• Äppelkaka

IVF Umeå

LongingForAChild skrev 2013-01-14 11:41:05 följande:
    Det bara lurades, mensen kom inte den 10:e utan den kom igår! Himla tjorvigt!
    Ska på VUL den 24:e sen får jag se när det blir FET... min cykel är ju oregelbunden så jag vet då inte när de tänkt men får väl se det då.

Tar bara Femanest just nu för att jag har för tunna slemhinnor, blir de inte tjocka nog får jag inte göra mitt FET.
    Sen ska jag ju ta vagitorer oxå före FET och efter fram till testdag om jag förstått allt rätt.
    Äsch då, klart att det ska stöka till det lite för en, mer regel än undantag :-S ´

Jag ska på vul den 18/1 och börja testa men ÄL-stickor nu på torsadag den 17/1. Hittills har jag alltid fått utslag på dag 3 som jag testar så jag antar att utifrån det att det blir återföring 24-25/1. Vi kommer ju inte att ligga långt ifrån varandra i a f och jag hoppas verkligen att Fermanest fungerar bra för dig den här gången så att du kommer till ditt FET

• Äppelkaka
    LongingForAChild skrev 2013-01-15 11:08:07 följande:
    Tack, dock när jag mailade kliniken för jag vart förvirrad över detta så sa hon att jag har stimulerat FET... femanest som jag tar är tydligen stimulerande så jag kommer visst inte behöva testa.

Så du behöver alltså inte invänta ägglossning utan att slemhinnan är tillräckligt tjock? Då hoppas jag att den tjockar på sig bra nu då 
  • Äppelkaka
    Ws mamma skrev 2013-01-15 11:15:37 följande:
    Hej ! Får jag hoppa in här ? Vi ska göra FET i ostimulerad cykel. Fick mens i söndags och ska på ul 23/1.

Vi har sen tidigare en son på 18 månader som kom till på vårt 3:e IVF/ICSI.

Vi har två blastocyster i frysen. Hur stor är chansen att dom klarar upptiningen ? Visst ska det-statistiskt sett- vara större chans att lyckas med blastocyster ?

Stort lycka till till er andra !     

Välkommen Vår som kom till vid vårt första FET i ostimulerad cykel (hade gjort ett färsförsök innan) och då satte vi in en blatocyst. Den gången så tinande de upp totalt 4 stycken blastocyster men det var bara en som var branog att sätta in.

I maj förra året satte vi in den enda lilla vi hade kvar i frysen och den klarade tack och lov upptiningen (sedan gick det ju inte men ändå).

Nu har vi två blastocyster i frysen och jag hoppas innerligt att någon av dem överlever den här gången.

Det verkar vara ett lotteri om de klarar upptiningen bra eller inte men gör de det så är det större chans med en blastocyst. De har kommit längre i utvecklingen och då är det lättare att se om det är embryon av god kvalitet eller inte.
  • Äppelkaka

Mirage: åh vad trist! Vet hur det är och det är skit att gå igenom hela behandlingen och sedan inte få tillbaka ett embryo

Är själv rätt låg just nu och vil rådfråga er lite:

Till historien hör att vi gjorde en IVF-behandling i september som enbart blev skit och katastrof. Sprutan krånglade så jag fick inte i mig det puregon som behövdes för att det skulle bildas några ägg. Jag fick olika besked om var blodproven skulle tas, mitt sjukhus skickade inte provsvaren i tid så jag fick ingen behövlig dosändring. Det slutade som sagt med ÄP men ingen återföring. 

Bränd av det så gjorde vi nästa behandling i november och allt flöt på väldigt bra och jag hade en bra känsla kring hela processen. Vi fick ut bra ägg och fick tillbaka en blasto som visserligen fäste men det blev tidigt missfall istället. Vi har två blastocyster i frysen och nu är tanken att vi försöker med FET nu i janurai.
    Min cykel är på 26 dagar och vi samtal med sköterskan förra veckan så fick jag veta att jag skulle börja med ÄL-tester den 17/1, alltså igår på dag 10), och göra vul idag. Jag var på vul och läkaren kollade att slemhinnan var tillräckligt tjock. När IVF-kliniken ringde upp mig så sa sköterskan att deras läkare sagt att jag skulle börja med ÄL-tester på söndag, dag 13 i cykeln. Mycket konstigt tycker jag eftersom jag vid tidigare FET börjat testa på dag 10. Till råga på allt så säger hon att jag måste tillbaka för ytterligare ett vul igen på tisdag eftersom läkaren glömt att kolla äggstockarna! Hon har alltså inte följt klinikens protokoll som innebär koll av både slemhinna och äggstockar!

Jag blev skitsur och ringde mitt sjukhus som fick väldigt brått att reda ut vad som hänt och dessutom se till att läkaren ringde IVF-kliniken.

Resultatet är ändå att jag måste dit igen på tisdag med allt vad det innebär av planering med jobb och så och jag är ledsen, sur och har en dålig känsla kring alltihop. Det känns som de inte har koll på min cykel och att det är för mycket strul. Just nu funderar vi på att avbryta allt den här månaden och köra på nästa istället och hoppas att det flyter bra då och att det helt enkelt känns bättre.

Hjälp mig, överreagerar jag?
    Förvånad   

• Äppelkaka

Det var ju just det, jag är ju otålig samtidigt och vill få göra ett försök NU, helst igår. Jag tror att vi får fundera över helgen och se hur vi gör. Vet inte heller om jag ska ta ÄL-test  imorgon trots att jag fick direktiv om att börja på söndag först. Egentligen finns ju inga hinder för ett FET, typ medicinering som krånglar, utan det är bara min obehagskänsla som ställer till det. Om den försvinner så kanske vi kör ändå. Vela vela vela....

• Äppelkaka

Jag undrar hur läkaren på IVF-kliniken tänkte när ordinationen blev att börja ÄL-testa imorgon (dag 13 av min cykel på 26 dagar)? Jag är tack och lov inte så dum att jag lyssnar på allt jag hör så jag testade i igen i morse och visst fick jag utslag på testet! Fattar verkligen inte, vill de inte att jag ska göra ett FET den här månaden eller? 

Är det någon som vet vad det är med äggstockarna så de kollar inför FET? Är det att det finns äggblåsor eller att det inte finns cystor t ex? För om det är äggblåsor så kommer det att vara för sent till på tisdag när jag har nästa vul inplanerat (för den nytillkomne; eftersom läkaren glömde kolla dem i fredags) eftersom ägglossningen redan varit då.

Jag är i alla fall lugnare idag och tänker att jag pratar med kliniken på måndag och hör vad de säger och sedan får vi se.  

• Äppelkaka

Idag ringde jag kliniken och pratade med samma sköterska som i fredags. Berättade att jag fick utslag på stickan i lördags och hon sa att jag inte behövde oroa mig för att det inte skulle bli något FET pga av ultraljudsmissen utan hade jag fått ÄL så fanns det inga problem. hon skulle så klart ändå rådgöra med Solensten och de ringer upp senare idag.

drämmer om ett barn: Hur går det för er då, har ni funderat på hur ni ska gå vidare nu? Ny behandling eller?

Nektar: Det är precis som Jennyz skriver; embryot tinas upp och sätts in på rätt dag i cykeln, dvs den dag i cykeln som motsvarar embryots utveckling. Vår blastocyst sätts in på fredag om allt går som det ska och den risk man tar är att OM befruktning mot förmodan skulle ske naturligt så kan det bli tvillingar av den anledningen. I mitt fall är den risken yttepytteliten

Jag fick förresten testa Suprefact istället för Ovitrelle under vår andra IVF-behandling, kan det vara den han menar?

• Äppelkaka
    jennyz skrev 2013-01-21 15:46:56 följande:
    Tack allihopa!! Fostret har vuxit som det ska, men det finns förhöjd risk för MF då graviditeten ligger väldigt långt ner på livmoderhalsen och det finns ett koagel, där graviditeten eg borde varit, men det kan också gå bra hela vägen, alltså inte mycket klokare... Men än så länge ser det bra ut. Tänk om något kunde vara enkelt!!

Åh vad skönt att det ser bra ut med bebben just nu! Förstår ju att det ändå finns en oro med tanke på hur det ser ut men jag vill då tro att allt går bra
  • Äppelkaka

Freja150: Såg att du frågade om RUL tidigare och vi fick göra ett extra tillväxtultraljud just för att vi var IVF:are, men det kanske varierar beroende på landsting (Västernorrland i vårt fall) Shit alltså, tvillingar! Visst måste det vara en skräckblandad förtjusning och tänk vilken bonus J

Vårt2012: 15 ägg var ju ett kanonresultat!Jag tycker att just fingrarna verkar ha svällt lite, har jättesvårt att få på ringarna.

Äralltupptaget: Förstår att det är jobbigt att få ännu ett gravidbesked, det är inte kul! Har du pratat med en del vänner om era problem? För min del så tycker att det hjälpte mycket att vara öppen mot de närmsta vännerna och familjen. VI fick jättemycket stöd o h det var skönt att kunna prata om det och få förståelseför att det inte alltid var så kul.

Kvinna32: Har ingen aning om varför man start på olika cykeldagar. VI fick börja på dag 1 sist och det gick precis lika bra som att börja på dag 21. Var beredd på att det kan komma en blödning efter att du sprayat ett tag. Jag blev skitnojjig men det var tydligen vanligt att man fick det och det gick över när jag började med sprutorna.

Drömmer om ett barn: Jag hoppas verkligen att din mens kommer så att ni kan börja i någon ände igen. Det är så segt att befinna sig i limbo mellan behandlingarna

LongingForAChild: Vad tråkigt! Tar du Fermanest nu?

Nektar: jag har försökt skaffa mig lite koll här i tråden men kan ha missat något. Hur går det för dig nu med FET?

Själv har jag inte riktigt fattat att vi ska göra ett FET imorgon, Det är så många tankar som kommer när jag väl börjar tänka på det så jag försöker att låta bli….En del av mig tror ju verkligen att det är meningen att vi ska få fler barn men jag är så rädd att det ska misslyckas. Vi har bara två små i frysen och om de inte klarar upptiningen… eller att det inte tar sig alls, eller blir missfall… Vad gör vi då? Ska vi göra fler IVF eller möta sorgen över att det inte blir fler barn?

Kram till er alla!

• Äppelkaka

Men vad i hela... alla styckesindelningar försvann! Ser inte klokt ut, hoppas det går att läsa ändå

Svar på tråden IVF Umeå