• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • K grrl

Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.

• K grrl

...jämförelsevis finns det 25 gram protein i 100 gram jordnötssmör (2,7 gram mindre än i fyra kokta ägg) och 220 kcal mer, för att ta ett exempel på något som är mer energitätt.

• Studentpappa
    K grrl skrev 2015-07-17 22:25:58 följande:

Fyra kokta ägg och en liter 3% mjölk är 60 g protein och lite drygt 900 kcal.

Med lättmjölk - 200, jag brukar (kanske slarvigt) räkna ägg ~10g. Anledningen att jag tycker man ska lära sig om kost innan kosttillskott är för att många kids tror att tillskott är viktigare än mat och träning och nödvändigt för resultat vilket det givetvis inte är.
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-07-17 23:15:34 följande:
    Med lättmjölk - 200, jag brukar (kanske slarvigt) räkna ägg ~10g. Anledningen att jag tycker man ska lära sig om kost innan kosttillskott är för att många kids tror att tillskott är viktigare än mat och träning och nödvändigt för resultat vilket det givetvis inte är.
    Mm, men har man problem med låg vikt bör man inte välja lättmjölk.

Ägg innehåller knappt 7 gram protein/st, så jo, lite för avrundat uppåt. Jag känner ju mycket väl igen problemet med att inte kunna äta tillräckligt. Jag tog mycket tillskott i början, medan jag vande mig med matmängderna och att möta mina macros. Nu har jag i princip fasat ut PP, tar det om jag äter något som är lågt i protein (t ex palt). Det är ju givetvis inte nödvändigt för resultat, men det kan vara en hjälp för att få resultat om man är en kronisk underätare.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-07-18 08:09:12 följande:

Mm, men har man problem med låg vikt bör man inte välja lättmjölk.

Ägg innehåller knappt 7 gram protein/st, så jo, lite för avrundat uppåt. Jag känner ju mycket väl igen problemet med att inte kunna äta tillräckligt. Jag tog mycket tillskott i början, medan jag vande mig med matmängderna och att möta mina macros. Nu har jag i princip fasat ut PP, tar det om jag äter något som är lågt i protein (t ex palt). Det är ju givetvis inte nödvändigt för resultat, men det kan vara en hjälp för att få resultat om man är en kronisk underätare.

Jag vägde ett ägg nu på morgonen och med en proteinhalt på 12,3% och 70 gram så hade iaf det ca 8,6 g protein. Men jag äter stora ägg.

Klart han inte ska dricka lättmjölk, jag kände mig bara dissad
  • K grrl
    Studentpappa skrev 2015-07-18 08:16:02 följande:
    Jag vägde ett ägg nu på morgonen och med en proteinhalt på 12,3% och 70 gram så hade iaf det ca 8,6 g protein. Men jag äter stora ägg.

Klart han inte ska dricka lättmjölk, jag kände mig bara dissad smile5.gif
    Ägg innehåller 12 g protein per 100 gram brukar man räkna med, så jo, det stämmer ungefär. Ett medelstort ägg väger ca 50-60 gram, själv äter jag granngårdens hemmaägg som är små. Men är man full vegetarian och inte lakto-ovo spelar det ju ingen roll.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2015-07-18 09:22:52 följande:

Ägg innehåller 12 g protein per 100 gram brukar man räkna med, så jo, det stämmer ungefär. Ett medelstort ägg väger ca 50-60 gram, själv äter jag granngårdens hemmaägg som är små. Men är man full vegetarian och inte lakto-ovo spelar det ju ingen roll.

Nej då är det väl bara grönsaker som gäller och det borde vara rätt jobbigt. Men tur att grabben är liten.
  • Studentpappa
    Studentpappa skrev 2015-07-18 13:13:54 följande:

Nej då är det väl bara grönsaker som gäller och det borde vara rätt jobbigt. Men tur att grabben är liten.

Lätt överdrivet
  • Illusion

Finns mkt substitut som quorn och soja.

Men jag tror att orsaken ligger i att han hoppar över mål i kombination med hög ämnesomsättning, proteinfattig och fettsnål kost.

Tack för alla idéer. :)

• Studentpappa

Pass 88

Backintervaller ikväll igen, lokala slalombacken. 5 vändor 80m höjdskillnad enligt runkeeper per vända. Totalt döda ben och det gick rätt kasst, snittpuls 160 och max 174.

På lördag är det 10km hinderbana av enklare variant. Dock över 250 anmälda så det ska bli roligt, ska träna cf imorgon sen blir det ett par lättare löppass i veckan och inget mer innan tävlingen.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!