min mage var också sjukt svullen, men nu de senaste 1,5 veckorna har den gått tillbaka till normal.. Känner mig nästan lite smal, hahaha! :)
    Jag blir inte heller klok på mitt BF. Enligt VUL var jag i vecka 9+2 när jag var där och enligt FL är det BF 10 April. Men enligt bm var det 7 April.. Hmm antingen har hon sagt fel..eller så är jag snurrig!
  • Smilla

Man kommer bli flyttad fram och tillbaka flera gånger med BF. På FL kan de ju inte räkna ut exakt när själva befruktningen skedde. Antingen går de efter senaste mens eller ägglossning. Men efter ägglossningen kan det ta olika lång tid för ägget att fastna. Dessutom kanske man inte har ägglossning exakt när FL beräknar den.

Hos Capio senast fick jag 2 olika datum. 5 april och 11 april. Enligt deras snurra har jag BF 5 april och enligt storleksmätning vid VUL den 11 april. Slutligt BF får vi vid senare mätning.

• abbi
    Smilla skrev 2010-09-20 16:35:30 följande:
    @abbi: Jag bodde också på fågelgatorna  =) Fast dock tror jag att jag bodde på fågelgatorna ovanför dig om jag har gissat rätt vem du är. Äh, jag får väl skippa min anonymitet här  =) Sara heter jag iaf.  

Min inskrivning är också i v 15 så jag ska dit v 41 för det. Vi kanske ses  =)  Men innan dess är det Nupp-test och första VUL-undersökningen gjordes ju för 2 veckor sedan. 

Min mage har också svullnat en del. Vi har tagit foto av magen lite då och då för att kunna spara i pyrets lilla bok. Glöm inte bort att ta foto förresten! Det är kul att ha i efterhand.  

SuzR: Men den räkningen stämmer väl? Om läkaren sa 8+4 i förra veckan då var du ju i graviditetsvecka 9. Nu är du i graviditetsvecka 10 men "utvecklingsvecka" 9+X.
    Jaa men då vet jag vem du är också! Du hade långt fint hår :) ?
    Jag skippade också min anonymitet...hihi!

Ja jag ska ju också dit vecka 41 på inskrivning, och KUB test (nupp) gör jag den 4 okt, så om en vecka är det dags för blodprov! :) Vilken barnmorska ska du till?
    Var även på VUL för cirka 3 veckor sen!
  • abbi
    Smilla skrev 2010-09-20 16:47:54 följande:
    Man kommer bli flyttad fram och tillbaka flera gånger med BF. På FL kan de ju inte räkna ut exakt när själva befruktningen skedde. Antingen går de efter senaste mens eller ägglossning. Men efter ägglossningen kan det ta olika lång tid för ägget att fastna. Dessutom kanske man inte har ägglossning exakt när FL beräknar den.

Hos Capio senast fick jag 2 olika datum. 5 april och 11 april. Enligt deras snurra har jag BF 5 april och enligt storleksmätning vid VUL den 11 april. Slutligt BF får vi vid senare mätning.
    Ja jag säger att någon gång i början av April är den beräknad..:)
    Åh jag längtar till den 4 okt. UL igen och då får man se bebben! Den har nog vuxit mycket på de veckorna man såg den senast! :)
Svar på tråden BF våren 2011 i närheten av Malmö