• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Margaux

Jag lagar enbart mat med rena, fullfett produkter som smör, olivolja, grädde, crème fraîche. Margarin är djävulens påfund....

• Margaux
    Ramiz skrev 2015-06-17 16:35:29 följande:

Tjolahopp på er :)

Hoppas att jag kan få joina er :)

Älskar att träna, men har en ryggskada så just nu blir det bara rehab och korta promenader.

Såg att det finns en kostråd oxå, den ska jag kika in i nu när jag inte kan röra på mig så mkt...

Tanken är att jag ska göra mellan 2-6 pass om dagen med rehaben och ja, jag blir svettig och får träningsvärk efteråt :D även om det är vääääldigt enkla pass...

Nån mer som kör rehabträning el har gjort som kan komma med lite tips?

Hej! Vad tråkigt att du skadat dig. Har som tur är inte någon egen erfarenhet av ryggskador! Krya på dig!
  • K grrl

Jag äter ju då i princip vad som helst, så länge jag får i mig tillräckligt mycket protein, kolhydrater och fett. Men jag räknar också kalorier för att se till att jag får i mig tillräckligt mycket, har bulkat det senaste halvåret.

Vi äter inte helt olikt Studentpappa. Mycket älg, ren (är bosatta mitt i Lappland), fisk (dock inte torsk, vi är självförsörjande på vit fisk som sik och abborre), viltfågel, nötkött, kyckling/kalkon och lamm. Det fläskkött vi brukar köpa är svensk fläskfilé, kotlettrad och kassler. Jag äter enbart hemmagjord korv, ungarna brukar få det till lunch och då äter jag en omelett eller andra rester.

Jag äter en hel del fett jämfört med många andra människor som håller på med bodybuilding. Ändå försöker jag hålla nere fetthalten i kött och mejeriprodukter, framför allt mjölk, ost och grädde. Jag vill hålla en hög proteinhalt i det jag äter utan att maten kostar alldeles för mycket kalorier i form av fett. Min tumregel är att gå på mejeriprodukterna som har max 10% fett - bättre med protein. Vi är alla olika, och jag har problem med att äta tillräckligt mycket kolhydrater men skulle gärna kunna smaska loss på smör och gräddiga såser, så det är där jag får begränsa mig lite även om jag äter mycket.

Själv väljer jag i första hand fullkornsprodukter och långsamma kolhydrater. Ris, matvete/matkorn/mathavre/kvarngryn, quinoa, bönor, bovete etc. Jag äter sällan annat bröd (för smörgåsar) än hårdbröd. Mycket rotsaker och potatis. Wraps och pitabröd. Pasta. Frukt, så klart, men är allergisk mot så mycket att det bara återstår banan.

• Margaux

Jag tänker att fullfeta produkter mättar bättre och så smakar maten bättre. Jag äter dessutom mycket avokado och gärna turkisk yoghurt. 

Jag funderar på om jag ska skynda på midjemåttet med att utesluta kolhydrater helt i två veckor. Men vet inte riktigt hur det skulle påverka humör och ork till träning.....

• K grrl
    Margaux skrev 2015-06-17 19:58:44 följande:

Jag tänker att fullfeta produkter mättar bättre och så smakar maten bättre. Jag äter dessutom mycket avokado och gärna turkisk yoghurt. 

Jag funderar på om jag ska skynda på midjemåttet med att utesluta kolhydrater helt i två veckor. Men vet inte riktigt hur det skulle påverka humör och ork till träning.....

Det beror nog på hur man är. Jag överäter lätt fett, men inte kolhydrater, och märker framför allt skillnad på mättnaden beroende på volymen och proteininnehållet. Du får t ex i dig en stor del av ditt kaloriintag av fett om du äter som du beskriver ovan.

En typisk dag äter jag t ex:
    - 1,5 portion gröt på havrekli med skivad banan och fullfet mjölk, två kokta ägg.
    - Rester, t ex som idag en stor portion renskav med kokt potatis (5 mandelpotatisar)
    - Mellanmål, tex några stavar (50 gram) 10-procentig ost och en banan eller hårdsmörgåsar med 50-100 gram gravad lax eller tonfiskröra
    - Middag, idag åt vi kokt potatis och hemrökt lax (150 gram) och en romröra och några morötter.
    Normalt ätet jag t ex kvarg med banan, kokos och nötter eller nötsmör och honung till kvällsmål. Eller bananpannkaka. Ca 500-600 kcal. Totalt 2400 för kaloribalans.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-06-17 20:33:56 följande:
    Det beror nog på hur man är. Jag överäter lätt fett, men inte kolhydrater, och märker framför allt skillnad på mättnaden beroende på volymen och proteininnehållet. Du får t ex i dig en stor del av ditt kaloriintag av fett om du äter som du beskriver ovan.

En typisk dag äter jag t ex:
    - 1,5 portion gröt på havrekli med skivad banan och fullfet mjölk, två kokta ägg.
    - Rester, t ex som idag en stor portion renskav med kokt potatis (5 mandelpotatisar)
    - Mellanmål, tex några stavar (50 gram) 10-procentig ost och en banan eller hårdsmörgåsar med 50-100 gram gravad lax eller tonfiskröra
    - Middag, idag åt vi kokt potatis och hemrökt lax (150 gram) och en romröra och några morötter.
    Normalt ätet jag t ex kvarg med banan, kokos och nötter eller nötsmör och honung till kvällsmål. Eller bananpannkaka. Ca 500-600 kcal. Totalt 2400 för kaloribalans.
    Jag är miljöbov antar jag och äter mycket kött/fisk/fågel. Testade att deffa lite tidigare och är nere på ett midjemått på 85 cm nu, det är inte helt enkelt med byxor när jag är 190 cm lång iofs inte så tung 85 kg. Har 32/34 på mina vardagsjeans som sitter tighta kring benen men fladdrar i midjan, tittade på kostym häromdagen och enligt storlekstabellen för min längd blev jag rekommenderad strl 156 utifrån deras maximala kroppslängd på 188 cm. Hur nu det går ihop, vi är rätt många som är längre?! Midjemåttet enligt tabellen är 102 cm. Lyftarbälte har jag fått köpa small men inga magrutor i sikte. Jag har bra definition på överkroppen och ändå 24 cm större över bröstet än midjan, jävla ölmage-gener... 

Så jag lägger ner detta med deffning och kör på kcalbalans över sommaren.
  • Wilowa

Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.

Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.

• Margaux
    Wilowa skrev 2015-06-17 22:12:46 följande:

Ni som tänker på vad ni äter och har barn på förskola/skola, har ni kollat upp vad era barn äter om dagarna? Det varierar väldigt mycket från kommun till kommun och från olika kök inom samma kommun. Vi får skaplig mat, men jag äter mer av den utan att känna mig mätt, så nåt vajsing är det.

Vi har fått order om att inte servera nåt socker. Sylt på filen är bannlyst och lika så den lilla glasspinnen när nån fyller år. Fast samtidigt köper köket in t ex messmör som pålägg och har bara cornflakes och havrefras som flingor...och russin till. Vi har order om att servera grönsaker till både frukost och mellanmål, men får bara 2-3 tomater och en gurka i veckan till ca 15 barn per måltid. Jag får inte riktigt ihop det där. Jag vill kunna servera socker på förskolan så jag får en chans att lära dem vad som är lagom, för det märker jag att alla inte får lära sig hemma.

Vi är på en privat förskola och de har varm lunch 4 dagar i veckan. Tidigare hade de en ekologisk leverantör men den har de dessvärre slutat med. Till frukost får de hårt bröd, smör, kaviar, leverpastej, salami etc. Samt yoghurt(med smak och socker) samt havregryn och cornflakes. Det serveras frukt till alla måltider samt gurka, tomat, paprika om det är smörgåsar. Varmmaten är typiskt lax i ugn med broccoli, potatis etc. Köttbullar i brunsås etc. Jag är mest bekymrad av att frukten inte är ekologisk och att apelsin serveras i klyftor med skalet på. Små barn bör inte äta sånt. Till födelsedag är det ok att ta med till smoothies eller fruktspett. Just nu bakar jag morotsmuffins utan ägg, gluten och raffinerat socker som ska vara med på sommaravslutningen på fredag. 
  • Studentpappa

Vi har egna kök på våra förskolor, sambon jobbar på samma område som dottern går på och maten är ändå ok. Men det är samma där att glass och fika när någon fyller år är bannlyst, vilket jag tycker är löjligt då det handlar om max en gång i månaden. Jag är verkligen inte totalt anti mot socker och anser det inte vara likställt med döden, äter man normala mängder så dör ingen av en bulle till fikat. Jag har samma inställning till pizza/donken etc, äter jag på en pizzeria så inte tar jag en sallad. Då är det bättre att se över frekvensen på hur ofta du äter skräp istället. 

Kocken/kockerskan bakar ofta eget bröd och det finns bra med sallad etc, men sambon säger samma som dig att maten mättar dåligt. Men det beror sannolikt på kombinationen lite kött/fisk/fågel och vattniga såser/redningar då inte pengarna räcker till.
  • K grrl

Jag har ju ätit en hel del pedagogiska luncher och här har skolorna och den kommunala förskolan samma mat (också samma mat som ålderdomshem/vårdhem). Den är inte speciellt bra, tyvärr. Anpassad för åldringarna och därmed smaklös. Generellt lite protein och lite fiber.

Vi har dock privat förskola med egen kock och den maten är jättebra. De äter inte smaksatta filer eller yoghurtar eller söta flingor, typ dolt socker, men kan fika då och då. Det passar väl in i hur vi själva resonerar.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!