• Enya70

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

kasa01 skrev 2011-10-14 09:06:21 följande:
    Najje, bra beslut tycker jag! Vi gjorde KUB eftersom vi blev erbjudna o jag tyckte det var mysigt att göra ett VUL m sombon eftersom vi hade så mycket blödningar i början o inte visste hur det skulle gå. Vi trodde såklart att vi skulle få bra siffror, och att det kulle vara en mysig upplevelse. Så blev det ju inte. Skulle inte göra kub om jag blev gravid igen. Kram till dina två små också!    
    Kasa har missat din KUB historia. Har du lust att dra den igen?

Jag är i v.9+2 nu och jag och min man funderar som bäst på hur vi ska göra med den där förbaskade KUBen. Vi tror vi kommer att gå direkt på mkp. Jag menar är man 41 och gjort IVF så tror jag ändå inte vi kommer få några bra siffror på kub och vi vill nog gärna veta vad vi har att hantera...
  • Enya70
    kasa01 skrev 2011-10-15 13:08:34 följande:
    Vi fick dåliga siffror bara, hamnade i "högrisk" gruppen. Jag har en ganska lång historia bakom mig dock, fick för ca 1,5 år sedan en tumör i livmodern i samband med ett missfall. Detta skedde efter min första IVF behandling, o var en spontan "graviditet". Tumören spred sig aldrig, men jag kommer alltid att ha risk för att få canser vid en vanlig hcg stegring, alltså vilken vanlig graviditet som hels, och framför allt efter förlossningen. När vi fick dåliga siffror på kub blev alltså valet att göra moderkaksprov, för att säkert få veta om bebisen hade någon av de 3 trisomierna. Hade vi fått trisomi 21, vilket är DS, hade ju barnet kunnat födas och få ett bra liv, men hade jag dessutom fått cancer i om med förlossning, cellgifter och allt vad det innebär hade vi inte kunnat försöka skaffa ett barn till. Trisomi 13 o 18 kan barn inte leva med, och då hade vi återigen stått inför risken att jag får cancer efter förlossning, men då med ett dött barn. Vi var helt enkelt tvungna att veta. Moderkaksprovet var inte så farligt efter att man gjort ett antal äggplock, samma typ av nål fast genom magen i stället. Dagarna att vänta på resultatet däremot var värre... Det tre faktorer man lägger ihop vid kub är ju nackspaltens mått, åldersfaktorn samt värden på det blodprov du lämnar. Har man en bebis med kromosom fel läcker man ut ett b-hcg samt ett protein som kallas PAPP-A. Jag vet med mig att jag ligger högt hormonmässigt, och detta är ett av de faktorer som gör att riskerna på kub dras upp. Jag har en hel del info om detta om du vill ha? Om ni ändå skulle välja att beålla barnen trots kromosom avvikelsr skulle jag inte göra provet. Det har ändå en liten risk, för mig var det 1,5 % eftersom jag hade en del blödningar i början. Skulle inte utsätta bebisen för det om jag inte hade varit tvungen. Du har ju dessutom två små underverk därinne, o man skulle aldrig gå in o ta bort den ena vad jag vet...? Att båda skulle ha något kromosom fel känns ju helt osanorlikt. Oj, vad långt det blev nu igen..
    Kram o ha en fin helg! 
    Tack för långt och utförligt svar. Jag förstår att ni verkligen behövde veta. Blir nog moderkaksprov för oss. Har förresten bara en därinne, du blandade nog ihop mig med Najje el ngn annan. Men det gör inget Glad
  • Enya70
    Lindis1974 skrev 2011-10-16 18:52:39 följande:
    Kelsson. Ja jag är säker. Mår aldrig illa innan jag tar dem och nu har jag googlar lite och det verkar vara vanligt. Ska vara mer noggrann att ta dem i samband med mat. Det ska visst underlätta lite :)
    Känner igen det där. Jag kan inte ta några vitaminer utan att bli illamående om jag inte tar dem till mat. Och gärna när jag ätit först nästan allt på tallriken. Då vågar jag ta vitaminerna. Om jag skulle ta dem på tom mage så spyr jag faktiskt. Det är tydligen ganska vanligt. Så prova du att ta dem direkt efter middagen.
  • Enya70

Idag var vi på vårt andra VUL i v.9+5 och det var sååå fantastiskt Skrattande.

Vi fick se ett 3 cm stort foster vars hjärta tickade på och som tom vinkade lite med armarna. Både jag och min man grät av glädje.
     Och vi gjorde VULet idag hos Eva i Solna CFCs samarbetsläkare som är den som gjort alla VUL under IVF stimuleringarna. Även Eva var superglad och kramade om oss och skrattade och sa att där fick dom dumma svenska IVF läkarna för att dom sa att vi skulle ge upp...
    Fantastiskt!

Kramar till er alla Hjärta

• Enya70
    Jis skrev 2011-10-17 08:09:36 följande:
    Här är det en tidig morgon på jobb, någon har hållt mig vaken halva natten + att jag är sjukt nervös inför TUl i eftermiddag... 
    Håller tummarna hårt!
  • Enya70
    Kelsson1 skrev 2011-10-17 08:23:31 följande:
    Jis: Håller tummarna för dig!
    Själv har jag TUL imorgon
    Och håller tummarna för dig också såklart!
  • Enya70
    kasa01 skrev 2011-10-17 09:30:38 följande:
    Ego: TUL om några timmar, sambon förljer med också. Ska bli jätte kul att få veta vad det är man känner. Vad som är fot, arm osv. Ibland tror jag att den här bebisen har 4 ben, den kan liksom sparka åt alla håll samtidigt     

Här står TULen som spön i backen. Hoppas förstås det går jättebra för er alla!
  • Enya70
    Jordgubbe1 skrev 2011-10-18 19:39:04 följande:
    Strössel: Stackars din man! Kanske inte så konstigt om han låtit negativ till jobbet tidigare, han kanske helt enkelt inte vågat berätta hur hemskt det varit. Och självklart kunde du inte ha vetat.
    Skönt att han sa att han ska söka nya jobb nu.

När kan man ta reda på om det är en flicka eller pojke?

Ego: Inne i vecka 8 nu och mår konstant illa och är dödstrött. Hade inte en susning om att det skulle vara så här jobbigt att vara gravid. Inget stämmer! Känns som hela kroppen är upp och ner och inget stämmer med hur det brukar funka. Är så vansinnigt trött och har så mkt på jobbet.
    På torsdag ska vi på UL, ska bli så spännande! Är nervös för att tråkiga besked som kan komma, men längtar till att det är över. Vågar knappt hoppas på att allt är bra.

När är nästa UL?

Så härligt att så många av er får barn innan jul, ska bli jättekul att höra hur allt går.

Najje: Vilken vecka är du i? Är det du och jag som är sist i förlossningskön? Lindis, är du i vecka 12, eller hur var det?
    Tror att jag är näst sist. Är i v.9+6 idag. Både Najje och Lindis ligger före mig.
  • Enya70

Åh vad spännande det är att läsa i tråden nu när så många kommer nära förlossning. Tänk vad det kommer att trilla in bebisar här snart Skrattande. Varmt lycka till alla som snart är på G!

Dealiy, har samma problem som du. Spyr fortfarande massor och har svårt att få behålla ngt. Isglass dämpar mitt illamående lite men ger ju tyvärr inga nyttiga kalorier...
    Tips på bra illamående mat ngn???

Ego: Går in i ny vecka idag. V.10 + 0
    Tvåsiffrigt, tjohooo Solig

• Enya70
    Kelsson1 skrev 2011-10-19 11:35:03 följande:
    Enya: Om du spyr tycker jag att du på en gång ska boka tid till läkare och be att få Lergigan utskrivet! För mig har det viktiga varit att äta något hela tiden så att jag inte hinner bli för hungrig. I början åt jag morots- & gurkstavar som mellanmål. Har nu övergått till nötter och frukt. Jag har varit konstig och blir mer illamående (just nu) av socker och kött. Går bättre att äta pasta förutom att jag får halsbränna av det. Hoppas du hittar något som passar dig.
    Tack Kelsson för tips! Försöker äta frukt i små bitar som mellanmål och det fungerar hyfsat.
    Äter redan Lergigan men det hjälper inte ett skvatt Glad.
    Men men min bm säger samma sak att liten tar det den behöver så det är bara jag som blir lidande...
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011