Studentpappa skrev 2014-10-24 07:41:02 följande:
Nöt teknik utan vikt istället, du kan stå vänd mot en vägg och du ska kunna göra en squat utan att knän/överkropp tar i väggen. Kan du med armarna ovanför huvudet så är det ännu bättre. Sen tänk på att pressa ut knäna och öppna ljumsken, om du inte stretchar före du böjer så testa det.
Den här videon visar bra hur man inte ska göra
Hon skulle aldrig fixa att böja mot en vägg då hennes knän skjuts långt framför fötterna, hon har dock bra rörlighet i axlar och rygg.
Det med att knäna går ut över tårna är ju en omdiskuterad teknikfråga. Dessutom har det att göra med hur långa lårben man har. Jag har
väldigt långa lårben, och det innebär att jag - förutsatt att jag inte öppnar bäckenet så att benen är vinklade utåt i 180 grader, vilket i och för sig vore möjligt då jag är så mjuk, men antagligen inte speciellt hälsosamt - inte kan knäböja utan att knäna går ut en liten bit över tårna. Tyngdpunkten skulle hamna alldeles fel.
Hur överkroppen är vinklad har ju dessutom att göra med om du använder dig av high bar eller low bar, gör en back squat eller en front squat. Huvudsaken är att knäna går ut över knäna (i samma vinkel) och hur tyngdpunkten är.
MissKaos skrev 2014-10-23 22:35:28 följande:
Gymmet idag. Mitt vä knä faller in på tunga knäböj. Tänkrr testa paussquats (lättate fler reps för teknik)
Det kallas valguskollaps och handlar antagligen om att det blir för tungt för gluteus och höftstabilisatorerna om det inte är så att du har dålig rörlighet i anklarna (jag gissar det första). Ett tips är att ha ett gummiband runt knäna så du tvingar ut dem (annars ramlar gummibandet av).