• Lulis7

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson1 skrev 2011-07-19 06:35:55 följande:
    Speck: Verkligen händelserik dag! Jag är imponerad över de som bakar, själv orkar jag aldrig o får lite dåligt samvete för jag vet hur mycket maken gillar det. Men man kan inte få allt
    Jo det är som du säger, miljontals andra klarar av det här så varför inte vi.

Ego: Har haft ont i magen långt ner som vid vänster äggstock sen igår eftermiddag. Igår bara ont när jag rörde på mig, nu känns det hela tiden och hade även ont i natt så jag har sovit dåligt.
    Det behöver inte vara någon fara för bebis men orolig som man är har vi valt att åka in till gynakuten för att kolla upp.
    Hör av mig när jag vet något.
    Bra att ni åker in och kollar! Hoppas att allt ser bra ut! Kram
  • Lulis7
    Speck skrev 2011-07-18 22:57:36 följande:
    Lulis: Jag blev jättesugen på linsgryta - posta receptet här! Skrattande
    Recept kommer här:

Indisk dhal 4 port (Går bra att göra dubbel sats och frysa in.)

1 gul lök
    1-2 gröna chilifrukter (med eller utan kärnor beroende på önskad styrka)
    2 tomater
    3 dl röda linser
    3 dl vatten
    1 burk kokosmjölk (400 ml)
    1 tsk torkad mejram
    ca 1/2 tsk salt

Gör så här:
    Finhacka löken och chilifrukterna. Tärna tomaterna. Skölj linserna. Koka lök, chili, tomater, linser, vatten, kokosmjölk och mejram i ca 15 minuter. Smaka av med salt.

Servera med naanbröd. (Gärna hembakat om man är flitig som Speck, annars duger det bra med Santa Marias färdiga Glad.)

Tillbehör (som är gott men som vi sällan orkar fixa):
    1 gul lök
    1 msk olja
    1/2 kruka färsk koriander
    2 tsk svarta senapsfrön

Gör så här:
    Skiva löken och stek den i olja tills den har fått färg. Tillsätt koriander och senapsfrön och stek tills löken är knaprig.

Lycka till!
  • Lulis7

Vickan: Grattis till kommande bröllop! Jag är som du och gillar inte att stå i centrum. Fick jag bestämma skulle vi åka iväg och gifta oss på tu man hand. Kan även tänka mig ett litet bröllop med närmaste familjen. Sambon däremot tycker att vi måste bjuda alla vänner vars bröllop vi har varit bjudna till. Men då finns det släktningar och ogifta vänner som står oss närmare som vi i så fall också måste bjuda. Och då är det helt plötsligt inget litet bröllop längre. Vi förblir nog ogifta...

Kul att läsa om allas bröllop och få se fina bilder!

Cattm: Välkommen hit och stort grattis! Jag tycker också att det är svårt att hitta vanliga gravidtrådar som jag känner att jag trivs i. Här är vi väl i ganska blandade åldrar tror jag och det är trevligt.

Aurora: När är det ni flyttar? Vi flyttar i månadsskiftet oktober/novermber. Har en del att fixa i lägenheten innan vi kan sälja den. I förrgår skulle jag slipa och måla dörr- och golvfoder i hallen, tänkte jag. Jag tycker sånt är ganska kul när man väl kommer igång så jag förväntade mig att det skulle gå lätt. Fick till slut ge upp för jag har ingen ork i kroppen. Packningen vill jag inte ens tänka på Rynkar på näsan. Har också en sambo som inte kan slänga... Vi har i alla fall bestämt att vi ska anlita flyttgubbar. Bor på 3:e våningen utan hiss och har även en massa lådor på vinden ytterligare 2 våningar upp.

Kelsson: Grattis till halvtid!

Jis: Låter härligt med 25 grader och sol!

Tredjemaj: Sverige är inget att längta till idag. Det bara regnar och regnar...

Imorgon ska jag träffa barnmorskan för första gången. Tror bara att det är hälsosamtal. Känns ändå lite pirrigt...

• Lulis7
    Kelsson1 skrev 2011-07-21 18:54:17 följande:
    Lulis: Helt rätt lyssna på kroppen nu, du kommer inte att orka med allt som tidigare. Smart tänkt med flyttgubbar, det kommer ni vara glada över många gånger. Spännande att träffa BM första gången, skriv gärna o berätta sen. Kram
    Fick träffa en jättegullig barnmorska på hälsosamtalet idag. Men hon var bara semestervikarie. Gissar att hon är pensionerad och hoppar in extra. Vi fick lite information, inte så mycket nytt. Sen satt vi i minst 20 minuter och väntade medan hon alltmer desperat försökte hitta en tid för inskrivning inom en rimlig framtid. Vet inte hur det ser ut på andra håll men enligt tidingarna här nere är situationen extrem i Malmö. Det går 140 gravida på en barnmorska vilket tydligen är långt över medelnivån för resten av landet. Hon kollade hos alla barnmorskor på den mvc jag var på idag och även på den jag egentligen tillhör. Fullbokat överallt. Till sist gav hon mig en tid då hon själv är inne och vikarierar. Så den 5 augusti blir det tid för inskrivning hos samma barnmorska men på annan mvc... Helt sjukt egentligen. Men nu spelar det inte så stor roll för oss eftersom vi flyttar till annan kommun i oktober/november. Så det blir bara inskrivning i Malmö sen byter jag ändå mvc innan nästa besök. (UL i v 18 görs tydligen på sjukhuset.) Annars hade jag nog inte varit helt nöjd med situationen.

På måndag ska jag ringa och boka tid för KUB. Ser fram emot att få se bebis igen. Det känns så länge sedan nu och några symptom har jag ju knappt... Vill gärna få se att allt är bra.
    Kram tillbaka!
  • Lulis7

Anderska: Jag är i vecka 11 och känner mig också som vanligt (förutom uppsvälld mage och trötthet) och det har jag gjort i någon vecka nu. Jag har faktiskt bara mått illa någon enstaka gång under graviditeten. Har varit extremt trött men annars mått oförskämt bra. Hoppas bara att bebis gör det också.

Anakaja: Grattis till lyckat rul och en flicka! Grattis också till kommande bröllop!

Strössel: Underbar mage! Jag ser bara tjock ut för tillfället. Min mage har blivit lite plöfsig efter alla ivf och nu är den dessutom uppsvälld. Ingen vacker syn...

Lillstintis: Jag kommer också att få en oäkting Glad.

Jis: Otroligt vackra utsiktsbilder!

• Lulis7

Kelsson: Här ringer man själv och bokar tid för KUB. Lite märkligt, tycker jag också, men så går det till.
    De privata mvc som finns i Malmö tar inte ens emot nya gravida, alla har fullt. En omorganisering ska göras den 1 september då det också kommer att starta ytterligare någon privat mvc. Men vad jag har förstått lär det inte bli bättre för samtidigt tas det bort en del från den offentliga vården. Det har varit så här i flera år så jag förstår inte att man inte kan lösa situationen. Är som sagt glad att jag flyttar till annan kommun.

• Lulis7
    Kelsson1 skrev 2011-07-22 14:04:47 följande:

Lulis: Ingen fara, jag är ju i v21 och har fortfarande ingen bebismage. Pluffsig är bara förordet!

Måste säga det igen, min syrra när hon var gravid mådde hon otroligt bra hela graviditeten igenom o födde en fullt frisk vacker dotter. Så inte oroa dig på grund av att du mår bra!

Det är bara det att jag har aldrig varit överviktigt innan mina ivf så jag kan inte riktigt förlika mig med den här magen... Men jag vet att så länge bebis och jag mår bra så är det egentligen fullständigt ointressant hur min mage ser ut. Jag hoppas hinna göra KUB innan jag börjar jobba efter semestern. Vill gärna se att allt är bra sen MÅSTE jag shoppa nya kläder. Det är inte bara magen som är uppsvälld. Brösten har också blivit enorma. Byxorna går inte att knäppa och flera av mina t-shirts och toppar kan jag bara inte ha eftersom brösten helt enkelt inte får plats...

Skönt att höra om din syster! Följer en tjej i en annan tråd. Hon blev gravid på samma klinik som jag bara en vecka före mig. Hon har inte heller några direkta symptom och hon fick göra ett UL idag och allt såg bra ut. Så man måste inte må dåligt, jag vet...

• Lulis7

Åkte till föräldrarnas stuga en vecka så jag har varit utan dator igen... Men jag har läst på mobilen. Svårt att välja något att kommentera för ni skriver så mycket på en vecka!

Lite uppdatering från mig: Vecka 11+3. Jag har varit och tagit blodprov inför KUB som ska göras på onsdag. Lite läskigt... Jag är mer nervös för att det inte ska vara liv i bebisen än för dåliga siffror. Känner mig inte särskilt gravid. Tycker mest att det känns overkligt just nu att jag skulle ha en bebis i magen. Men jag ser gravid ut i alla fall Glad! Tänkte inte hemlighålla graviditeten för kollegerna när jag kommer tillbaka till jobbet om en och en halv vecka, men jag hade inte tänkt berätta för eleverna och föräldrarna än. Vi får väl se hur det går med det... Har varit rätt knäckt för jag har verkligen inga kläder som passar längre. Men igår var jag ute och shoppade så nu känns det lite bättre Glad. Det blev vanliga kläder i storleken större, men ser allt bra ut på onsdag ska jag gå direkt ut på stan och köpa mammabyxor.

På fredag är det tid för inskrivning på mvc. Undrar om jag har dåligt järnvärde för jag känner mig helt groggy i huvudet. Har varit trött hela graviditeten hittills men innan har det hjälpt att vila mycket. Nu är jag trött på ett annat sätt.

Nej, nu regnar det igen Rynkar på näsan. Läste i tidningen att vi har fått 140 mm regn i Malmö i juli. I Stockholm hade ni visst fått 13 mm. Liiite orättvist, tycker jag.

• Lulis7

Sputnik: Då ska jag kolla in HM:s svarta byxor på onsdag! Funderar på om det finns fler butiker i Malmö som säljer mammakläder. Får kanske bli en tur till Köpenhamn innan semestern är slut. Kan tänka mig att utbudet är större där.

Aurora, tredjemaj och Kelsson: Jag dricker inte kaffe, men ääälskar te. Har begränsat till 1 eller max 2 koppar om dagen inför varje IVF och även nu under graviditeten. Det har fungerat hur bra som helst. Men sista veckan har jag inte alls mått bra i magen och jag har misstänkt att jag reagerar både på te och juice, dvs sura drycker. Har inte druckit varken te eller juice idag och magen mår faktiskt bättre. Så nu blir det inget te på ett tag Rynkar på näsan. Kanske kan testa med rooibos, fast det är inte lika gott.

Skönt att inte behöva fundera över FK än... Låter väldigt krångligt.

• Lulis7

Tredjemaj: Jag har ett roiboos från apoteket (av alla ställen) som är riktigt gott, smak av bl a kanel. Men just till frukosten ääälskar jag svart te. Har ersatt det med juice ibland för att inte dricka för mycket te, nu har jag provat med proviva men tycker inte det är särskilt gott... Frukt går tack och lov bra än så länge.

Jag tror också att jag har RUL v. 19. Vi funderar på att göra ett UL däremellan i Köpenhamn. Kostar 1100 dkr för ett 30 minuters besök och då får man med sig foton, DVD och man får även se lite 3D. Där kan man få reda på kön redan i vecka 14!

Jag har inte mätt min mage men byxorna passar inte längre så den har onekligen blivit större. Väldigt svårt att dölja! Har gått upp 2,5-3 kg och är i vecka 12. Hade redan ett par extra kilon på magen efter alla IVF.

Har haft lite molvärk igår och idag och det tycker jag har känts positivt! Har inte känt något på flera veckor. Försöker tänka att vi ska få titta på vår bebis på onsdag istället för att tänka att vi ska se om den lever. Men jag kommer att vara jättenervös precis innan.

Jag jobbar kommunalt så jag lär inte få ett öre mer i FP än de 80% man har rätt till. Inga andra förmåner heller... Men jag inser att det är mycket att tänka på.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011