Jag flyttade till Solna för tre år sedan, när mitt jobb flyttades till Stockholm. Min sambo hade då tågpendlat från Uppsala i flera år och var hjärtligt trött på allt SJ-strul, så när jag fick beskedet att min arbetsplats skulle flyttas sa han direkt att vi skulle flytta. Jag var inte alls positiv först, jag trivdes jättebra i Uppsala och hade rotat mig där. Men nu trivs jag jättebra här.
Både min mans och mina föräldrar bor i Nyköping, och även min svägerska med familj samt annan släkt till min man. Det är ju närmare nu än när vi bodde i Uppsala, men 10 mil är ändå såpass långt att vi inte ses så ofta som jag kanske skulle önska, åtminstone inte nu när vi snart får tillökning. Fast då kanske vi anstränger oss mer.
Vi trivs i alla fall superbra i Solna, och vi trivs båda två på våra jobb. Men jag kan nog tänka mig att byta jobb om några år och flytta tillbaka till Nyköping (det är trots allt 16 år sedan jag flyttade därifrån, så jag börjar komma över den värsta ungdoms-hemflyttar-ångesten (typ "jag kommer ALDRIG återvända tll den här HÅLAN".
)). I Nyköping skulle vi nog ha råd att köpa hus (iaf bättre än i Stockholmstrakten...) och så skulle vi ha bådas familjer nära, men allt stöd och möjlighet till avlastning som det innebär. Men det dröjer nog som sagt några år, för då skulle vi nog vilja byta jobb båda två så att vi inte behöver pendla (pendla mellan Nyköping och Stockholm verkar inte vara någon höjdare).