• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Ronja 551
    Scratchy skrev 2013-12-03 22:59:12 följande:
    Alla möjliga tips? Även dåliga?

Det beror på. Har du lätt att äta upp dig i vikt i allmänhet, eller är du en sån där matvägrare som måste trycka i sig varje kalori separat?

Bra tips tack!! jag är en sån som kan tänka på en kaka o gå upp 3 kilo. Har varit extremt överviktig hela mitt liv... Dock gått ner allt senaste året! Nu äter jag NOLL snabba kolhydrater. Behöver jag äta det igen för att bygga??
    sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • MissKaos
    Ronja 551 skrev 2013-12-04 09:49:58 följande:

Bra tips tack!! jag är en sån som kan tänka på en kaka o gå upp 3 kilo. Har varit extremt överviktig hela mitt liv... Dock gått ner allt senaste året! Nu äter jag NOLL snabba kolhydrater. Behöver jag äta det igen för att bygga??

Vad menar du med snabba kolhydrater? Bananer? Eller sötsaker? Ris?

Om du kör mkt cardio kan den vara på sin plats med lite snabba kolhydrater direkt efter passet (inom 10 min sen är det fönstret stängt) Då kan man tänka antingen 1g kolhydrat/kg kroppsvikt eller 40gr beoende på hur hårt man kör. För mig kan detta ilustreras av att jämför ett kortpass om en timmes spinning och ngn styrkeövning och att komma hem efter 15-20km löpning. Tex. Sen bör du lägga på lite proteiner, runt 20gr. Det är ungeför vad kroppen kan ta upp vid ett tillfälle. Jag ä lat och brukar dricka en gainomax efter passet.
    40gr kolhydrater motsvaras av ca 2 bananer.

Efter ett styrkepass ser förbränningen inte ut som efter ett konditionspass. Du har eg inget behov av ett återhämtningsmål. MEN jag tar ett ändå -det minskar risken för att man är dynghungrig när man kommer hem och äter upp halva köksskåpet före middagen, alt dubbel portion av maten.

Glöm inte att det är viktigt att äta ca 2h efter avslutat pass om du ska bygga upp dig.  Deffa och bygga samtidigt är svårt, men det går. Jag har gjort det och då mätt mig och sett att ner till 15% underhudsfett är det möjligt för mig att bygga muskler. Men det kräver jobb och strikt kost.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • cosinus
    FrökenFreja skrev 2013-12-04 00:23:57 följande:
    Hur tränar ni som hänger i tråden? På hemma/gym/båda?
    Vad tränar ni mest?

Jag tränar sedan i maj med mamma fitness online, Olga Rönnberg, för att komma i form.
    Jag tränar på båda ställena.

Har en spinningcykel hemma som jag tidigare körde 2-3 pass i veckan på. Men nu blir det oftast på gymet på jobbet på lunchen.

Kör oftast 1 löppass (band nu på vintern) samt att jag ser till att springa iaf 3 km (i lite högre tempo) som uppvärmning innan något av styrkepassen. Sen 3 styrkepass i veckan och så innebandy på fredagarna med jobbet. Ibland klämmer jag in ett spinningpass hemma men dagarna räcker inte alltid till. Försöker att iaf ha en vilodag per vecka, ibland två beroende på hur sliten jag är.

Nu när jag ska vara ledig över jul så hoppas jag komma iväg och träna på gymmet kanske 2-3 ggr i veckan och så får jag cykla och åka skidor (kanske världens värsta träningsform) resten :)
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-12-04 08:40:54 följande:
    Verkar osannolikt att det är. Barför tror du det? Boka tid på vc. Jag hade tränat.
    Därför att vi har streptokocker på avdelningen och att jag plötsligt fick inflammation i massor av nagelband samtidigt och att det inte gått över på minst två veckor. Jag har även haft så förr före halsfluss...och tränade gjorde jag. Orkade inte åka in till gymmet i morse före jobbet, så jag tränade hemma för första gången och det funkade riktigt bra.
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2013-12-04 18:17:42 följande:
    Därför att vi har streptokocker på avdelningen och att jag plötsligt fick inflammation i massor av nagelband samtidigt och att det inte gått över på minst två veckor. Jag har även haft så förr före halsfluss...och tränade gjorde jag. Orkade inte åka in till gymmet i morse före jobbet, så jag tränade hemma för första gången och det funkade riktigt bra.

Aha. Men då är ju VC nästa nödvändigt för odling.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-12-04 18:25:52 följande:

Aha. Men då är ju VC nästa nödvändigt för odling.
    Jo jag ska ringa dem, men det är inte helt lätt när deras telefontider är när jag jobbar.
  • MissKaos
    Wilowa skrev 2013-12-04 18:46:40 följande:
    Jo jag ska ringa dem, men det är inte helt lätt när deras telefontider är när jag jobbar.

..eller åk på jourtid..
    Ringer dom inte upp om du lämnar tfn nr? Så gör vår vc och det är bra. Nu när man inte får utnyttja läkare på jobbet längre...
  • Wilowa
    MissKaos skrev 2013-12-04 19:10:41 följande:

..eller åk på jourtid..
    Ringer dom inte upp om du lämnar tfn nr? Så gör vår vc och det är bra. Nu när man inte får utnyttja läkare på jobbet längre...
    De har gjort så tidigare, men det var inte så när jag försökte ringa i morse. Nån jourtid får jag inte, jag ringde 1177 igår för rådgivning...och tur är väl det för det är ju inte värst akut.
  • Scratchy
    Wilowa skrev 2013-12-04 06:26:02 följande:

Fast jag har inte ont i halsen, ingen feber eller annan påverkan än ont i några nagelband. Dessutom är det ju rätt vanligt att man är bärare av det utan att vara sjuk...
    Wilowa skrev 2013-12-04 18:17:42 följande:
    Mmm... om det är streptokocker vill man väl veta det så snart som möjligt. Kanske är olika typer i olika delar av världen, men för mig så är det panik till sjukhuset om man får det under huden. Men men, hoppas du har koll. Kanske är andra typer här i Sverige. Jag har bara erfarenheter av Sydamerikanska.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!