• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • MissKaos
    Scratchy skrev 2013-12-04 19:49:45 följande:
    Mmm... om det är streptokocker vill man väl veta det så snart som möjligt. Kanske är olika typer i olika delar av världen, men för mig så är det panik till sjukhuset om man får det under huden. Men men, hoppas du har koll. Kanske är andra typer här i Sverige. Jag har bara erfarenheter av Sydamerikanska.

Beror på vilken grupp
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-12-04 19:49:45 följande:
    Mmm... om det är streptokocker vill man väl veta det så snart som möjligt. Kanske är olika typer i olika delar av världen, men för mig så är det panik till sjukhuset om man får det under huden. Men men, hoppas du har koll. Kanske är andra typer här i Sverige. Jag har bara erfarenheter av Sydamerikanska.

Vid kraftigt halsont och feber så testar de för streptokocker först efter tre dygn. Visar man dessutom tecken på vanlig förkylning så testar de inte alls. Detta eftersom många är bärare av streptokocker och överanvändning av penicillin leder till resistens. 
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2013-12-04 21:54:55 följande:
    Vid kraftigt halsont och feber så testar de för streptokocker först efter tre dygn. Visar man dessutom tecken på vanlig förkylning så testar de inte alls. Detta eftersom många är bärare av streptokocker och överanvändning av penicillin leder till resistens. 
    Jo, men halsfluss är ju ganska okej. Men när det är i andra delar kroppen menar jag. Jag fick streptokocker en gång i foten, och det blev en vecka på sjukhus. Det var på gränsen att jag fick benet amputerat. Hade jag väntat tre dagar hade jag garanterat inte överlevt. Jag reser alltid med antibiotika, kanyler och koksaltlösning när jag är i djungeln efter det. Det var ren tur att jag var i närheten av ett sjukhus den gången.

Så, våra referensramar för ordet streptokocker är nog lite olika, och det var därför jag frågade. Du verkade lite väl lugn...
  • Wilowa
    Scratchy skrev 2013-12-04 21:59:36 följande:
    Jo, men halsfluss är ju ganska okej. Men när det är i andra delar kroppen menar jag. Jag fick streptokocker en gång i foten, och det blev en vecka på sjukhus. Det var på gränsen att jag fick benet amputerat. Hade jag väntat tre dagar hade jag garanterat inte överlevt. Jag reser alltid med antibiotika, kanyler och koksaltlösning när jag är i djungeln efter det. Det var ren tur att jag var i närheten av ett sjukhus den gången.

Så, våra referensramar för ordet streptokocker är nog lite olika, och det var därför jag frågade. Du verkade lite väl lugn...
    När man söker på vc för misstanke om streptokocker så får man fylla i en lapp och där frågar de om man haft inflammationer i nagelbanden, så jag vet att det hänger ihop. Fast som MissKaos säger så finns det olika sorter. nog för att en förskola kan kännas som en djungel på flera sätt ibland, men det är ändå viss skillnad mot den riktiga.
  • Ronja 551
    MissKaos skrev 2013-12-04 10:03:31 följande:
    Vad menar du med snabba kolhydrater? Bananer? Eller sötsaker? Ris?

Om du kör mkt cardio kan den vara på sin plats med lite snabba kolhydrater direkt efter passet (inom 10 min sen är det fönstret stängt) Då kan man tänka antingen 1g kolhydrat/kg kroppsvikt eller 40gr beoende på hur hårt man kör. För mig kan detta ilustreras av att jämför ett kortpass om en timmes spinning och ngn styrkeövning och att komma hem efter 15-20km löpning. Tex. Sen bör du lägga på lite proteiner, runt 20gr. Det är ungeför vad kroppen kan ta upp vid ett tillfälle. Jag ä lat och brukar dricka en gainomax efter passet.

40gr kolhydrater motsvaras av ca 2 bananer.

Efter ett styrkepass ser förbränningen inte ut som efter ett konditionspass. Du har eg inget behov av ett återhämtningsmål. MEN jag tar ett ändå -det minskar risken för att man är dynghungrig när man kommer hem och äter upp halva köksskåpet före middagen, alt dubbel portion av maten.

Glöm inte att det är viktigt att äta ca 2h efter avslutat pass om du ska bygga upp dig.  Deffa och bygga samtidigt är svårt, men det går. Jag har gjort det och då mätt mig och sett att ner till 15% underhudsfett är det möjligt för mig att bygga muskler. Men det kräver jobb och strikt kost.

Tack för tips!

Med snabba kolhydrater menar jag vit pasta/vitt bröd. Sötsaker går helt bort. Utom frukt.

Har minskat konditionsträningen rejält och ökat styrketräningen. Jag är inte ute efter någon elitnivå så inte nödvändigt att deffa o bygga samtidigt. Men!!!!!! Vill absolut inte gå upp för mycket i fett!! Har varit överviktig länge...
    sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Tessou
    MissKaos skrev 2013-12-04 08:43:06 följande:
    Jag är (tydligen) inte som andra.
    Planerar spinning en gång med.
    Tänker att två pass/vecka nu kanske är lagom fast det känns lite..
    Bf lördag. Tror ungen kommer till påsk.
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • Wilowa

Varit och tagit prov på mina nagelband och nu börjar jag känna i halsen med...lätt temphöjning har jag med, så ingen träning för mig på ett tag tror jag. Det är så det blir när man återvänder till bakteriehärden efter nästan tre veckor hemma... Obestämd

• Wilowa

Kört ett halvdant pass hemma, orkade inte mer efter en vecka på heltid...bättre än inget.

• Scratchy
    Wilowa skrev 2013-12-05 19:00:37 följande:
    Varit och tagit prov på mina nagelband och nu börjar jag känna i halsen med...lätt temphöjning har jag med, så ingen träning för mig på ett tag tror jag. Det är så det blir när man återvänder till bakteriehärden efter nästan tre veckor hemma... Obestämd
    You're screwed med andra ord... hur känns det då?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!