Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

lille Birger skrev 2014-08-09 22:32:14 följande:

Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte att det är så värst mycket lättare att få i sig mer kalorier av att dricka proteinpulver än att äta mat och dricka vatten. Jag blir ganska mätt av proteinpulver, inte bara kortvarigt utan en ganska lång tid. Magen fylls upp och man har bara fått i sig 120 kcal per skopa.

Om jag är mätt efter att ha ätit en måltid skulle jag ha svårt att dricka ägg. Ser inte hur det skulle kunna lösa problemet med svårighet att få i sig tillräckligt med energi. Oboy och chokladmjölk borde däremot hjälpa. Brian Shaw dricker likt ett litet barn chokladmjölk eftersom det är det enklaste sättet för honom att få i sig kalorier.

Jag skulle i hans situation satsa på nötter eftersom jag tycker att det är lätt att äta dem även om man är mätt. Tycker det är svårt att äta sig mätt på nötter. Men det kanske bara är jag.
    Det beror på hur man gör det, antar jag. Om jag gör bananpannkakor med eller utan proteinpulver är det absolut ingen upplevd skillnad i mättnad för min del, men det är 120 kcal mer än utan proteinpulver. Eller för all del att äta en caseinpudding till kaffet istället för någon sötsak. För min egen del har proteintillskottet varit jättebra, men så håller jag ju också koll på makronutrienterna och inte bara på kalorierna.

Nu gav jag ju i och för sig inte rådet att dricka en äggdrink direkt efter en måltid. Det var helt enkelt bara en redogörelse för vad han äter istället för proteinpulvret som hans tränare avråder ifrån.
  • K grrl

Dessutom är ju min subjektiva upplevelse av min högst personliga kosthållning och kostsammansättning min egen och inte någon annans. Ligger jag lågt i kalorier och protein är det väsentligt mycket enklare (och mindre mättande) att dra i sig en proteinshake än att klämma en burk tonfisk.

• K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-10 00:18:03 följande:
    Okej, då förstår jag. Det blir svårt då vi inte vet exakt vilka upplevelser sonen har. Som jag ser det kan jag komma på två olika typer av huvudsaklig mättnad: Hur pass fylld magsäcken är och till vilken grad kaloribehovet är tillfredställt.

Om vi ponerar att jag dricker ½ liter grädde eller rapsolja till lunch, och mitt kaloribehov tillfredställs till 95% av grädden, då kan det ju fortfarande finnas en hunger efter något att fylla ut magsäcken med, t ex protein eller fibrer. Eller vice versa.
    Birger, jag pratade ju faktiskt om mig själv - inte någon annan - då du frågade varför jag åt proteinpulver, och du svarade på mitt inlägg.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-10 00:11:37 följande:
    Att ha i pulvret i pannkakorna förstår jag ger mindre mättnad (per gram proteinpulver alltså) än att blanda det med vatten. Tänkte inte på att man kunde ha det i pannkakssmeten. Casseinpuddingen borde ju ge ganska mycket mättnad i förhållande till kalorimängden eftersom den innehåller protein.
    K grrl skrev 2014-08-09 23:28:33 följande:Nu gav jag ju i och för sig inte rådet att dricka en äggdrink direkt efter en måltid. Det var helt enkelt bara en redogörelse för vad han äter istället för proteinpulvret som hans tränare avråder ifrån.
    Jaha okej. Så äggdrickandet var alltså inte något tips till hennes son?

Anledningen till att jag var ute efter något som innehåller betydande kalorimängd och som inte är svårt att äta trots att man är någorlunda mätt var för att jag antog att sonens problem består i olust att äta pga mättnad. Om problemet med att få i sig tillräckligt med energi är t ex tidsbrist, då är det ju såklart en annan femma.
    Fast: du undrade varför jag äter proteinpulver, jag svarade. 1) jag äter en högproteinkost och 2) att jag har svårt att få i mig tillräckligt mycket kalorier. Där borde 1) vara vägledande. Är det protein man är ute efter är prottepulver ett tillskott som faktiskt ger låg mättnad per kalori och gram protein per 100 gram livsmedel.

Jag antog att Wilowa frågade mig om proteinpulver för att hennes son behövde mer protein - byggstenar snarare än energi alltså - precis som pojken som drar i sig chokladmjölk med två knäckta ägg i. Är man inte bekymrad om att få i sig proteiner är det ju tämligen enkelt att få i sig energi via fett och kolhydrater.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-10 14:54:07 följande:
    Ja, jag förstår det nu. Jag trodde ju först att inlägget där du skrev om att dricka ägg istället för pulver handlade om sonen. Jag har aldrig svarat på inlägget om varför du äter proteinpulver (#9546) Har svarat på inlägget om att dricka ägg istället för pulver. Vad du äter har ingenting med saken att göra, det är en separat diskussion.
    Det är klart att det handlade om sonen, eftersom det var en redogörelse av vad mina vänners son äter istället för proteinpulver eftersom de vid hans idrottsgymnasium avråds från att äta kosttillskott, men han behöver det extra proteinet efter styrketräningen. Återigen: handlar det inte om att få i sig protein är det ju egalt hur de extra kalorierna intas.
    Wilowa skrev 2014-08-10 18:48:26 följande:
    Jo du har nog rätt. Bäst är om han äter lagad mat både före och efter träningen, men det är inte helt lätt att få till alla gånger. Jag skulle behöva nåt liknande en chokladbit som inte är det...som mamma vill jag ju inte att han ska få dåliga vanor. Äter han ett extra mellanmål före träningen räcker det inte just nu när han växer så det knakar.

Snickers ska vi inte ge honom för då hamnar han på akuten istället. Obestämd
    Det går att göra egna energibars med fikon, dadlar, russin, mogen banan, kokosflingor. Somliga bakar man, andra inte. Många innehåller nötter också, men det går ju att byta ut mot en lämplig mängd kokosolja till exempel. Jag brukar göra sådana och ha på resande fot när det är svårt att få i sig vettiga mellanmål. 
  • K grrl

Min hud har ju inte dragit ihop sig efter graviditet och viktnedgången. Det syns mest på rumpan, utsidan av låren och en del på magen, även om magen har dragit ihop sig jättefint. 2,5 år efter andra graviditeten och ett år efter att viktnedgången blev klar.

• K grrl
    Illusion skrev 2014-08-11 17:27:11 följande:

Det jag skrev var ju utifrån mig själv. Sen är det ju olika för alla.

Jo, självklart, sen har jag ju gått ner tjugo kilo också och det spelar naturligtvis in det också. 
  • K grrl

Ben/rumpa ikväll. Jag har ÖKAT! 2,5 kilo i marklyft på samma repantal, lika mycket i hip thrusts, ett extra set. Har legat i kaloriöverskott i veckan, det vet jag, det kanske spelar roll. Mer tårta!

• K grrl
    Illusion skrev 2014-08-11 21:39:23 följande:

60 min hård crosstraining. På högsta nivå. Död.

Nu återstår magträning.

Nån som vet bra övningar (med kroppsvikt) för att stärka korsryggen/ländryggen så att man får rakare hållning? Sidhänvisning?

Hunden, där du sträcker ut ben och arm på motsatta sidor. Bra övning för att stärka och öva rörlighet i korsryggen. Och så rygglyft.
  • K grrl
    lille Birger skrev 2014-08-12 10:24:23 följande:

Någon som har tips på en bra övning för hamstrings som man kan göra hemma? Det ska helst inte vara en övning som belastar fotleden för mycket.

Stelbenta marklyft tar bra på hamstrings om du har stång och vikter eller en tung kettlebell. Leg curl på pilatesboll. Russian leg curl, om du har hjälp. Bakåtutfall eller utfallsgång, men med fokus så att inte quadsen tar över.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!