• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl
    JTo skrev 2015-06-17 07:54:41 följande:

Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?

Är det bara en 1000:- stegräknare eller har man faktiskt nytta av dom?

-

Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
    Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.

Vad har du för mål och hur ser din styrketräningsvana ut?
    Ett tips är PHUL, Power/Hypertrophy Upper/Lower.
    Pass 1:
    Bänkpress, 3-4 set, 3-5 rep
    Hantelpress, lutande bänk (tränar övre delen av bröstet), 3-4 set, 6-10 rep
    Stångrodd 3-4 set, 3-5 rep
    Latsdrag 3-4 set, 6-10 rep
    Militärpress, 2-3 set, 5-8 rep
    Stångcurls, 2-3 set, 6-10 rep
    Liggande tricepsextensioner, 2-3 set, 6-10 rep

Latsdrag med smalt grepp (v-handtag) är lite skonsammare än ett brett grepp. Militärpress är en rätt tung övning och kan erättas med hantelpressar eller push pressar beroende på din axelstyrka.

Pass 2:
    Bänkpress, lutande bänk 2-4 set, 8-12 rep
    Flyes, 3-4 set, 8-12 rep
    Kabelrodd, 3-4 set, 8-12 rep
    Enarmsrodd md hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Sidolyft med hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Hantelcurls, 3-4 set, 8-2 rep
    Tricepsextensioner i dragmaskin, 3-4 set, 8-12 rep

Enda invändningen jag kan ha är att det är väldigt lite träning av den bakre kappmuskeln. Jag har kompletterat med omvända flyes eller face pulls. Sen gillar jag inte riktigt de föreslagna övningarna för armarna, men de går utmärkt att byta eftersom det är isolerande övningar. Jag har kört efter PHUL i ett halvår och har lessnat lite, gör därför en variant med lite mindre volym och andra övningar.

• JTo
    K grrl skrev 2015-06-17 08:27:57 följande:
    Vad har du för mål och hur ser din styrketräningsvana ut?
    Ett tips är PHUL, Power/Hypertrophy Upper/Lower.
    Pass 1:
    Bänkpress, 3-4 set, 3-5 rep
    Hantelpress, lutande bänk (tränar övre delen av bröstet), 3-4 set, 6-10 rep
    Stångrodd 3-4 set, 3-5 rep
    Latsdrag 3-4 set, 6-10 rep
    Militärpress, 2-3 set, 5-8 rep
    Stångcurls, 2-3 set, 6-10 rep
    Liggande tricepsextensioner, 2-3 set, 6-10 rep

Latsdrag med smalt grepp (v-handtag) är lite skonsammare än ett brett grepp. Militärpress är en rätt tung övning och kan erättas med hantelpressar eller push pressar beroende på din axelstyrka.

Pass 2:
    Bänkpress, lutande bänk 2-4 set, 8-12 rep
    Flyes, 3-4 set, 8-12 rep
    Kabelrodd, 3-4 set, 8-12 rep
    Enarmsrodd md hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Sidolyft med hantel, 3-4 set, 8-12 rep
    Hantelcurls, 3-4 set, 8-2 rep
    Tricepsextensioner i dragmaskin, 3-4 set, 8-12 rep

Enda invändningen jag kan ha är att det är väldigt lite träning av den bakre kappmuskeln. Jag har kompletterat med omvända flyes eller face pulls. Sen gillar jag inte riktigt de föreslagna övningarna för armarna, men de går utmärkt att byta eftersom det är isolerande övningar. Jag har kört efter PHUL i ett halvår och har lessnat lite, gör därför en variant med lite mindre volym och andra övningar.
    Mitt enda mål just nu är att känna mig starkare och se snyggare ut  
    Jag var alltid naturligt vältränad och starkare än jag såg ut som tonåring och "yngre vuxen" men efter ineffektivitet och ett gäng barn så upptäckte jag en dag att min muskelstyrka var lika med noll, det kändes rätt jävligt kan man väl säga.
    Vana av styrketräning då.. jag känner igen många av övningarna från pumpen men jag har förstått att många inte gillar att jämföra det med "riktig" styrketräning, jag har lite dålig koll helt enkelt

Men passen ser grymma ut och dom jag inte kände igen namnet på fanns det bra beskrivningar på google på, förutom den sista, jag får fram flera olika beskrivningar på den, skulle du kunna förklara hur man gör? (Tricepsextensioner i dragmaskin)
  • JTo
    K grrl skrev 2015-06-17 08:27:57 följande:
    Och stort tack för visat engagemang och hjälp också :)
  • K grrl
    JTo skrev 2015-06-17 09:30:01 följande:
    Mitt enda mål just nu är att känna mig starkare och se snyggare ut  
    Jag var alltid naturligt vältränad och starkare än jag såg ut som tonåring och "yngre vuxen" men efter ineffektivitet och ett gäng barn så upptäckte jag en dag att min muskelstyrka var lika med noll, det kändes rätt jävligt kan man väl säga.
    Vana av styrketräning då.. jag känner igen många av övningarna från pumpen men jag har förstått att många inte gillar att jämföra det med "riktig" styrketräning, jag har lite dålig koll helt enkelt

Men passen ser grymma ut och dom jag inte kände igen namnet på fanns det bra beskrivningar på google på, förutom den sista, jag får fram flera olika beskrivningar på den, skulle du kunna förklara hur man gör? (Tricepsextensioner i dragmaskin)
    Ok. Det här programmet jobbar ju med både styrka (låga repantal) och muskeltillväxt (högre repantal). Pump är inte riktigt styrketräning nej, utan tränar mest kondition och muskeluthållighet med hjälp av vikter, vill jag påstå. Håll koll på formen när du kör tyngre, dock, det kan vara en idé att ta lite lättare vikter och göra fler repetitioner tills man vant sig vid rörelserna.

Man kan göra tricepsextensioner på flera olika sätt, men här står du ganska nära dragmaskinen (annars aktiverar du latsen) med benen ihop och lätt böjda, neutral rygg, överarmarna mot kroppen (man kan hålla fast något t ex en handduk, annars är det lätt att armbågarna far ut). Ta tag i handtaget (kort, rak stång) och pressa ner det mot benen, gå upp till strax över 90 grader och pressa ner igen. Googla "triceps pushdowns".

• Studentpappa

Någon som testat (eller övervägt att testa och vet mycket om) aktivitetsarmband?

-

Och, jag tänkte sätta ihop ett pass för överkropp och köra på gymmet någon gång i veckan, jag har letat på nätet efter olika färdiga pass men jag har svårt att avgöra om de är bra eller inte. Studentpappas pass ser väldigt avancerade ut i mina ögon annars hade jag nog stulit ett där rakt av
    Så iallafall, har någon tips på ett bra pass, jag tänkte köra på gymmet och främst använda mig av fria vikter.

Jag har haft ett Jawbone Up 24, det var roligt ett tag. Jag är ingenjör och gillar givetvis att kvantifiera allt som går. Men när man noterat sin aktivitetsnivå i några månader så vet man ju faktiskt hur det ser ut. Om man behöver öka sin nivå kan det antagligen vara väldigt bra och få ett kvitto på hur lite man faktiskt rör sig. 

Det bästa med det bandet var väckarklockan som enbart vibrerade, vilket medförde att jag kunde kliva upp tidigt utan att väcka barnen. Men det är ju inte direkt poängen, mitt gick sönder och jag valde pengarna tillbaka för några veckor sedan. Det jag skulle vilja ha en smartwatch med GPS som man kan logga sin löprunda med och få snittfarter och så, idag kör jag runkeeper men tycker det är jobbigt att behöva ha med mig mobilen som är stor (S5). Men de ligger runt 2500:- och jag tycker inte riktigt det är värt det. 
  • Wilowa

-

Jag har beställt ett som jag ska hämta idag. Jag har flera gånger använt mig av stegräknare för att komma igång och har lyckats med hjälp av den. Fast jag har en kropp som krånglar med mig i perioder och det är främst för att komma igång igen som jag använt stegräknare.

Nu den senaste tiden har jag använt S Health som jag har i mobilen och gillar hur det får mig att röra mig mer i vardagen. Det var dock klockan och aviseringar från mobilen som gjorde att jag beställde armbandet. Jag kommer inte behöva bära med mig mobilen hela tiden och heller inte behöva ta upp mobilen hela tiden för att kolla klockan...ser inte så bra ut i och med att jag jobbar på förskolan, det ser ut som att jag surfar.
  • Ramiz

Tjolahopp på er :)

Hoppas att jag kan få joina er :)

Älskar att träna, men har en ryggskada så just nu blir det bara rehab och korta promenader.

Såg att det finns en kostråd oxå, den ska jag kika in i nu när jag inte kan röra på mig så mkt...

Tanken är att jag ska göra mellan 2-6 pass om dagen med rehaben och ja, jag blir svettig och får träningsvärk efteråt :D även om det är vääääldigt enkla pass...

Nån mer som kör rehabträning el har gjort som kan komma med lite tips?

• Studentpappa
    Ramiz skrev 2015-06-17 16:35:29 följande:

Tjolahopp på er :)

Hoppas att jag kan få joina er :)

Älskar att träna, men har en ryggskada så just nu blir det bara rehab och korta promenader.

Såg att det finns en kostråd oxå, den ska jag kika in i nu när jag inte kan röra på mig så mkt...

Tanken är att jag ska göra mellan 2-6 pass om dagen med rehaben och ja, jag blir svettig och får träningsvärk efteråt :D även om det är vääääldigt enkla pass...

Nån mer som kör rehabträning el har gjort som kan komma med lite tips?

Hej och välkommen, har haft turen och aldrig skadat mig trots rätt många år av extremsport. Däremot har mamma haft mycket problem med både diskbråck och utbrändhet och det är mycket tack vare rehabträning hon är på banan igen så kämpa på! Glad

Jag har tänkt så länge på vilken mat jag ska äta, så jag går bara på autopilot idag och är nog inte rätt person att komma med råd. Men jag reflekterar ganska ofta över hur vår kundvagn ser ut på Ica maxi jämfört med många andras. Det är oftast ganska stora skillnader och mycket som vi av ren vana inte äter. 

Proteinkällorna är kyckling, lax, torskrygg, köttfärs, ägg, älgkött, och till viss del äter vi också korv vi har ändå barn. Allt är svenskt i den mån det är möjligt, enbart av den anledningen att jag vill sponsra svenska bönder. När vi grillar på sommaren så är det entrecoté, kyckling eller hemgjorda högrevsburgare som gäller
    Kolhydratkällor Pasta, potatis, ris och bröd
    Vi äter mycket frukt och grönt
    Dricker vatten och mjölk i stort sett aldrig läsk
    Jag gör aldrig mjölredningar till sås utan äter fullfeta mjölkprodukter som grädde/creme fraiche

Sen hänger det väl på mängden man stoppar i sig i regel.
  • Studentpappa

Märkligt att det går att göra en punktlista men att den sedan inte syns?

sdf
    sdf
    sdf
    sdf
    sfd

Testar en till sdf
  • Margaux

Denna vecka har sett ut så här hittills:
    Måndag kväll cross-training. Jag blev så stel efteråt att det har varit riktigt plågsamt.
    Idag gick jag på träning bara för att kunna sträcka ut ordentligt. Det blev en timme Strenght and Core på Elexia.
    I morgon har jag pt timme.
    Har i det sista varit 4 ggr hos kiropraktor för en ond axel. Han är väldigt duktig och har gett mig ett helt träningsprogram. Tänkte snacka med min pt om det i morgon. Skönt att få ordning på axeln som ger bla huvudvärk när det är riktigt illa.

Jag äter det mesta( jobbar med mycket representation så det är mycket restaurangmat) men tänker på fördelningen av maten. Hemma äter jag ungefär såhär:

Frukost: chiagröt med hackade mandlar och blåbär. Lite müsli. Ett kokt ägg och kaffe. Stort glas vatten med citron.

Lunch: sallad med groddar, quinoa, bönor etc. Bröd!

Middag: fisk eller kött på grillen, sallad. Pasta bolognese, risotto med kyckling etc.

Frukt och nötter som mellanmål.

Vi har också barn och äter därför inte så komplicerad mat. Jag köper enbart ekologiskt och/eller närproducerat. Är inte nitiskt men väljer oftast bort om det inte passar i min ideologi. Jag köper heller inte odlad fisk! Nu är det vildlax säsong och fest!!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!