Inlägg från: K grrl |Visa alla inlägg
  • K grrl

Träningsnördar - här samlas vi!

Det ska stå bänk 1 x kv.

• K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 21:21:50 följande:

Herrejävlar jag ser ju att det inte stämmer med tjejer men jag tränar med en tjej som gör 140kg i böj. Hon skulle ju kunna vinna tävlingar på det?!

Det beror på vad hon väger, tjejerna som ligger i klassen 72 kg och därutöver böjer mer. Men hon ligger ju helt klart på tävlingsnivå oavsett. 
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2014-10-14 21:23:14 följande:
    Givetvis är det maxning, annars börjar det mer luta åt crossfit om vi ska räkna vikt och många reps :)
    Jo, fast MissKaos talade om sin egen kroppsvikt x 10.
  • K grrl

Jag är inte speciellt stark alls. Tar samma vikt som flera andra otränade tjejer (som väger mer), att jag är tränad märks t ex på att jag gör fler set, kan träna samma muskelgrupp längre tid innan failure och är generellt uthålligare. Har långt mycket mer volym på mina muskler (armar, axlar, rygg) också vilket ju är ett bra tecken att jag faktiskt tränar efter mina mål (maximal hypertrofi).

• K grrl
    Wilowa skrev 2014-10-15 17:37:51 följande:
    Armhävningar går så där, funkar bäst om jag gör dem stående. Plankan går inte alls.

Alltså jag är inte ute efter att tävla eller följa min utveckling, den biten har jag koll på, utan mer ett mått på vart jag kan tänkas vara på väg. Ser jag en vältränad tjej lyfta x antal kilo, så vet jag att det anses vara bra osv. För att överdriva, är man vältränad när man lyfter 5 kg på biceps eller 30...eller ännu mer? Jag har inte en aning. Jag är liksom slalomåkare, inte styrketränare.

Ni får gärna berätta vilka vikter ni tar i olika övningar och hur många reps och set.
    Hur mycket vikt man tar säger ju egentligen väldigt lite, i alla fall om man som jag tränar flera övningar på samma muskelgrupp under ett och samma tillfälle. Det är stor skillnad på om en övning ligger först eller sist i ett program. Men...

Jag tar 22,5 kg i militärpress, 10 x 4. 
    Samma vikt i bicepscurls med stång, 5-8 x 3. 
    6 kilo i hantellyft åt sidan, 12-15 x 4.
    9 kg i axelpressar.
    12,5 kg i lutande bänkpress med hantlar, 8-10 x 3.
    9 kg i flies, 10 x 3.
    ca 40 kg i breda latsdrag, 12-15 x 4.
    42,5 kg i rodd med stång, 8-10 x 4.
    16,5 kg i hantelrodd, 10-12 x 3.
    62,5 kg i hip thrusts, 10-12 x 4.
    55 kg i marklyft, 10-12 x 3 (5 kg mindre än kroppsvikt).
    45 kg i knäböj, 10-12 x 3 + 50 kg x 5, 1-2 rep.

Står lätt en minut i planka och jägarvila.
    Gör 5-6 dips. 
    15 armhävningar på tå.

Allt med strikt form förstås. Det har jag fått jobba på en del, haha. Det är några exempel i alla fall på någon som inte är så vältränad, men i alla fall lite tränad.
    Är ju, som kanske noteras, vansinnigt stark i ryggen jämfört med i mina ben (och det är inte så konstigt eftersom det är svårare att bygga muskelmassa på långa ben och jag inte har styrketränat så länge, så den här skevheten har jag börjat jobba på först nu).
  • K grrl

Öh, skrev fel på knäböjen. 50 kg x 5, 1-2 set.

• K grrl

Ah, jag gör bara djpa knäböj, det brde jag ha skrvt.

• K grrl
    MissKaos skrev 2014-10-15 20:15:59 följande:

K varflr bara 1 set knäböj?

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
    1? Nej, 4-5 brukar det bli.
  • K grrl
    Wilowa skrev 2014-10-15 23:29:49 följande:

Skrattade lite idag när jag gjorde marklyft och knäböj, men tio kilo på stången. Det är allt långt ifrån vad jag borde ha det. smile2.gif Fast jag vrider mig så fokus nu är att väcka musklerna så jag lyfter rakt...något jag upptäckte när jag började lyfta med stången istället för hantlar eller banden jag har. Känner ju att jag kan lyfta betydligt mer om jag vill, vilket är väldigt positivt med tanke på att jag inte ens klarade min egen kroppsvikt för ett år sedan, då klarade jag bara att stå upp korta stunder.

Jag kommer nog bli kvar i det första stadiet längre än åtta veckor. smile5.gif Att jag ska kunna ta i ordentligt 8x3 känns långt borta i de övningarna. smile2.gif ...och 5x3 ännu längre bort. Fast vem vet, det kan gå fort.

Fast det är jättebra att du banar in rörelserna först, det är då man ska göra!
  • K grrl

Kan fortfarande inte träna men kan i alla fall ta en bild på den opumpade dagsformen. 174 lång, 60 kg.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!