• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • JTo

Invigde nya löpardojorna med en 4km runda på 24min, kändes att det är ett tag sedan jag sprang senast men det kommer nog tillbaka snart :)

• Margaux

Måndag var jag på crosstraining, inte lika tufft längre.. Jobbigt ja men inte utmattande! Bra att formen går framåt.

Idag övade jag mig med skivstång med min pt. Snatch tror jag visst det hette. Jätte stora och tuffa skivor som typ inte väger något alls....
    Så endel armgång i buren(med flytande kalk). Kommer längre och längre! Kul!

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-12 23:51:20 följande:

Bring Sally up verkar ju skoj....

Alla definierar ju kul olika, men det är oftast efteråt en crossfit-utmaning är rolig. Under tiden gör det mest ont. Men jag tycker helt klart du ska testa! Grace är ju en annan gris som är snabbt avklarad men fruktansvärt plågsam, men det är en riktigt bra värdemätare. Första gången jag testade tog det över 11 min och nu är jag nere under 5 min.

Snatch är en komplex övning, speciellt om ni körde squat snatch? Gäller att ha bra rörlighet, något jag tyvärr inte har. Det är förmodligen det lyft jag är sämst på. Power-snatch går ok men squat-snatch suger jag på.
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-08-13 12:49:41 följande:
    Alla definierar ju kul olika, men det är oftast efteråt en crossfit-utmaning är rolig. Under tiden gör det mest ont. Men jag tycker helt klart du ska testa! Grace är ju en annan gris som är snabbt avklarad men fruktansvärt plågsam, men det är en riktigt bra värdemätare. Första gången jag testade tog det över 11 min och nu är jag nere under 5 min.

Snatch är en komplex övning, speciellt om ni körde squat snatch? Gäller att ha bra rörlighet, något jag tyvärr inte har. Det är förmodligen det lyft jag är sämst på. Power-snatch går ok men squat-snatch suger jag på.
    Vi gjorde Power snatch tror jag. Tänkt att det ska bli squat snatch men jag ska visst bli starkare i låren först. Vi gör andra övningar för det just nu... Är helt grön på tyngdlyftning men tydligen har jag bra teknik.... Så det går relativt fort fram med nya övningar. Min pt har bakgrund från 10 år som fysisk coach i armen så han är rätt tuff! Blir nästan tråkigt att sluta med honom nu om jag ska bli med en "Box" i stället...
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 14:57:29 följande:
    Vi gjorde Power snatch tror jag. Tänkt att det ska bli squat snatch men jag ska visst bli starkare i låren först. Vi gör andra övningar för det just nu... Är helt grön på tyngdlyftning men tydligen har jag bra teknik.... Så det går relativt fort fram med nya övningar. Min pt har bakgrund från 10 år som fysisk coach i armen så han är rätt tuff! Blir nästan tråkigt att sluta med honom nu om jag ska bli med en "Box" i stället...
    Om du inte dyker under stången och fångar den i en djup benböj så är det "power", var selektiv när du väljer box. Jag har hört några rövarhistorier från en som gästtränat hos oss hur de beter sig på boxar i sthlm. De verkar enbart intresserade av att tjäna pengar. Han som coachar hos oss är aktiv tyngdlyftare och det är guld värt. Han tränar inte själv under coachledda pass utan går hela tiden runt och kontrollerar och korrigerar om man inte har tekniken eller behöver hjälp.

Fungerar det som bodypump där instruktören skiter högaktningsfullt i tekniken och bara kör på och skriker högre, stiger skaderisken astronomiskt då man ofta lyfter väldigt tungt och med komplicerade övningar i CF. 
  • Margaux

Jag tänkte nog bara prova den som är närmast oss geografiskt. Nu tränar jag på två center: Sats och Elexia. Den ena ligger 3 min hemifrån och den andra 3 min från jobbet.... Elexia har nu köpt in typ allt man behöver för crossfit vad jag förstår. Men man har ju inte uppföljningen om man inte cashar ut för en pt.
    Crossfit boxen jag tänker på ligger mitt i mellan. Så inte nära någonstans men i alla fall på vägen. Måste ju få det till praktiskt.... Men hoppas de ska vara bra!

• Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 15:21:37 följande:

Jag tänkte nog bara prova den som är närmast oss geografiskt. Nu tränar jag på två center: Sats och Elexia. Den ena ligger 3 min hemifrån och den andra 3 min från jobbet.... Elexia har nu köpt in typ allt man behöver för crossfit vad jag förstår. Men man har ju inte uppföljningen om man inte cashar ut för en pt.
    Crossfit boxen jag tänker på ligger mitt i mellan. Så inte nära någonstans men i alla fall på vägen. Måste ju få det till praktiskt.... Men hoppas de ska vara bra!

Ju mindre inne och hypad boxen är, ju större är chansen att det mest är folk som verkligen är intresserade som tränar där. Flugan med CrossFit har svalnat rätt rejält så det borde iofs mest vara vi som tränar det för att vi gillar det kvar. Instagramposörerna blir färre kontinuerligt Skrattande

Kör du på två gym i Norge och med PT så antar jag att du lägger en hel del pengar på träning. Så det kanske till och med blir en besparing för dig att lösa ett annars dyrt boxmedlemskap. :)
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-08-13 15:30:23 följande:
    Ju mindre inne och hypad boxen är, ju större är chansen att det mest är folk som verkligen är intresserade som tränar där. Flugan med CrossFit har svalnat rätt rejält så det borde iofs mest vara vi som tränar det för att vi gillar det kvar. Instagramposörerna blir färre kontinuerligt Skrattande

Kör du på två gym i Norge och med PT så antar jag att du lägger en hel del pengar på träning. Så det kanske till och med blir en besparing för dig att lösa ett annars dyrt boxmedlemskap. :)
    I Norge är Sats och Elexia fusionerat... Så det kostar som ett! Så har jag "vän"medlemspris så det behåller jag nog ändå. Det som kostar är pt timmar. Jag betalar 550,- för 30 min.... Så 1250,-/mnd till Crossfit tjänar jag på ja!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-08-13 15:53:08 följande:

I Norge är Sats och Elexia fusionerat... Så det kostar som ett! Så har jag "vän"medlemspris så det behåller jag nog ändå. Det som kostar är pt timmar. Jag betalar 550,- för 30 min.... Så 1250,-/mnd till Crossfit tjänar jag på ja!

Oj svettigt med pt, mitt kort kostade mig 600:- förra året med subvention från jobbet. Men vi har bara 3000:-/år i friskvård så det blir inte många pt - timmar :-P
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!