• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • JTo
    JTo skrev 2015-07-16 23:13:19 följande:

Tog en kvällstur i joggingspåret :) 4km på 23.13.

Kul sammanträffande!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-07-16 22:51:16 följande:

Är det någon här som håller på med CrossFit?

Jag tränar nu nästan bara crossfit baserad träning och det är ju hur kul som helst. Skulle vilka gå till en "riktig" box och prova.

Gjorde mitt tredje pass för denna vecka idag och jag misstänker att det blir smärtsamt i morgon. Återseende med min kompis push-ups med "hjul". Vad man nu kallar det?

Japp, jag gör det. Det gör väl alla iofs, Crossfit har ju snott allt och blandar allt och kallar det för sitt. Jag har dock slutat på mitt vanliga gym och går enbart på en "box" nu. Inga discograbbar, inga speglar och ingen bänkpress med tio tonåringar runt. Så grymt skönt.

Jag går några ggr i veckan på coachade pass och det är skitkul och nivån på galenskapen vet ibland inga gränser. Jag blandar med löpning och vanlig styrketräning, det blir en bra mix.
  • Margaux
    Studentpappa skrev 2015-07-16 23:14:26 följande:
    Japp, jag gör det. Det gör väl alla iofs, Crossfit har ju snott allt och blandar allt och kallar det för sitt. Jag har dock slutat på mitt vanliga gym och går enbart på en "box" nu. Inga discograbbar, inga speglar och ingen bänkpress med tio tonåringar runt. Så grymt skönt.

Jag går några ggr i veckan på coachade pass och det är skitkul och nivån på galenskapen vet ibland inga gränser. Jag blandar med löpning och vanlig styrketräning, det blir en bra mix.
    Jag går på Crosstraining/NMC samt tränar med pt en dag i veckan men tänker att det blir både billigare och säkert mer stimulerande i "riktig" miljö. Sen betalar jag väldigt lite för mitt medlemskap på Sats/Elexia så jag kan behålla det för att gå på "tjejpass" med barnvakts möjligheter på lördagar/ söndagar....
    Ser att man kan prova gratis... Ska göra det efter semestern!
  • Studentpappa
    Margaux skrev 2015-07-17 00:51:24 följande:

Jag går på Crosstraining/NMC samt tränar med pt en dag i veckan men tänker att det blir både billigare och säkert mer stimulerande i "riktig" miljö. Sen betalar jag väldigt lite för mitt medlemskap på Sats/Elexia så jag kan behålla det för att gå på "tjejpass" med barnvakts möjligheter på lördagar/ söndagar....

Ser att man kan prova gratis... Ska göra det efter semestern!

Ja gör det! Det krävs ju en del yta för att kunna träna Crossfit på "riktigt", så ett dedikerat gym är såklart bättre lämpat. När jag började körde vi mycket kroppsövningar, det var till viss del pga brist på material och yta. Nu är det mest olympiska lyft blandat med löpning, pullups, hspu och hopprep.
  • Illusion

Måste bara säga att asics löparskor (gel) är väldigt bra. Fick problem med benhinnorna när jag kombinerade badminton och en hel del löpning. Med dessa skor existerar dessa problem inte längre, som bortblåsta. Jag springer i princip en mil om dagen. 

Sen skulle jag vilja ha mattips till en kille (25 år) som har problem att lägga på sig i vikt. Han kommer inte upp i 60 kilo och han äter otroliga mängder, vegetarisk mat. Vid en matbuffe åt han t.ex. två tallrikar fulla med mat, berglass med mat. Hur ska han öka i muskel- och fettmassa? Finns det något proteinpulver? Han vill väl åtminstone komma upp i 65-67 kilo. 

• Studentpappa
    Illusion skrev 2015-07-17 17:52:08 följande:

Måste bara säga att asics löparskor (gel) är väldigt bra. Fick problem med benhinnorna när jag kombinerade badminton och en hel del löpning. Med dessa skor existerar dessa problem inte längre, som bortblåsta. Jag springer i princip en mil om dagen. 

Sen skulle jag vilja ha mattips till en kille (25 år) som har problem att lägga på sig i vikt. Han kommer inte upp i 60 kilo och han äter otroliga mängder, vegetarisk mat. Vid en matbuffe åt han t.ex. två tallrikar fulla med mat, berglass med mat. Hur ska han öka i muskel- och fettmassa? Finns det något proteinpulver? Han vill väl åtminstone komma upp i 65-67 kilo. 

Han får räkna ut sitt dagliga behov av energi och lägga sig på ett överskott. 2 gram protein per kg kroppsvikt är ett bra mått att hålla.
  • Studentpappa

Några tillägg, min telefon har fått spader så det går knappt att skriva.

Proteinpulver kan han börja med när han lärt sig sköta kosten. Problemet med tunnisar (jag är själv tunn så det är inget påhopp) är att många tror sig äta mycket. Men sett över dygnet är det lite, äter han mycket frukost eller är det ett bortprioriterat mål? Sånt spelar stor roll, 4 ägg och en liter mjölk om dagen är ca 70-80 gram protein och kanske 600 kCal. Jag väger 85 och äter ca 3000 kcal per dag men jag är äldre också, som ung behövde jag mer. Att vara veg och vilja bygga muskler känns som att pissa i motvind så han behöver läsa på.
  • K grrl

För ökad muskelmassa bör han äta minst 1 gram protein per kilo kroppsvikt. Han måste antagligen också lära sig att äta regelbundet och välja mer energität mat.

Viktuppgång handlar om en enda sak: att äta tillräckligt. Klarar man inte av det har man antingen problem med att man äter för lite, eller att man rör sig för mycket eller en kombination. Har han svårt att gå upp i vikt är det inte någon bra idé att konditionsträna en massa, liksom det inte är en bra idé att utesluta en massa livsmedel typ äta clean.

Jag hade svårt att äta tillräckligt och underskattar det jag äter. Jag måste dela upp målen, tränar inte cardio och håller koll på mitt energiintag så att jag äter tillräckligt. När jag låg som högst i kaloriintag var min energibalans på 2650 kcal, vägde 58 kilo.

Det finns vegetariska proteinpulver, t ex hampaprotein och ärtprotein. Håller inte med Studentpappa, proteinpulver är ett utmärkt tillskott att använda i början när det är svårt att äta tillräckliga mängder. Dricka kalorier är lättare än att äta dem. Det är lätt att komma upp i mycket kalorier med fett.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!